Klokkecafé – løst og fast om klokker

Nok utsolgt allerede.. Første lagt ut på Chrono; 158.000....

Utrolig flott klokke

Tror det er kun første batch på 222 er utsolgt.

IMG_6927.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Ralph og Chronodiver
Finnes det norsk MSRP for denne?
Ser at pris varierer en del mellom ulike nasjoner.

143k men de sender nok ikke til Norge. Jeg ble oppringt fordi jeg hadde meldt Interesse før lansering og ble spurt om alternativ adresse, men var uansett ikke interessant for min del til den prisen.

Vil tippe den kommer på ca 10,7k EUR pluss mva

303C1543-1C80-4AB8-8FA6-496EAEE90CF9.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Hva synes vi om disse klokkene?

"Liger"på tallskiven hadde vært nok... Blir for mye med "Liger Watches".
"Limited Edition .../100" på var ikke helt det som skulle bli der på fronten:cautious:

Kanskje bedre å ha en liten "Made in Norway" under og nummeret back.
Og den 50mm blir bedre uten dato med litt større visere.
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og Chronodiver
Hva synes vi om disse klokkene?

Tja. Pluss for særegent design og produksjon i Norge.
Minus for...ehm...særegent design.:unsure:
Limited edition i stor og lite pen skrift på skiva.(n)
Ellers sliter jeg litt med å ta en 50mm diameter som skal være "maskulin og elegant" helt alvorlig.
Sporene i skruene/boltene på skiven er i det minste i symmetri.
 
Tja. Pluss for særegent design og produksjon i Norge.
Minus for...ehm...særegent design.:unsure:
Limited edition i stor og lite pen skrift på skiva.(n)
Ellers sliter jeg litt med å ta en 50mm diameter som skal være "maskulin og elegant" helt alvorlig.
Sporene i skruene/boltene på skiven er i det minste i symmetri.

Trenger du å bli "elegant" hver dag? :mrgreen:
GG.gif
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Grendel
Jøss de holder til i Porsgrunn! Sikker på at Skien ikke har klokke fabrikk!:) Vi slår nordbøgda nok en gang.

De blir lagd på verkstedet til Espen Saastad ENESTÅENDE OG EKSKLUSIVT – Norges Urmakerforbund (urmakerforbundet.no)

initiativet virker i det minste mer «ektefølt» enn mange av microbrandsene på Kicktok (eller hva f det heter).
Men de trenger seriøst hjelp fra noen som kan design og proporsjoner. De bitte, bitte små tynne viserene inne i den giga kassen med skruehoder som timeindekser og enorm fontstørrelse. Det blir bare helt fullstendig feil.
 
Som et tiltak for å holde meg aktiv under en lang periode med hjemmekontor har jeg satt meg målsetning om at jeg minst skal ha 10k skritt hver dag i januar, februar og mars. For å telle har jeg måtte ty til daglig bruk av en treningsklokke, og har kun sporadisk tatt frem og brukt en "skikkelig" klokke på kvelden etter jeg har oppnådd skrittene mine, eller ved spesielle anledninger (les: som å bevege meg ut i sivilisasjonen). Heldigvis så har ikke overdreven bruk av treningsklokke skadet klokkeinteressen, snarere tvert i mot. Men må si jeg gleder meg til å få igjen morgenrutinen med å velge ut dagens klokke før jeg går på jobb, i stedet for dagens slitne joggebukse akkompagnert med en garminklokke.

I vinter og høst, før jeg begynte med denne galskapen så la jeg merke til at jeg varierte bruken av klokkene mine vesentlig mye mindre enn før corona. Når jeg hadde tatt frem en klokke, ble den gjerne på armen i en uke eller mer før jeg byttet.

Generelt et kjipt tema, men er det andre som har endret bruken av klokker som følge av corona?
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen, Trig og hen
I vinter og høst, før jeg begynte med denne galskapen så la jeg merke til at jeg varierte bruken av klokkene mine vesentlig mye mindre enn før corona. Når jeg hadde tatt frem en klokke, ble den gjerne på armen i en uke eller mer før jeg byttet.

Generelt et kjipt tema, men er det andre som har endret bruken av klokker som følge av corona?
Ingen tvil om at jeg trenger mere trim, men jeg føler ikke at jeg trenger en pulsklokke for å sette meg mål, selv om det åpenbart funker veldig bra for mange. Jeg tipper likevel at for en del personer, så er den bare med på å dokumentere sin egen dårlige samvittighet for ikke å ha mosjonert nok. Jeg ønsker ikke bli en del av sistnevnte kategori...

Men til noe mer interessant - klokkebruken under Corona siste året;
Jeg opplever nok det samme som deg, at jeg er ikke så opptatt av å finne ut hvilken klokke jeg skal ha på meg om morgenen, iom at jeg stort sett ikke skal ut av huset, og følgelig blir det veldig ofte den samme som dagen før, og dermed bruker jeg de i lengre perioder. Det kan være positivt, å finne "roen" og virkelig sette pris på en klokke etter en uke eller to eller mer på armen. det er ikke alle klokker som faktisk har fått "den ære" tidligere (mange har blitt brukt bare 1-4 dager før noe annet har fristet). I tillegg er det veldig mange færre "spesielle anledninger" på fritiden som ofte gir en positiv refleksjon på "hvilken klokke skal jeg ha på meg i dag/kveld", typ sosiale anledninger, bytyrer, middager, helgeturer osv.
Desto mer moro er det kanskje de gangene man skal ut blant folk å finne "rett" klokke. :)
Men det er ikke slik at jeg bare har hatt på en enkel beater det siste året, jeg liker fortsatt å bytte klokke innimellom bare for meg selv, og en dressklokke kan gjerne brukes til joggedress. Hjemme vel å merke... :p
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper og Heftos
Som et tiltak for å holde meg aktiv under en lang periode med hjemmekontor har jeg satt meg målsetning om at jeg minst skal ha 10k skritt hver dag i januar, februar og mars. For å telle har jeg måtte ty til daglig bruk av en treningsklokke, og har kun sporadisk tatt frem og brukt en "skikkelig" klokke på kvelden etter jeg har oppnådd skrittene mine, eller ved spesielle anledninger (les: som å bevege meg ut i sivilisasjonen). Heldigvis så har ikke overdreven bruk av treningsklokke skadet klokkeinteressen, snarere tvert i mot. Men må si jeg gleder meg til å få igjen morgenrutinen med å velge ut dagens klokke før jeg går på jobb, i stedet for dagens slitne joggebukse akkompagnert med en garminklokke.

I vinter og høst, før jeg begynte med denne galskapen så la jeg merke til at jeg varierte bruken av klokkene mine vesentlig mye mindre enn før corona. Når jeg hadde tatt frem en klokke, ble den gjerne på armen i en uke eller mer før jeg byttet.

Generelt et kjipt tema, men er det andre som har endret bruken av klokker som følge av corona?

HmmmF!
Så var det dette at treningsklokker og pulsklokker skal bæres rundt høyre ankel....

8- |
 
Ingen tvil om at jeg trenger mere trim, men jeg føler ikke at jeg trenger en pulsklokke for å sette meg mål, selv om det åpenbart funker veldig bra for mange. Jeg tipper likevel at for en del personer, så er den bare med på å dokumentere sin egen dårlige samvittighet for ikke å ha mosjonert nok. Jeg ønsker ikke bli en del av sistnevnte kategori...

Men til noe mer interessant - klokkebruken under Corona siste året;
Jeg opplever nok det samme som deg, at jeg er ikke så opptatt av å finne ut hvilken klokke jeg skal ha på meg om morgenen, iom at jeg stort sett ikke skal ut av huset, og følgelig blir det veldig ofte den samme som dagen før, og dermed bruker jeg de i lengre perioder. Det kan være positivt, å finne "roen" og virkelig sette pris på en klokke etter en uke eller to eller mer på armen. det er ikke alle klokker som faktisk har fått "den ære" tidligere (mange har blitt brukt bare 1-4 dager før noe annet har fristet). I tillegg er det veldig mange færre "spesielle anledninger" på fritiden som ofte gir en positiv refleksjon på "hvilken klokke skal jeg ha på meg i dag/kveld", typ sosiale anledninger, bytyrer, middager, helgeturer osv.
Desto mer moro er det kanskje de gangene man skal ut blant folk å finne "rett" klokke. :)
Men det er ikke slik at jeg bare har hatt på en enkel beater det siste året, jeg liker fortsatt å bytte klokke innimellom bare for meg selv, og en dressklokke kan gjerne brukes til joggedress. Hjemme vel å merke... :p

For meg så har det ikke handlet så mye om trening, jeg trener uansett ganske mye og anser meg selv som i relativt god form. Har handlet mer om å komme meg ut i naturen, på gåturer for mental avkobling. Personlig så trenger jeg å kunne sette meg noen konkrete mål som jeg jobber bevist mot. Tror neppe jeg hadde vært like flink til å komme meg ut på gåtur hver dag om jeg ikke hadde daglige og målbare skrittmål, og en klokke som viser progresjon. Uansett, skjønner hvor du kommer fra:)


HmmmF!
Så var det dette at treningsklokker og pulsklokker skal bæres rundt høyre ankel....

8- |

Vært der... ;)

CA2AAF09-10E1-48D2-B67F-CA1068796523.jpeg
 
For meg så har det ikke handlet så mye om trening, jeg trener uansett ganske mye og anser meg selv som i relativt god form. Har handlet mer om å komme meg ut i naturen, på gåturer for mental avkobling. Personlig så trenger jeg å kunne sette meg noen konkrete mål som jeg jobber bevist mot. Tror neppe jeg hadde vært like flink til å komme meg ut på gåtur hver dag om jeg ikke hadde daglige og målbare skrittmål, og en klokke som viser progresjon. Uansett, skjønner hvor du kommer fra:)




Vært der... ;)

Vis vedlegg 237041

Det er godt. Nå vet ingen at du har brukt slik, men tror at du soner hjemme. Det er bra!

8- )
 
  • Haha
Reaksjoner: Heftos og Ralph
En av fordelene med å ikke bo på det sentrale Østlandet er at antall dager alene på hjemmekontor har vært særdeles få :) Klokkebyttene er det nok bare jeg selv som bryr meg om, så det har ikke blitt påvirket av noen dager på hjemmekontor innimellom :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Har blitt mer rotasjon i klokkene på hjemmekontor, helt klart.

Før Covid traff så jobbet jeg de fleste ukedager på kontor i et miljø der dyre mekaniske klokker ikke akkurat er standarden, og siden jeg i tillegg er innleid i team som konsulent/contractor så velger jeg å holde litt lav profil på den hobbyen. Så, når jeg jobber på noen andres kontor er jeg stort sett "one watch guy" med Speedmaster i arbeidstiden (+ litt G-Shock da).

Her hjemme kan jeg jo rotere dem fritt derimot. :)