Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg har faktisk klart - egenhendig - å reparere min Citizen 8110A bullhead kronograf med kolonnehjul og flyback. Gikk i gulvet i 2012-13 en gang da en barett plutselig ga etter. Kronografdelen sluttet å fungere. Den ble liggende lenge, og det var selvfølgelig nytteløst å få noen til å fikse den. Etter en stund bestilte jeg meg verktøysett fra tidssonens nettbutikk, og begynte å fikle. Kjøpte en deleklokke som jeg plukket litt deler fra, monterte det sammen nå i kveld og vips, så har man en fungerende 8110A igjen.

Kjenner jeg har lov til å være litt stolt nå.
(jeg tror altså ikke at jeg er urmaker, bare så det er sagt)

Et litt dumt spørsmål, (kanskje?)

På hytten fikk vi en slik fancy induksjon topp. Disse benytter jo et elektronisk felt for å varme vann og mat.

Nå er det jo fruen som benytter mest tid der, (side mine matlagingskunnskaper ligger i grenseland begrenset/begredelig), men det hender jeg er ved kokeplatene.

Kan dette feltet påvirke en mekanisk klokke?

8

Et litt dumt spørsmål, (kanskje?)

På hytten fikk vi en slik fancy induksjon topp. Disse benytter jo et elektronisk felt for å varme vann og mat.

Nå er det jo fruen som benytter mest tid der, (side mine matlagingskunnskaper ligger i grenseland begrenset/begredelig), men det hender jeg er ved kokeplatene.

Kan dette feltet påvirke en mekanisk klokke?

8
JA!

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg vil ha en kanvassrem av grov type, uten et fnugg av dyrehud noe sted (det viser seg at det er enten på baksiden og/eller ved endene av remmen), da den skal brukes i miljø som ikke er gjestmilde mot skinn, og må kunne tåle en skrubb for å bli ren.
Noen gode forslag?
Hvordan er Eulit sine @Jon Henrik - på tross av dyrehud på baksiden?

Strapcode har noen grovere canvas reimer, dog med litt mer militært preg. Jeg kjøpte en derfra for noen år siden, kvaliteten var god.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg vil ha en kanvassrem av grov type, uten et fnugg av dyrehud noe sted (det viser seg at det er enten på baksiden og/eller ved endene av remmen), da den skal brukes i miljø som ikke er gjestmilde mot skinn, og må kunne tåle en skrubb for å bli ren.
Noen gode forslag?
Hvordan er Eulit sine @Jon Henrik - på tross av dyrehud på baksiden?

Tør ikke svare på om remmene tåler den bruken du skisserer. Om jeg forstår deg rett, så er det snakk om en såpass hard bruk at jeg tror det vil være vanskelig å finne noen tradisjonelle remmer som tåler dette. NATO, Zulu er nok veien å gå.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Siden vi er inne på remmer. Er det noen som kan anbefale en 20mm svart rem à la snoopy til Omega deployant?