Klokkecafé – løst og fast om klokker

Har fulgte diskusjonene rundt denne låsen her på TS og på sosiale medier med delvis forundring (og mye latter fra morsomme kommentarer).

For meg virker det som om det er mye følelser som sitter igjen i miljøet etter den "sjokkerende" lanseringen fra Hodinkee, pluss en så smått voksende oppfatning om at ikke alle som kommuniserer om klokker er uavhengige eller transparente om sine økonomiske interesser. Noe som det er mye sant i – men hvor min erfaring er at kanonene tidvis rettes litt i feil retning og mot feil saker.

Å dømme låsen nord og ned fordi den ikke funker ved voldelige ran er stråmannsargumentasjon. Produsenten peker selv på å kunne forhindre den typen tyveri som vel forekommer oftest: at frekke trente fingre åpner låsen og lirker av klokken på gaten og i trengsel. Å påstå at produktet øker sannsynligheten for at lommetyverier går over til voldelige angrep som setter livet i fare er i beste fall spekulativt.

Produsenten nevner også å kunne gi sikkerhet for kjipe eller slitte låser som åpnes lett. Det er vel noe mange av oss har erfaring med – uten at man nødvendigvis føler behovet for en dedikert ekstralås.

Det har de seneste årene dukket opp mange kjipe selskaper som skal tjene en rask slant i klokkeverdenen. Noen fellestrekk er grundere som faker en lidenskap for klokker, bruk av dårlige fabrikker og kjip kvalitet. Bak Luxwi står imidlertid en oppfinner/gründer, en medgründer (Haagen – hans lidenskap for klokker kan vel neppe betviles) og en fyr som sikkert har hjulpet med finansene og nettverket på produksjonssiden (Stæhr – en av de store skandinaviske klokkedistributørene). Folk som vil tjene en slant, men også lage et skikkelig produkt.

Produksjonen skjer hos østerrikske Hirsch, som både gjør gode produkter under eget navn og som også jobber for mange velrenommerte aktører i bransjen. Det legger forholdene til rette for god kvalitet, og ut fra kostnader knyttet til utvikling og produksjon tror jeg egentlig ikke at Haagen & Co. tar seg noe unormalt godt betalt. For det er vel neppe snakk om å selge hundretusenvis i året av dette produktet. Hvor mye koster et par lenkeledd i stål til en Omega eller Rolex igjen?

Av det jeg har fått med meg syns jeg det meste rundt denne låsen er "fair play" – akseptabel markedsføring, ingen cheesy lånte eller oppdiktede historiske linker, og produktkvalitet som etter alt og dømme er bra. Kanskje grunnideen er teit og produktet er overflødig, men dersom man først skulle forsøkt seg på dette syns jeg det er forholdsvis ryddig gjort.

Absolutt ingen tvinges til å kjøpe denne låsen, og det å selge et fysisk produkt (som er kommunisert forholdsvis ryddig) er hverken skjult reklame eller å utnytte noen. For meg så er den aggressive kritikken mot Haagens person egentlig ganske uforståelig. Kristian har alltid vært litt smågal, quirky og over-entusiastisk. Jeg har ingen problemer med å tro at han går 100% god for denne låsen, og har jo hørt rykter om dette produktet i noen år nå. Selv om jeg ikke er enig alt han syns er kult, så ser jeg ingen grunn til å bli skuffet og provosert – ei heller unfollowe eller brenne på bålet.

Hodinkee-klokken er i mine øyne en litt annen sak: Her har noen smurt veldig tykt på for å få noe til å fremstå som mer forfinet, eksklusivt og luksuriøst enn det det egentlig er. Og attpåtil tatt seg klekkelig betalt for et produkt det finnes flust av minst like gode "originaler" som kan oppdrives for betydelig lavere summer.

Personlig syns jeg låsen virker som et skikkelig corny produkt, men som nok får meg mer til å flire enn til å tenne på alle pluggene. Aldri i livet noe selv ville kjøpt, eller anbefalt til mine venner og bekjente. Men nå har jeg heller ikke noe behov for å låse en spenne, og velger stort sett heller å gå uten klokke de gangene jeg føler meg utsatt :)
 
Tror du kritikken hadde vært like hard om det var en annen mer ukjent person enn Haagen som frontet denne låsen @Jon Henrik ?
 
Ja, det blir vel alltid litt mer ekstrem feedback (forsåvidt begge veier) når ting kommer fra kjente profiler enn helt ukjente.

Tror dessverre det er koblingene som får folk til å reagere. Hadde det vært Watch Anish som hadde vært medgründer og talsperson bak låsen, så hadde nok responsen vært en helt annen.
 
Folk ler fordi produktet ser helt dust ut


Akkurat det tror jeg nesten ingen her inne er uenig i :)

Men noe litt annet er jo karakterdrap av Kristian Haagen og beskyldninger om kynisk profitering på et umoralsk produkt som visstnok setter liv og helse i fare ;)

Enig med både Callahan og Jon Henrik. Et produkt som åpenbart ikke faller i smak for mange, burde ikke avstedkomme ubegrunnede eller urimelige beskyldninger. Skal dessverre ikke så mye til i disse SOME tider før trollene begynner å trolle... Særlig i en tid hvor selv enkelte statsledere har trolling som kommunikasjonsstrategi.

Skal jeg prøve meg som hobbypsykolog så kan det virke som det finnes endel kognitiv dissonans i denne hobbyen, hvor det er vanskelig for enkelte å rasjonalisere egne valg. De aktuelle produktene fra Hondinkee og Haagen bidrar kanskje til å gjøre utfordringen større. Derav tidvis urimelige, emosjonelle reaksjoner.

My two cents.
 
Det er jo klart at "begge leirer" har noe rett. Selvfølgelig ønsker produsenten å tjene penger på sitt produkt. Det at dette er noe helt unyttig er egentlig uvesentlig. De som mener det må mene det, men dette kommer til å selge "tilstrekkelig". Og da blir produsenten fornøyd.

Skulle det mot formodning ikke selge, så har alle en "ide å kommentere fra De Gode Ideers Gravplass". (Tror det er en ledig plass der).

8
 
  • Liker
Reaksjoner: jayeff
Akkurat det tror jeg nesten ingen her inne er uenig i :)

Men noe litt annet er jo karakterdrap av Kristian Haagen og beskyldninger om kynisk profitering på et umoralsk produkt som visstnok setter liv og helse i fare ;)

Haagen sitter vel ikke noe tryggere enn støvkornet på klokken til Von Doren, gjør han det?

Om noe så var dette et karakterselvmord, og jeg er kun budbringeren. Selv om du gjør deg dum og hopper bukk over en del realiteter angående kriminalitet når du bortforklarer spørsmålet @Jørgen unngikk med at jeg bruker stråmannargumentasjon og er spekulativ, så skal jeg være grei med deg siden du nettopp har mistet et forbilde. Men, fakta er at det på daglig basis knuses både neser og tenner på gaten her i Norge, for kebabpenger og røyk.

Noen vil nok mene at gevinsten mot lommetyver ikke vil veie opp for en mulig økt trussel mot liv og helse ved ran, samt at man må ta høyde for alt fordi vi på forhånd ikke vet, eller kan velge hva slags skurk vi møter på.
Siden Haagen nå visstnok blokkerer machete-memes på insta, fremfor å eie problemstillingen i første omgang, kan man fristes til å tenke at Haagen enten gir f..., eller bare ikke tenkt seg om - til tross for "to år med produktutvikling".

Når låsen selges som beskyttelse mot kriminalitet, eller i det minste selges på frykten for kriminalitet (jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle kjøpe den ellers) - så har ting båret galt av sted i min bok.

Det etiske dilemmaet for min del, er at noen kan risikere å befinne seg i en farlig situasjon, og at dette produktet blir en faktor som kan ha innvirkning på utfallet - uten at det blir brukt fordi brukeren har foretatt en selvstendig risikovurdering selv, men fordi at en influencer har brukt markedsmakten sin. Tatt i betrakting at man bare skal slå hodet "litt feil" fortauskanten før man kan være skikkelig ille ute, synes jeg Haagen nå krysser en grense når produktet som frontes kan påvirke noe mer enn kun fornuften og økonomien vår - særlig siden "macheteproblemet" tilsynelatende dukket opp som julekvelden på kjerringa fremfor en "warning" på forhånd fra produsenten.

All respekt til de som ønsker å ha klokken fastlåst i en skarp situasjon, men da må det være et bevisst valg de har tatt selv på forhånd, og ikke en realitet man plutselig befinner seg i uten alternativer fordi opptil flere, inkludert en selv, ikke har tenkt seg om.

Jeg mener, hvem hadde ikke kastet den første steinen på Sophie Elise for å fronte en pepperspray mot overfallsmenn?
 
  • Wow
Reaksjoner: titan
Uansett hvor latterlig jeg synes produktet fra Hagen er klarer jeg ikke å forestille meg at dette skal bidra til redusert sikkerhet eller økt voldsbruk.
En slik konklusjon krever nok litt mer empiri enn meningene fra noen "eksperter" på instagram.

Hvis vi først skal forholde oss til harde fakta:
Den eneste dramatiske følgen denne dingsen kan medføre er at Rolexen ikke har den samme tiltrekkende effekten på det motsatte (eller det samme) kjønn.:mrgreen:
Shit. Jeg tror jeg må skifte signatur til: Chill, det er bare en klokkedings.
;)
 
Redigert:
De
Uansett hvor latterlig jeg synes produktet fra Hagen er klarer jeg ikke å forestille meg at dette skal bidra til redusert sikkerhet eller økt voldsbruk.
En slik konklusjon krever nok litt mer empiri enn meningene fra noen "eksperter" på instagram.

Hvis vi først skal forholde oss til harde fakta:
Den eneste dramatiske følgen denne dingsen kan medføre er at Rolexen ikke har den samme tiltrekkende effekten på det motsatte (eller det samme) kjønn.:mrgreen:
Shit. Jeg tror jeg må skifte signatur til: Chill, det er bare en klokkedings.
;)
Det var derfor jeg forsøkte å trekke en politimann inn i diskusjonen, og, er ikke det grunn god nok til å ikke like Haagen? ;)
 
Håper du gir rundhåndet til alle tiggere du ser Horologen. Dumt om de blir drevet til å bli voldelige ranspersoner bare pga at tigging blir mindre lukrativt.

Jeg synes heller ikke dette produktet er noe å rope hurra for. Men at det ikke har en funksjon og at det skal drive lommetyver til å bli voldelige machetesvingende sosiopater er bare tull.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen og jayeff
Håper du gir rundhåndet til alle tiggere du ser Horologen. Dumt om de blir drevet til å bli voldelige ranspersoner bare pga at tigging blir mindre lukrativt.

Jeg synes heller ikke dette produktet er noe å rope hurra for. Men at det ikke har en funksjon og at det skal drive lommetyver til å bli voldelige machetesvingende sosiopater er bare tull.

Nei, jeg er mer typen til å lure på om den kulerunde bestemoren som maser etter tomflaskene dine utenfor butikken alltid har hatt lite penger til mat.

Det er ikke alle de tyveriene du slipper og bli utsatt for som er problemet her, men det ene ranet som muligens gikk litt dårligere (for offerets del) enn det kunne gjort.

Uansett, vet om flere her på forumet som har måttet slåss for verdisakene sine på åpen gate. Lommetyver har jeg heldigvis ikke hørt om ennå.

Sosiopater der ute eller ikke, dere kan jo se denne videoen og vurdere selv: https://www.dagbladet.no/nyheter/dramatisk-jakt-pa-svenske-sjokkranere-i-oslo/72549663
 
Nei, jeg er mer typen til å lure på om den kulerunde bestemoren som maser etter tomflaskene dine utenfor butikken alltid har hatt lite penger til mat.

Det er ikke alle de tyveriene du slipper og bli utsatt for som er problemet her, men det ene ranet som muligens gikk litt dårligere (for offerets del) enn det kunne gjort.

Uansett, vet om flere her på forumet som har måttet slåss for verdisakene sine på åpen gate. Lommetyver har jeg heldigvis ikke hørt om ennå.

Sosiopater der ute eller ikke, dere kan jo se denne videoen og vurdere selv: https://www.dagbladet.no/nyheter/dramatisk-jakt-pa-svenske-sjokkranere-i-oslo/72549663
Legger meg ikke opp i diskusjonen ovenfor, men må si jeg er mektig imponert over kjøreegenskapene til vedkommende som kjørte denne politibilen. Wow!

Godt det gikk bra med alle forbipasserende.