Klokkecafé – løst og fast om klokker

Opptrekket skal stoppe. Det er en fjær som er bundtet helt sammen....

men ikke ta i for hardt!

8

Har hatt min Nomos Orion 38 i en tre ukers tid nå, og er fortsatt fersk med manuelt urverk. På det beste har klokken gått 27 timer før den stopper, men skal ha driftsreserve på opp til 43 timer. Det er vel dårligere enn hva man kan forvente? Stopper alltid å trekke den da jeg begynner å føle motstand, og kronen beveger seg litt tilbake etter hvert trekk. Er det mulig at jeg rett og slett ikke trekker den langt nok, eller burde jeg kontakte Nomos ang dette? Redd for å trekke den for mye - vet ikke om det kan skade moderne manuelle urverk?

Jeg ville prøvd å trekke den helt opp en gang. Dvs helt til den stopper. Bare vær forsiktig når du begynner å merke motstand så går det helt fint. Om gangreserven fortsatt ikke nærmer seg det som er oppgitt ville jeg opprettet en garantisak.

Jeg har en Nomos Club (Alpha-urverk) som har begynner å bli endel år og har ikke vært på service, og den holder definitivt mer enn et døgn når jeg trekker den opp. Har ikke målt, men tviler ikke på at den går i nærheten av 43 timer når den er fullt trukket opp.

Den er lett å trekke opp helt til den treffer et klart stopp-punkt, så jeg ville tatt kontakt med Nomos.

• Liker
Reaksjoner: Andreassr
Har hatt min Nomos Orion 38 i en tre ukers tid nå, og er fortsatt fersk med manuelt urverk. På det beste har klokken gått 27 timer før den stopper, men skal ha driftsreserve på opp til 43 timer. Det er vel dårligere enn hva man kan forvente? Stopper alltid å trekke den da jeg begynner å føle motstand, og kronen beveger seg litt tilbake etter hvert trekk. Er det mulig at jeg rett og slett ikke trekker den langt nok, eller burde jeg kontakte Nomos ang dette? Redd for å trekke den for mye - vet ikke om det kan skade moderne manuelle urverk?
Send en mail til Nomos, de er serviceinnstilt og jeg er sikker på at de fikser dette kjapt:)
Hadde akkurat en garantisak med dem nylig og alt gikk knirkefritt.
Thune er jo AD også, så de kan sikkert være behjelpelige også.

• Liker
Reaksjoner: Andreassr og Grendel
Må innrømme at denne "caught my eye" - the price... not so much.

s0120079528_f_v1_2_3840h_2.jpeg

https://www.shinola.com/lake-erie-monster.html

Takk for mye gode svar! Trakk den et godt stykke lenger (mer enn hva jeg trodde jeg burde), og da gikk den rundt 36 timer. Ser altså ut som det bare var en rookie mistake... :rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: fredskijj
Hva synes folk om Christopher Ward og Steinhart? Sett litt på Christopher Ward "c60 trident titanium pro 600" og Steinhart "Ocean black dlc".

Vedlegg

• c60-43-a-ktkksi-v2-b_3d.png
    c60-43-a-ktkksi-v2-b_3d.png
    972,1 KB · Visninger: 0
  • o1black_1kx1k_01_1.1502444020.jpg
    o1black_1kx1k_01_1.1502444020.jpg
    164 KB · Visninger: 0
  • c60-43ada2-t2kk2-bo_fr.jpeg
    c60-43ada2-t2kk2-bo_fr.jpeg
    91,3 KB · Visninger: 0
  • 2cc726b5ffdde29da5a602417ea80b54_orig.jpg
    2cc726b5ffdde29da5a602417ea80b54_orig.jpg
    38,4 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Må innrømme at selv om jeg forguder dykker-ur, så er det kanskje på tide å lete etter et nytt dress-ur.

Det var vel 4 eller 5 år siden jeg ble sugd inn i klokkeverden og slo til med min første automatiske klokke, en Tissot Visodate. Dette er fortsatt den eneste dress-klokken jeg har eid. Siden den gang har jeg utelukkende vært innom sportsklokker, ergo har jeg ikke blitt noe klokere på dress-ur. Jeg har selvfølgelig blitt oppmerksom på ur fra JLC, A. Lange, Patek osv. men jeg vil helst holde meg under 15k i denne omgang. Jeg beveger meg med andre ord inn i ukjent terreng, og hadde satt pris på noen råd eller innspill fra andre som har eid dress-ur i denne priskategorien.

Ut fra min research har én klokke utpekt seg som mulig kandidat: Longines Master Collection 38.5mm (L2.628.4.78.3)
Longines Master Collection 38.5mm.png

longines-master-collection-l26284783-automatico-385-mm.jpg

Det jeg liker ved denne er at den er under 40mm, har visere som tydelig skiller seg fra urskiven og ser ut til å bære ganske lavt. (Dato-visningen er for så vidt også utført på en god måte.)

Noen som kan snakke fra erfaring med Longines Master Collection, eller som har andre favoritter i denne kategorien?