Klokkecafé – løst og fast om klokker

jsf

Medlem
23. okt. 2009
Innlegg
860
Sted
Oslo
Morn!

Tenkte vi kunne ha nytte av å ha en tråd hvor vi kan poste alt mulig om klokker og diskutere fritt om alt som omhandler klokker, slik at vi slipper å starte en ny tråd for hver gang vi lurer på noe. :)

Updated!
 
God ide jsf! :) Da starter jeg, har et spørsmål som ikke trenger en hel tråd.

Når fikk Rolex Daytona polerte midtledd på lenka? Tror jeg har lyst på en Daytona uten :cool:
 
hm, klarte faktisk ikke å finne helt svaret på nettet etter litt googling, men det virker som det har kommet forskjellige versjoner opp igjennom, med og uten polert lenke. MEN det virker som om flesteparten som ønsker brushed midtledd velger å gjøre det selv, evnt. levere lenken til urmaker som gjør det for dem. :)

Burde jo være noen inne på forumet som har litt mer peil. Ser hvertfall 88/89 kom med både polert og børstet midtledd.
 
En undrings over kveldsthéen.
IWC's har jo siden det store krigs dager levert ur i forskjellige "Marks" (X, XI, XII, XV, XVI og nå XVII)

Heter de kort og godt bare: "IWC Mark X" eller er det egentlig "IWC Pilot Mark X" - i motsetning til for eks. "Big Pilot" mener jeg.
 
Svarer jo enkelt og grei meg selv gj. fulle navn

"IWC The Pilot’s Watch Mark XVII, Ref. 3265"

eller på tysk fra Chrono24.com:
"IWC Die Fliegeruhr Mark XV Automatik Ref 3253"
 
Når jeg så tittelen på tråden så trodde jeg at det var et forslag om en café for klokkeinteresserte.

Det hadde jo vært kjekkt :)
 
Ikke akkurat noe spørsmål men så et bilde av Red subben til Moore som han postet for en god stund siden, på en tilfeldig tumblr.

"cool story bro".

ja men de jeg kjenner bryr seg enda mindre..
 
Det var det som var tanken bak tråden ja! :) Tips til navn på tråden for å unngå misforståelse?

Jeg syntes navnet var bra jeg, og tråden er en bra idé.:)
Kanskje trådtittel kunne vært "Klokkecafé - løst og fast om klokker" for å unngå misforståelse?

Håper det blir en lang og stor tråd om de små spørsmålene.
 
Jeg lurer på om det er noen andre en panerai og de som etterligner panerai som bruker sandwich dial?
 
Jeg lurer på om det er noen andre en panerai og de som etterligner panerai som bruker sandwich dial?

http://www.ocean7watchco.com/LM_1_p/lm-1.htm

Disse gjør det på en sandwich-måte for å få frem/skjule lume i hvert fall.

All dials are sandwich constructed. Instead of coating the dial directly with luminous material, holes are cut in the dial. A second layer behind the dial is coated with luminous material, providing a 3D effect.
 
Er det noen som kjenner til Ingersoll? Skjønner at det ikke akkurat er noe horologisk høykvalitet, men ble stående i et butikkvindu og kikke på dem, og enkelte modeller har et ganske pent utseende. Etter to kjappe google søk virket det som et gammelt familienavn som var kjøpt opp og kommersialisert uten mange hensyn. Men så kom navnet opp igjen på topp-listen til en bruker her inne. Hva tror man? Overpriset søppel eller streite saker for en ukresne klokkebruker?
 
Cafè?

Mens jeg sitter her og drikker min dårlige kaffe, tilbake på kontorpulten min, lurer jeg på en ting: Hvorfor monterer IWC noen av remmen sine "feil" vei?
Har spurt om dette før, men det virker ikke som om noen vil svare. Jeg prøver igjen :)
 
Vet ikke om det finnes en logisk forklaring på det, men det er jo en liten særegenhet for å skille seg litt ut i det minste;)
 
Jeg lurer på om man leverer automatiske klokker til ca 10 000 kr og nedover, på service ca hvert 5 år? Og hva koster dette? Koster det rundt 5k som man hører at er vanlig for de litt dyrere klokkene?

Tenker da på f.eks klokker som Helson Shark Diver osv.
 
Jeg lurer på om man leverer automatiske klokker til ca 10 000 kr og nedover, på service ca hvert 5 år? Og hva koster dette? Koster det rundt 5k som man hører at er vanlig for de litt dyrere klokkene?

Tenker da på f.eks klokker som Helson Shark Diver osv.

For meg virker dette meningsløst. Hvis servicekostnaden er nesten det samme som en ny klokke, vil jeg ha brukt klokken så lenge den går rimelig bra. En annen ting er at servicekostnadene på et ETA-verk nok er mye lavere enn 5000.