Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg lurer på om noen kunne fortalt meg hvilke posisjoner man skal legge klokken sin i, om man ønsker at den skal gå fortere, saktere, holde den tiden den per dags dato gjør osv.
Altså; hva skjer når man legger kronen ned/opp, skive ned/opp osv?
 
Er det ikke slik at klokker generelt går raskere med skive opp/ned, og tregere i kantstilling grunnet økt friksjon?
 
Autosøk

Fant ut hvordan man blir kvitt Joe Rodeo fra autosøket på Finn 8)

Skjermbilde%202012-09-07%20kl.%2012.57.46.png
 

Dette funker vel mer i teorien enn i praksis?

Hvis man leser klokketestene i Watchtime ser man at noen klokker går saktere med skiven opp, mens andre går raskere. Noen går fortere med kronen opp, mens andre går saktere osv.

Jeg tror OP egentlig bare må forsøke seg fram med sin egen klokke og finne ut hva som funker for den.
 
Dette funker vel mer i teorien enn i praksis?

Hvis man leser klokketestene i Watchtime ser man at noen klokker går saktere med skiven opp, mens andre går raskere. Noen går fortere med kronen opp, mens andre går saktere osv.

Jeg tror OP egentlig bare må forsøke seg fram med sin egen klokke og finne ut hva som funker for den.

Nei dette er harde fakta. Man kødder ikke med Rolex:rolleyes:
 
Service på klokker

Jeg lurer litt på service intervalla på klokkene.
JEg er i markedet etter en Breitling Navitimer og har lagt merke til at de klokkene som er 0-6 år så er det ikke tatt service på de. Når jeg sier at det er serviceintervaller som er anbefalt så svarer de bare med at klokken er nesten ikke brugt.
En service er meg bekjent en åpning av klåkka, der de renser, smører , bytter eventuelle tetninger og eventuelt bytter ut deler. Om klokken ikke er så mye brugt og utsatt for store temperaturforkjeller, støt og smuss så er det jo logiskt å kjøpe dette svaret.Men.... blir det ikke brugt slik det er designet for så kan vel div ting tørke ut/sette seg? ikke alle som legger klokkene sine i en "klokkehumidor" (hvis det finnes) med perfekte lagringsforhold.

Service er jo noe jeg tenker på når jeg skal slå til på en klokke og må da eventuelt legge dette i prisen.

Tips mottas med takk da jeg er rimelig sugen på å få meg en klokke på armen:p
 
Du får nok ikke noe straight-forward svar her.
Aller best kommer du ut av det ved å kjøpe nytt fra norsk AD (*doh*)
Men som second best kan du se etter nyservet klokke fra Good Guys her på sonen eller det store utland (gjerne med kvittering på det)

Hvis du kjøper en klokke billigere og priser inn service i prisen så kan du fortsatt få en "overraskelse" når uret åpnes og et eller annet skurrer eller må byttes ut. Men jeg tror dog den risikoen er minimal for en pent brukt, få år gammel klokke.

I valget mellom å kjøpe en hardt brukt daglig beater som er fem år mot en som stått i klokkeskapet og blitt brukt i ny og ne tror jeg det sistnevnte er minst risky. Og du slipper (trolig) mye av livserfaringen den hardt brukte er utsatt for.
Skal vi kanskje legge inn en liten anbefalling om å "kjøpe selger" med - finner du en klokkeelsker som selger en elsket klokke så er mye spart på det. En finn-annonse som frister med lavt pris fra en "mann på gata" kan være risky.

Service intervall oppgis ofte til en gang hvert femte år (med trykktest hvert/annahvert år på badeklokker),
Omega sine nye med ny teknologi oppgir så sjeldent som hver åttende(?) år og atter andre mener at en klokke som holder tiden greit ikke trenger å få service og kjører på uservet (her vil et søk i forumet ge deg argumenter fra begge leir)
 
takk for svar!

Er enig i at Finn kan gir en risky feeling, men det er så få slike klokker ute for salg.
Jeg legger merke til at de jeg prater med kommer med ufattelige historier ang klokken og dens historie.
Kansje det er slik med entusiaster :) men jeg blir alltid litt skeptisk.
Jeg har funnet en som er ca 12 - 14 år gammel som ser ut som ny og butikken sier at denne er som ny.
De er veldig samarbeidsvillige ang spørsmål og bilder.
Dette er da i utlandet. JEg har sjekka rundtom dette med butikken og det jeg har funnet ut er at den er seriøs.

Men men...lite land dette og da blir det oftest å handle usett og da må en gå noen ekstra runder
 
Rolex er vi jo alle kjent med, mange av modellene er lett å skille fra hverandre men...

Datejust heter en type den kommer i forskjellige størrelser og Air- king er jo uten dato så den er grei, men hvorfor heter andre da perpetual med og uten date og oyster precisicion, er dette bare pga størrelsen? Det blir veldig forvirrende med så mange modeller som ser veldig like ut... :roll:
 
Okei, her er en liten oppfordring til diskusjon.
Når jeg i min spede klokkeungdom kom inn som ny her i januar så var det en beater over alle beatere som hersket her.
Jeg tenker selvsagt på det oransje Monster.
Den er nå blitt gitt ny drakt og nytt verk, men interessen for den er mildt sagt laber.
Seiko's andre dykkere SKX007/009 er fortsatt aktuelle de og går å få fatt i online.

Men hva er/blir den nye/neste Sonenfavoritten. Sett til hva som unboxes så kunde man fort tro at det var noe fra Rolex/Panerai men la oss fokusere på budsjett-ur.

Hva er et godt 1-2000,- kjøp om dagen?


::::: NINJA :::::
Apropos Lefty, kanskje er det whiskyn som tenker og ikke jeg -
men er det ikke bare å snu skiven 180°, bezel er jo roterbar og kassen ser jo aldri så lite symmetrisk ut
 
Du er lett å gjennomskue du. Trenger du noe rask å unbokse på 3000 posten? ;)

Edit; funker kansje med opp-ned dato i Kina?
 
Du er lett å gjennomskue du. Trenger du noe rask å unbokse på 3000 posten? ;)

Hmm ... jeg ser den ... og jeg ser at det hadde vært skittent men lurt å spart dagens tulleunbox av "homage" til 3000-posten.
Men setter meg heller godt tilbake i godstolen, tenker gjennom mine neste poster og så kommer nytt når det kommer, her er jeg avhengig av litt salg først.