Klokkecafé – løst og fast om klokker

Surface pro-en min har i alle fall ikke hatt helt godt av møtet med klokkelenker...
167496

Artig med litt "ord-spilleri -spillera". Det kan nok være nyttig for bransjen å bli mer folkelig, og dermed trekke inn flere "vanlig dødlige". Men som så mange andre folkelige faglige messer, så begynner det å koste mer enn det smaker. Hva er da nytten? Blir de borte på sikt?

Jeg håper ikke det går med disse messene som med SoftWare-messene og bil-messene som var årlige og hyggelige happeninger før. Det at "alt er på nett nå" kan ikke erstatte en messe.

8

Var inne med eldstemann da han tok MRI idag, og måtte således ta av meg uret mitt, da maskinen hadde et magnetfelt på 3T (tilsvarer 30000 gauss). Meg kjent er vel Omega den som er nærmest dette, med sine 15000 gauss, men finnes det andre ur som tåler mer magnetisme?
Uansett er jo lenken magnetisk, og jeg ville ikke hatt på meg noe som kunne bli sugd fast på den magneten..
Vet ikke om det finnes noen serieproduserte som tåler mer, men Omega har testet en prototype ved 160000 gauss.
https://monochrome-watches.com/the-prototype-seamaster-that-omega-tested-at-insane-160000-gauss/
Omega-Seamaster-Master-Chronometer-160000-Gauss-Antimagnetic-3.jpg

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Grendel
I fare for å være teit her nå, men Milgauss er jo tuftet på det franske ordet for tusen, nemlig ‘mille’. Så en Milgauss tåler da 1000 gauss, som igjen er 0,1 tesla.
Eller snakker vi forbi hverandre her nå?

OBS!
Selvfølgelig!
Du har rett!
Den burde jeg tat, ikke minst etter å ha sett Rolex sin side.

Bra jobbet der!

8

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Fin gammel reklamefilm.
Er dette reklame for bil eller klokke?
OK. Uansett, fin er den.

8

Sånne Rolexer som er "tatt ut" , men kommer uten papirer . Er der en måte å sjekke om dei faktisk er betalt for ?

Det blir som en "pølsehandel"; Penger - Pølse.
Du har "pølsen", men ingen kvittering. Da blir det et spørsmål om hva selger kan grave frem fra gamle kvitteringer i bunden av lommen eller fra kontoutskrift. Hvis klokken er "tatt ut" fra en AD eller andre seriøse forhandlere (da som ny), så har nok de et register over serienummer, salgsdato (og sikkert kjøper i en eller annen referanseform). Videre eierbytter blir en trust mellom ny-kjøper og eier.

I praksis betyr det at om du kjøper en gammel Rolex så kan du ikke vite om den er stjålet eller om papirene ble kastet fordi klokken alltid var i bruk og denne "unyttige rekvisita dill-dallet" bare tok plass i skapet. Buy the seller; Stoler du på det argumentet? For eksempel fra han nedenfor?

Tyv1.jpg

8