Klokkecafé – løst og fast om klokker

922154B5-EC18-4744-B708-4B5555FE2939.jpeg

Jeezus!!
 
Veldig interessant. Dette viser forskjellen på kompressible medier som luft og andre gasser og inkompressible som olje og andre væsker. Olja holder i mot trøkket fra utsida og støtter opp glasset og baklokket. Mens lufta i Vostoken lar seg komprimere og dermed kan glasset og baklokket trøkkas inn. Synd de ikke viste baklokket på Vostoken.

Bulken i den oljefylte klokkas baklokk kan komme av at væsker er tilnærma inkompressible dvs at væsker har forskjellig grad av motstand mot tetthetsendring under trøkk. Olja har altså vært litt mindre inkompressibel enn vannet rundt. Eller det har vært en liten mengde luft inne i klokka. Når han sa at klokker gjerne blei ødelagt når trøkket blei avlasta skyldes dette at lufta inne i klokka opptrer som ei oppspent fjær som får lov å fjære tilbake når trøkket blir avlasta.

Når jeg dreiv med trøkk testing av brønnhoder med gass blei det gjort i bassenger for å minske farene ved brudd, mens testing med vann kunne gjøres på verkstedgolvet.

Et eksperiment som viser dette er å holde for hullet i en sykkelpumpe, lufta inne i pumpa virker da som en fjær når du trøkker stempelet inn, hvis du fyller pumpa med vann vil du ikke klare å trøkke stempelet inn i det hele tatt.
 
Vanskelig å finne "Isofrane" lignende reimer som ikke er laget av dårlig silikon og på en grei pris.
Disse får bra tilbakemeldinger på nettet.
Mange er utsolgt allerede.
Jeg har bestilt 2stk Borealis i 24mm og skal lage en "review" senere: Omega VS Isofrane VS Borealis.
Akkurat nå vinner Isofrane mot Omega.


"We believe the Borealis rubber strap is the best rubber strap available in market for diver watches taking into account the quality/price ratio and majority of our customers agree with that.

This rubber strap is the result of over a year of work developing a new vulcanized rubber formula that brings what a rubber strap should be about: durable, flexible, vintage looking and affordable."

bor.jpeg
borea.jpeg
 
Redigert:
Vanskelig å finne "Isofrane" lignende reimer som ikke er av dårlig silikon og på en grei pris.
Disse får bra tilbakemeldinger på nettet.
Mange er solgt ut allerede.
Jeg har bestilt 2stk Borealis i 24mm og skal lage en "review" senere: Omega VS Isofrane VS Borealis.
Akkurat nå vinner Isofrane mot Omega.


"We believe the Borealis rubber strap is the best rubber strap available in market for diver watches taking into account the quality/price ratio and majority of our customers agree with that.

This rubber strap is the result of over a year of work developing a new vulcanized rubber formula that brings what a rubber strap should be about: durable, flexible, vintage looking and affordable."

Vis vedlegg 244931Vis vedlegg 244932
Gleder meg! Jeg er storfornøyd med Isofranereimene mine, men det er ikke til å stikke under en stol at de er litt stive. Gummireima til Ploprofen har jeg nærmest bare strøket mot hånda, mest fordi jeg ikke orket å bruke den sammen med den voldsomt svære foldespenna, og jeg har ikke sett på hvor vanskelig eller lett det er å få en enklere stiftspenne på den, eller om det finnes en slankere foldespenne som passer til dimensjonene på reima.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Gleder meg! Jeg er storfornøyd med Isofranereimene mine, men det er ikke til å stikke under en stol at de er litt stive. Gummireima til Ploprofen har jeg nærmest bare strøket mot hånda, mest fordi jeg ikke orket å bruke den sammen med den voldsomt svære foldespenna, og jeg har ikke sett på hvor vanskelig eller lett det er å få en enklere stiftspenne på den, eller om det finnes en slankere foldespenne som passer til dimensjonene på reima.

Jeg har en Isofrane i 24mm svart og en Omega CA4750001 ( 24mm som Isofrane i svart).
Isofrane på min 53mm Vodolaz og Omega på min Ploprof-600.
Isofrane er litt tykkere men også litt mykere.
Jeg har en del gummireimer av god kvalitet og egentlig er ingen så god som Isofrane.
Det er også avhengig av klokken de sitter på: Isofrane passer best på store klokker.

isof 2.jpeg

Iso1.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen
Dæven, den Vodolazen leker altså ikke butikk, der snakker vi tool watch. Den må da nesten være på størrelse med dykkercomputeren min. At Isofrane kler store klokker best er jeg hjertelig enig i. Så tjukk og kraftig reim må du ha en tilsvarende kraftig klokke til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Dæven, den Vodolazen leker altså ikke butikk, der snakker vi tool watch. Den må da nesten være på størrelse med dykkercomputeren min. At Isofrane kler store klokker best er jeg hjertelig enig i. Så tjukk og kraftig reim må du ha en tilsvarende kraftig klokke til.

Den originale Vodolaz (fra 50 tallene og videre) er omtrent 60mm med kronen på høyre men jeg har en moderne "lefty" utgave som er lettere å bruke på hverdagen og med en mer spiselig 53mm.
Hornene er ganske lange og klokken hadde vært lettere å bære med mindre "lugs" men sånn er den.
Denne har jeg importert en del år siden fra Agat (Zlatoust byens fabrikk) i Sibir.
De lager også en i 46mm.
En Isofrane er absolut best på denne.
zlat.jpeg

agat1.jpeg
 
Redigert:
Vanskelig å finne "Isofrane" lignende reimer som ikke er laget av dårlig silikon og på en grei pris.
Disse får bra tilbakemeldinger på nettet.
Mange er utsolgt allerede.
Jeg har bestilt 2stk Borealis i 24mm og skal lage en "review" senere: Omega VS Isofrane VS Borealis.
Akkurat nå vinner Isofrane mot Omega.


"We believe the Borealis rubber strap is the best rubber strap available in market for diver watches taking into account the quality/price ratio and majority of our customers agree with that.

This rubber strap is the result of over a year of work developing a new vulcanized rubber formula that brings what a rubber strap should be about: durable, flexible, vintage looking and affordable."

Vis vedlegg 244931Vis vedlegg 244932

Jeg hadde en slik Borealis på en Seiko Sumo, og likte den egentlig bedre enn den originale Isofrane-reimen jeg hadde før det. For meg trumfet den mykere gummien til Borealis over den kanskje høyere kvaliteten til Isofrane.
 
Jeg hadde en slik Borealis på en Seiko Sumo, og likte den egentlig bedre enn den originale Isofrane-reimen jeg hadde før det. For meg trumfet den mykere gummien til Borealis over den kanskje høyere kvaliteten til Isofrane.

Interessant... Da sier du mykere enn Isofrane mens kvalitetsfølelse går litt ned?
Mener du at detaljene er litt grovere?
Det jeg liker er at det er ekte gummi og ikke tvilsom silikon som majoriteten som fins på nettet.
Med alle tvilsomme kjemikaler som kan fines i disse plastene som ofte kommer fra Asia, man får ikke mye lyst til å ha det hver dag på huden.