Klokkecafé – løst og fast om klokker

Det er få ting her i verden som trigger meg mer enn denne evige prisgaloppen i klokke-markedet - vi er langt forbi punktet hvor man velger å betale litt mer for kvalitet eller håndverk - nå handler det kun om å presse prisen oppover for å se hvor mange invistorer og idioter som finnes der ute.

Jeg forstår at mange kanskje ikke er like kritisk til dette som meg her inne, men på ett eller annet tidspunkt så må jo folk begynne å stille spørsmål med hva de faktisk betaler penger for?

Har hoppet av dette toget for lenge siden. Enkelte merker og modeller skriker "idiot" med de prisene de omsettes for nå. Finnes jo så mye annet fint også.

Husker jeg kjøpet en Aqua Terra i 2012. Syntes da 30k var mye, men klokken kunne kanskje forsvare en slik pris. I dag koster samme modell det dobbelte. Omega har vel byttet ut den litt billige, røde skinnboksen med noe litt mer eksklusivt, men kan ikke skjønne at klokken har blitt nevneverdig bedre på disse årene.

Når de billige merkene og mikrobrands klarer å levere klokker som er godt innenfor COSC ser jeg ingen grunn til å kaste penger etter disse Sveitserne. De burde forøvrig se mot Grand Seiko som leverer en kvalitet som langt overgår disse generiske klokkene til blodpris.
 
Dessverre har GS begynt å lære av sveitserne, så de kryper sakte men sikkert oppover de også - eneste måte å få respekt på i dagens marked!
 
Føler likevel at de til stadighet kommer med modeller som setter en ny standard. Noen av de skivene de leverer er ren kunst.
 
  • Liker
Reaksjoner: phil
Sier ikke noe på det, men man vet jo at man får samme finish på de rimeligere quartz modellene, så på ett eller annet punkt begynner jo premiumen for urverket eller LE-tittelen å svi litt vel mye.
Er jo lykkelig gift med en sbgh001, men når den var ny for 5 år siden kostet den 50K, og om jeg skulle erstattet den med dagens versjon uten seiko logo måtte jeg ha gått ut med 19K ekstra - ganske saftig økning det også!
 
I stedet for å kjøpe en stk overpriset Rolex, kan man f eks kjøpe en slik trio som dekker de fleste behov:

IMG_20201030_190119.jpg
 
Redigert:
Glad jeg har det jeg føler jeg trenger og ikke higer spesielt mye etter flere klokker nå, siden prisene bare fortsetter å galloppere. Begynner å føles tullete.

Og ja det gjelder ikke bare Rolex, Omega er ganske koko de også. Planet Ocean, Speedmaster osv koster what, 50-100% mer nå enn for fem år siden?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Maz19
Heavy Metal fra Tidemann..


Vis vedlegg 219903
Så kult å se noen satse på denne måten, dette viser virkelig lidenskap. Så vil modellens uttrykk på lik linje med alle andre nylanseringer være gjenstand for subjektiv vurdering, men dette initiativet må fremsnakkes, vi er tross alt ikke der at "å nei, ikke enda en norskpreget klokke på det øverste nivå, nå må vi få en slutt på dette"