Klokkecafé – løst og fast om klokker

Så langt vil jeg si det er mye artig stoff i FA nummeret. Gode artikler og artige bilder. Mye kostbart det er skrevet om . Dersom FA sitt budsjett går med på det kan jo et oppfølgernummer være om budsjettklokker 《 25000.

Klart at dette nummeret profilerer og viser/ flasher klokkehobbyen, men også fremhever seriøsiteten!

Flott arbeid av @Nicolai og @Jon Henrik . Dette nummeret gir mye glede!

Jeg må få meg en Grand Seiko.
20200522_214144.jpg


8
 
Sikkert en smal sti å gå; balansere det populistiske/entertainment og seriøse/education - og da blir det ofte edutainment. Ofte et greit kompromiss i et bilag. ;) Det må ikke bli for sært og samtidig ikke fordummende. Har ikke lest magasinet, men vil tro journalistene balanserer akkurat riktig i dette landskapet.

Det er verdt å minne på verdens to enkleste ting:
  1. Bruke andres penger
  2. Kritisere andre, fremfor å utrette noe selv
Sånn - da var det sagt.

Nå har jeg akkurat lest FA Premium klokkespesial og jeg må si forventningene ikke slo til. Det hadde vært fint om hobbyen hadde blitt presentert så brei som den egentlig er. Hvor er Casio, Swatch, Seiko, Orient, Tissot, Certina og andre klokker til under 10 tusen lappen? Vel de tok med en av hver av Casio og Seiko. Hvor er vintage, lommeur og gjøkur for den sak skyld? Køpsguiden hvor de presenterer seks (6!) klokker, samt ramser opp en del produsenter i hver prisgruppe! Tenk om artikkelforfatteren hadde fått lov til å utfolde seg her! På pluss sida må nevnes artiklene om; boktips, kvinner og ur og urmaker Simen Solvold. Men også her var det tynt. Artiklene om Grand Seiko og Habring var klart de beste.

Magasin formatet med lite tekst, små bilder og store hvite flater er sikkert stilig, men det blir lite plass til informasjon og må ta skylda for det jeg mener blei en skuffelse. Hvorfor er mediene så redd for at vi skal lære noe? Jeg prøvde å tenke på hvordan jeg hadde reagert på dette magasinet for ett år siden, før jeg visste at det faktisk er en hobby, og jeg trur ikke jeg ville blitt frista til å sette meg mer inn i materien.

Red: Jeg håper det går fram at jeg ikke disser artikkelforfatterne, men magasin formatet.
 
Beklager uvitenheten, men selges FA premium kun på fredager eller kan jeg plukke et opp på lørdag også?
 
Sikkert en smal sti å gå; balansere det populistiske/entertainment og seriøse/education - og da blir det ofte edutainment. Ofte et greit kompromiss i et bilag. ;) Det må ikke bli for sært og samtidig ikke fordummende. Har ikke lest magasinet, men vil tro journalistene balanserer akkurat riktig i dette landskapet.

Det er verdt å minne på verdens to enkleste ting:
  1. Bruke andres penger
  2. Kritisere andre, fremfor å utrette noe selv
Sånn - da var det sagt.

Selvsagt kan man komme med konstruktiv kritikk selv om man ikke har skrevet et magasin selv. Er man halvveis seriøs er man vel intr i å høre hva man kan gjøre bedre i stedet for "dette var veldig bra" ? Så velger man selv om man tar kritikken til følge eller kjøre på som før.

Personlig synes jeg det er utrolig kult at FA satser slik og lar dere få så mye plass å boltre dere på, men det er selvsagt ikke alle artikler som faller i smak for alle. Det er helt naturlig når man skal ha en stor bredde i stoffet og nivået.
 
Takker for alle tilbakemeldingene på bilaget! :) Veldig hyggelig at det for mange falt i smak. Ja, vi måtte som noen har påpekt gjøre noen kompromisser på bredde og nivå i stoffet for å gjøre det mest mulig lesbart for flest mulig folk.

For de som ikke fikk kjøpt FA på fredag vil artiklene etter hvert komme på nett. Det kan også hende at det blir mulig å kjøpe bilaget i ettertid.
 
Ser at en ny Speedmaster nå koster 52 300,- Det er en kul klokke men er en standard Speedy verdt såpass? Har en selv men tror ikke jeg ville hostet opp over 50. Hva tenker dere?
 
Ser at en ny Speedmaster nå koster 52 300,- Det er en kul klokke men er en standard Speedy verdt såpass? Har en selv men tror ikke jeg ville hostet opp over 50. Hva tenker dere?
Tja, si det? Omega har vært flinke til å øke prisene det siste året. Seamaster Aqua Terra med lenke har økt fra ca. 48-49 til drøyt 60k på halvannet år. Speedmaster har vel gått fra ca. 42 til drøyt 53 (hesalite) i samme tidsrom. Jeg tenker at det begynner å koste, men Omega har også lagt ned mye i å øke kvalitet og finish de siste årene. Jeg tenker at den er verdt ca. 50, vel og merke hvis du kjøper for å beholde ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Tja, si det? Omega har vært flinke til å øke prisene det siste året. Seamaster Aqua Terra med lenke har økt fra ca. 48-49 til drøyt 60k på halvannet år. Speedmaster har vel gått fra ca. 42 til drøyt 53 (hesalite) i samme tidsrom. Jeg tenker at det begynner å koste, men Omega har også lagt ned mye i å øke kvalitet og finish de siste årene. Jeg tenker at den er verdt ca. 50, vel og merke hvis du kjøper for å beholde ;)
L
Men kvalitet og finish på Speedy er vel identisk idag og for 5 år siden? Jeg syntes det var frisk prisstigning. Speedmasteren er den eneste som er en keeper i min boks så langt:)
 
L
Men kvalitet og finish på Speedy er vel identisk idag og for 5 år siden? Jeg syntes det var frisk prisstigning. Speedmasteren er den eneste som er en keeper i min boks så langt:)
Usikker på Speedy om den er endret. Mulig den er kliss lik som for 5 år siden? Men en del andre modeller har fått nye verk og finere finish. Kanskje forklaringen på prisøkningen er finansiering av de gigantiske boksene som klokkene leveres i :mrgreen:
 
 
Ser at en ny Speedmaster nå koster 52 300,- Det er en kul klokke men er en standard Speedy verdt såpass? Har en selv men tror ikke jeg ville hostet opp over 50. Hva tenker dere?

Nei, jeg syns ikke det. Var på vei til å kjøpe ny fra AD, men takket nei da jeg fikk prisen og tenkt meg om.