Klokkecafé – løst og fast om klokker

Breaking News!
Screenshot 2020-06-05 at 19.01.10.png
 
I disse tider er det nok mer vanlig at slike forhandlere fort mister sin status som AD.
En tur innom Omega AD i dag og måtte jo bare høre om verden var blitt slik du beskrev. Fikk 15% på Speedmaster bare ved å pent spørre om man fikk en god pris. Hvis det virkelig er så strengt at de kan miste AD status skal jeg la være å fortelle hvilken AD det gjaldt.
 
En tur innom Omega AD i dag og måtte jo bare høre om verden var blitt slik du beskrev. Fikk 15% på Speedmaster bare ved å pent spørre om man fikk en god pris. Hvis det virkelig er så strengt at de kan miste AD status skal jeg la være å fortelle hvilken AD det gjaldt.

Jeg tror nok merkene følger med uansett :)

Trenden går tydelig mot færre forhandlere på de "dyrere" merkene, og de "dårligste" forhandlerne er naturlig nok de som ryker først. Rabatter til "hvem som helst" på 15+ prosent er jo ikke bare en isolert greie, men vanligvis et symptom på et større problem.

Det er også en sammenveving i bransjen som kanskje virker litt snål og ulogisk utenfra: For å kunne ha merke X, må man også føre minst ett merke Y som er "like bra" eller "bedre" enn merke X. Så mister man f.eks. Breitling, så ryker også Omega og motsatt. Så situasjonen rundt ADer er ofte mye mindre robust enn det man kanskje skulle tro, og i ytterste konsekvens kan hele korthuset rase sammen (som vi f.eks. så med en viss forhandler i nord for en tid tilbake).
 
Et slikt vil jeg ha i hagen - beregnet til din posisjon, og gravert i rustfritt stål for 1750 €.
http://precisionsundials.eu/index.html
Vis vedlegg 200766Vis vedlegg 200767
Solur!
Jeg har ofte tenkt på å lage et selv.
Det er jo enkelt.
En bilfelg er det jeg ville bruke. Enkelt og greit. Problemet mitt var at jeg ville ha en spesiell felg, og tok meg ikke råd til å bruke en Cooper S felg (som var det jeg hadde til rådighet).

Nå på hytten vil det gå med en stenhelle. Ideen har dukket opp igjen.

Uansett; Utfordringen med skifte sommer/vinter-tid er det...

VinterTid - Klokken skrus tilbake.jpg


8
 
Den må settes på et fundament, litt telehiv og funksjonen er natta. En annen sak er om det er like stas for alle i heimen å ha en målestasjon på den mest solfylte delen av hagen

Et "forholdsvis " greit fundament vil være tilstrekkelig. Det vil være vanskelig å lese av nøyaktig, og det virker dårlig i overskyet vær. Det viktigste med en slik innretning er saken, og innretningen selv.

8
 
Den må settes på et fundament, litt telehiv og funksjonen er natta. En annen sak er om det er like stas for alle i heimen å ha en målestasjon på den mest solfylte delen av hagen
Vi har mer enn nok fast fjell på tomten, så et skikkelig fundament lar seg ordne. Været på Nordvestlandet er et større problem for oppetiden.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel