Klokkecafé – løst og fast om klokker

Ser at en ny Speedmaster nå koster 52 300,- Det er en kul klokke men er en standard Speedy verdt såpass? Har en selv men tror ikke jeg ville hostet opp over 50. Hva tenker dere?

Hva med en Tudor Black Bay 36/41 til henholdsvis 28 000 og 29 000? I mine øyne helt koko, da det ikke er spesielt mye «bang for the buck».
 
Nei, jeg syns ikke det. Var på vei til å kjøpe ny fra AD, men takket nei da jeg fikk prisen og tenkt meg om.
Kort svar , Nei . Det er en ikonisk klokke og alt det der , men eg føler meir det er en 30k klokke en 50 .
Nei, det synes jeg ikke. Men jeg synes samtidig at Rolex Daytona er minst 50k for dyr og..overpriset og lite pen.
Blir spennende å se om Omega fortsetter økningen de neste årene eller om salget stopper opp. Regner med det er flere rundt om som syntes det begynner å koste mer enn det smaker.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Hva, koster det virkelig over 50K for en speedmaster nå!?

Ok, det er en evig kul og ikonisk modell, men kan huske at jeg synes den var litt i overkant dyr for seks (?) år siden når prisen gikk opp fra 28K til 32K med den nye store boksen.
 
Hva, koster det virkelig over 50K for en speedmaster nå!?

Ok, det er en evig kul og ikonisk modell, men kan huske at jeg synes den var litt i overkant dyr for seks (?) år siden når prisen gikk opp fra 28K til 32K med den nye store boksen.
Det gjør det, med mindre AD gir endel rabatt. Sapphire sandwich koster 9000,- ekstra.
1984061A-D86C-4A49-B7CD-3A06C17F3435.jpeg
 
Industry News Swiss Watch Exports Collapse by 81.3% in April 2020
The Coronavirus outbreak, a crisis like never seen before for the Swiss watch industry
10 seconds ago|By Xavier Markl|1 min read|
Swiss-Watch-Exports-dowturn-feb-2020-coronavirus.jpg

There is no doubt that the global COVID-19 pandemic will take a heavy toll on the watch industry. After two consecutive months of decrease (-9% in February and -22% in March), The Swiss Watch Federation (FHS) has just released its statistics for the month of April 2020 and, as expected, the exports fell sharply. A direct result of the standstill in production, distribution and sales, shipments collapsed by 81.3%, to 328.8 million francs.
The value of Swiss watch exports had contracted by 7.5% over the first quarter at CHF 4,749 million and an acceleration of the decline was expected for the second quarter. The FHS themselves had predicted “a probable deterioration in April” when releasing the statistics for the month of March 2020… Here we are, and the decrease in exports is brutal. In a recent report, Bain & Company estimates that global luxury sales are set to slump by 20% to 35% in 2020, depending on the speed of the recovery – and that a return to 2019 levels will not occur until 2022 or 2023.
To end with a little bit of optimism, several reports and feedbacks from brands we are in touch with suggest that business in Mainland China is bouncing back. In particular, with global travel restrictions, Chinese customers tend to buy within the country instead of doing so overseas. The luxury industry future surely depends on China’s recovery. This was confirmed by the trend of Swiss watch exports, as China was the only country to buck the trend in April, with a contraction limited to 16.1%. China accounted for one-third of watch exports for the month.

For more information, please visit www.fhs.swiss.
 
Omega promoterer solbrillekolleksjonen sin på Instagram, til ganske lunken mottakelse i kommentarfeltet. Det kritiseres for å gå i retning av å bli et motebrand ala Michael Kors. Selv mener jeg kanskje det er å strekke det litt langt, men er ikke uenig i at det er litt rart. Ser ikke for meg at Rolex hadde gjort det samme f.eks.

Er det noen som er keen på nye Omega-pilotbriller til $785? :cool:

64EE3874-2B6D-44A2-9BAD-9AD41015F445.png
 
Omega promoterer solbrillekolleksjonen sin på Instagram, til ganske lunken mottakelse i kommentarfeltet. Det kritiseres for å gå i retning av å bli et motebrand ala Michael Kors. Selv mener jeg kanskje det er å strekke det litt langt, men er ikke uenig i at det er litt rart. Ser ikke for meg at Rolex hadde gjort det samme f.eks.

Er det noen som er keen på nye Omega-pilotbriller til $785? :cool:

Sikker på dette? ;)
Til Rolex sitt forsvar så er disse ikke tilgjengelig ved direkte salg.

NB! Bilder lånt fra https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=657541

1590604055224.png

afa8b77781b612ff8f5fa3b7752a0eca.jpg
1590604010951.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva, koster det virkelig over 50K for en speedmaster nå!?

Ok, det er en evig kul og ikonisk modell, men kan huske at jeg synes den var litt i overkant dyr for seks (?) år siden når prisen gikk opp fra 28K til 32K med den nye store boksen.
Skal vel ikke se bort ifra at kronekursen mot Sveitsiske franc har hatt sitt å si også..
1590649718533.png
 
Hva med en Tudor Black Bay 36/41 til henholdsvis 28 000 og 29 000? I mine øyne helt koko, da det ikke er spesielt mye «bang for the buck».
Er det i hovedsak basert på merkenavn dere synes at speedmaster osv burde vært billigere?
Er det ikke koko at en op39 koster det dobbelte?
Får man en crono i samme liga rimeligere fra andre merker ?
Dette gjelder jo i stor grad alle masseproduserte ur. Prisene har steget drastisk de 10-15 årene jeg har brydd meg og det føles som det blir mindre og mindre tilgjengelig for hvert år. Der man før var i Rolex markedet er man snart i certina /tissot markedet. For å sette det på spissen.
 
Fikk 20% på Speedmaster da jeg kjøpte. Inntrykket mitt er at det er ganske vanlig. Da havner den på ca. 40k nå. Spør du ekstra pent kanskje AD slenger med noen freshe Omega-solbriller også :mrgreen:
 
Fikk 20% på Speedmaster da jeg kjøpte. Inntrykket mitt er at det er ganske vanlig. Da havner den på ca. 40k nå. Spør du ekstra pent kanskje AD slenger med noen freshe Omega-solbriller også :mrgreen:

I disse tider er det nok mer vanlig at slike forhandlere fort mister sin status som AD.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Har Corona'n påvirket klokkebruken?
Jo i aller høyeste grad.
Min oversikt over klokkebruken har vist en uventet høy bruk av klokker med dag-vising i tillegg til dato (day/date).
2020_1_Klokkebruk.png


75 dager så langt i år, hvilket også innebærer at det er dagens klokke, har vist at min chronograph; Chase Durer, er en overlegen vinner så langt.

Høyere enn normalt er også Tissot PRS-516, som også er en day/date.
Overraskende at min Omega har varmet boksen.

Det er bare å trekke konklusjonen; Et Corona-år er ikke som alle andre år.

8
 
Får man en crono i samme liga rimeligere fra andre merker ?

Definer samme liga. IWC har vel noen modeller som kan matche. Alt jeg kan si om dagens prissetting til Omega er at noen har funnet ut at Rolex knapt leverer klokker lengre. Aqua terra priset tett opp mot datejust/Den der idiotiske railmasteren priset mot OP.

Samtidig tviler jeg på at de åpner for å redusere prisene sine.
 
Ligger ikke iwc sine på nærmere 70k ?
Det handler kanskje mest om at man ikke føler at merkenavnet isolert sett er verdt like mye som for eks Rolex.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto