Klokkecafé – løst og fast om klokker

Noen få bilder fra Breguet museum i Paris.

159109


159124


Stedet er ‘Boutique Breguet Paris’ (6, place Vendôme, F-75001 Paris).
(Bildene er mer enn 2 uker gamle)

Siden ferie budsjettet ikke var i nærheten av å kunne dekke et kjøp av en Breguet Classique Chronométrie 7727,
så var det enkelt å se selger i øynene og si; Jeg er ingen kunde, kun en turist. Men jeg ønsker å se museum i 2 etg.

Selger var helt cool med det.
Han ber dørvakten om å henvise min sønn til en sofa, og tilby ham litt kullsyrevann, juice, eller brus med is.

Nå har selger min fulle oppmerksomhet i 30-40min, om hva Breguet kan tilby i dag (1 etg).
Etter en obligatorisk oppdatering på både herre og kvinne ur, er selger klar til å vise meg det jeg kom for.

Selv om det var en privat guidet omvisning, så ble det ikke knipset bilder mens historie ble fortalt. Derfor er bilder trolig ikke i en korrekt historisk tidslinje.


--
1-8/82

Quarter-repeater self-winding (perpétuelle) watch,
gold case, enamel dial with sixty-hour power
reserve indicator, twin-barrel movement, steel
cylinder escapement, platinum oscillating weight;
engraved on the flange "Invented, perfected and made by Breguet".
( "Inventé, perfectionné et exécuté par Breguet". )
Diam. 44 mm

Finished in August 1782, this is the oldest surviving
self-winding watch by Breguet.
159110

159111


--
Husker ikke historien til denne
159112


--
Verktøy for militær marsjering
159113


--
3134

Grande et petite sonnerie, quaerter repeating carriage
clock with day-date-month calender, alarm and moon
phases, gilt brass case with Doric pillars, silver
engine-turned dial, blued steel Breguet hands, lever
escapement.
Height: 155 mm.

Sold on January 5, 1825 to Mr. Wenham
(Breguet agent in Russia) for the sum of
6000 Francs.
159114


159115


159116


159117


--
Verktøy for marinen
159118


159119


--
?
159120


--
Guilloché!
159121


video:
Breguet guilloché Paris

--
Marie Antoinette
159122


Sønn var litt skuffet over at uret til M.A ikke var utsilt i Paris.
159123


--

159125
 
virkelig herlig @TaoOfFoo.

Jeg kan bidra med at jeg i sommer besøkte Z-Museum i Treungen. Dette er vel å anse som et "alt-mulig-museum", men de hadde blant annet den gamle klokken til Tsar Nicolai 2.

20190724_143828.jpg


20190724_143839.jpg


20190724_144031.jpg


Dette var et virkelig flott ur!

Jeg må anbefale Z-Museum. De har, som sagt, "alt mulig". Dette innebærer også en gammel urmaker butikk med verksted og verktøy. Det er gamle biler, MC, sykler, leker etc. Det er også klær, sko, hattebutikk med hatte-skredder, tepper og møbler (Fruen må jo også få sitt!). Her er alt for hele familien. (Hvis du IKKE smiler når du går herfra, så er det ikke noe galt med museet!).

Det er også en veldig fin vei å kjøre ned. Jeg mange hyggelige timer bak rattet på MG'n da jeg kjørte både til og fra.

8
 
Rush og klokker, to av mine favoritter!

 
  • Liker
Reaksjoner: robert A
Rush og klokker, to av mine favoritter!

artig lesestoff, takk som deler
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Jeg har søkt av og til etter filmen om John Harrison som lagte det første chronometer.

Det nærmeste jeg har kommet til er at filmen har "blitt etterlyst på NetFlix" (https://isitonnetflix.watch/titles/2836).

Jeg har søkt på YouTube og funnet denne:

Det sies å skulle være hele, men det har jeg ikke fått kontrollert enda. Over 3 timer. Det blir som med Das Boot; Må sees en dag Fruen ikke skal være hjemme.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Faktisk brukt den noe jeg aldri har gjort med tachymeteret ;)
Tachymeteret er helt pottitt teit, umulig å bruke. For vanlige dødelige er det maks en kul ide. Snakket med en urmaker som ønsket å utvikle knops-meter til en marineinspirert chrono, også litt fiffig.
Fortsetter denne utenfor Dagens klokke.
Tachymeteret er vel en av flere mer eller mindre nyttige funksjoner vi har på klokkene våre, men før GPSens tid brukte jeg faktisk tachymeteret til å sjekke misvisning på speedometeret i bilen, ved hjelp av cruise-kontroll og km-markeringene langs vegen.

En kul, men ikke spesielt nyttig variant jeg kunne tenkt meg, er Habring² sin CronotempVs III hvor den sentrale sekund- og minuttviseren er brukt til hhv. telemeter for lynnedslag og tachymeter for gangfart.

http://cronotempvs.club/styled-34/page98/styled-57/index.html
dsc_2749.jpg
 
Fortsetter denne utenfor Dagens klokke.
Tachymeteret er vel en av flere mer eller mindre nyttige funksjoner vi har på klokkene våre, men før GPSens tid brukte jeg faktisk tachymeteret til å sjekke misvisning på speedometeret i bilen, ved hjelp av cruise-kontroll og km-markeringene langs vegen.

En kul, men ikke spesielt nyttig variant jeg kunne tenkt meg, er Habring² sin CronotempVs III hvor den sentrale sekund- og minuttviseren er brukt til hhv. telemeter for lynnedslag og tachymeter for gangfart.

http://cronotempvs.club/styled-34/page98/styled-57/index.html
Vis vedlegg 161237
Lynnedslag hadde vært en kul greie. Det er jo noe man alltid teller for barna for å sjekke avstanden
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og chrbir
Jeg trodde først at prisen var feil. Den er ikke det. Hva er det jeg ikke forstår her som skal forsvare den prisen?

A48C83FD-32C9-4979-9F84-2A00AF40E98E.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg trodde først at prisen var feil. Den er ikke det. Hva er det jeg ikke forstår her som skal forsvare den prisen?

Vis vedlegg 161367

Tipper at det er urverket i titanium som er årsaken til prisen?

Jeg synes at den er nydelig! Men, ville ikke ha betalt så mye for den.

En ting i artikkelen forundrer meg: Kronen trykkes inn og ut, og ligger inne i kassen når den ikke er aktivert. Dette forhindrer at kronen graver seg inn i bærerens håndledd.

Jeg har hatt et par klokker de siste årene, men har aldri opplevd at kronen har skapt ubehag. Selv ikke gjentatte runder med hjerte-og lungeredning med min Marathon GSAR på armen har plaget meg (og den har en ganske utstikkende krone). Er det virkelig et stort problem for folk flest?
 
Tipper at det er urverket i titanium som er årsaken til prisen?

Jeg synes at den er nydelig! Men, ville ikke ha betalt så mye for den.

En ting i artikkelen forundrer meg: Kronen trykkes inn og ut, og ligger inne i kassen når den ikke er aktivert. Dette forhindrer at kronen graver seg inn i bærerens håndledd.

Jeg har hatt et par klokker de siste årene, men har aldri opplevd at kronen har skapt ubehag. Selv ikke gjentatte runder med hjerte-og lungeredning med min Marathon GSAR på armen har plaget meg (og den har en ganske utstikkende krone). Er det virkelig et stort problem for folk flest?
Hadde en Oris Sixty-five og den hadde en krone som gnagde skikkelig. Kunne til slutt ikke bruke den på lenke eller rem, måtte ha den på nato slik at den ikke lå inntil håndleddet.