Klokkecafé – løst og fast om klokker

Kul ny modell fra Ball!

40mm kasse, 100m vanntett med skru-krone, 904L-stål.

Hmm, den gir meg sterke assosiasjoner til Tudor North Flag. Gangreserven var lekkert implementert på skiven her.

Ball-Roadmaster-Icebreaker-6.jpg


Ball-Roadmaster-Icebreaker-5.jpg
Jeg er kanskje sær, men for meg passer ikke BALL på håndleddet. Navnet gir for mange assosiasjoner til klær fra 80-tallet.



8
 
Ikke at jeg er den største fanen til Federico. Men er det noe i det han sier ...
 
Ikke at jeg er den største fanen til Federico. Men er det noe i det han sier ...
Assosiasjoner til "ekspertuttalelser" fra eiendomsmeglere som snakker om sesongvariasjoner i boligprisene :rolleyes: Hva er det egentlig han sier? At prisene daler litt om sommeren for så å stige igjen etter sommeren til det som var nivået før sommeren...?
 
  • Haha
  • Wow
Reaksjoner: Edzilla og Steiniz
Trist å høre investorer snakke om hobbyen vår på denne måten.

"Am I going to pay $30 000 for a steel 39mm watch?"

Er det nye at man prøver å få flest mulig mm for hver $?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Parmined
Assosiasjoner til "ekspertuttalelser" fra eiendomsmeglere som snakker om sesongvariasjoner i boligprisene :rolleyes: Hva er det egentlig han sier? At prisene daler litt om sommeren for så å stige igjen etter sommeren til det som var nivået før sommeren...?

Eh ja. :eek::eek:
 
Patek "bobla" bekreftet.

Tja, interessant artikkel. Men han bekrefter vel bare at de holder produksjonen i stål begrenset og kommer til å fortsette med det. Ser ikke helt hvorfor det bekrefter en boble? Ikke minst lurer jeg på hva som egentlig er en boble i denne sammenheng? Etter Wikipedias definisjon så er en boble når markedsprisen ikke reflekterer den relle verdien. Men hva er egentlig den "reelle verdien" på en Patek i stål? Nyttefunksjon og materialkost er jo noen få tusenlapper. Kanskje er det kun merkevaret og tilbud/etterspørsel som er eneste verdi knyttet til en Patek i stål. Dermed er "reell verdi" det samme som markedspris...
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Tja, interessant artikkel. Men han bekrefter vel bare at de holder produksjonen i stål begrenset og kommer til å fortsette med det. Ser ikke helt hvorfor det bekrefter en boble? Ikke minst lurer jeg på hva som egentlig er en boble i denne sammenheng? Etter Wikipedias definisjon så er en boble når markedsprisen ikke reflekterer den relle verdien. Men hva er egentlig den "reelle verdien" på en Patek i stål? Nyttefunksjon og materialkost er jo noen få tusenlapper. Kanskje er det kun merkevaret og tilbud/etterspørsel som er eneste verdi knyttet til en Patek i stål. Dermed er "reell verdi" det samme som markedspris...

Enda en artikkel om invistring?
D359F4F6-636B-40F7-9E28-F8A7E1D03467.jpeg
 
Tja, interessant artikkel. Men han bekrefter vel bare at de holder produksjonen i stål begrenset og kommer til å fortsette med det. Ser ikke helt hvorfor det bekrefter en boble? Ikke minst lurer jeg på hva som egentlig er en boble i denne sammenheng? Etter Wikipedias definisjon så er en boble når markedsprisen ikke reflekterer den relle verdien. Men hva er egentlig den "reelle verdien" på en Patek i stål? Nyttefunksjon og materialkost er jo noen få tusenlapper. Kanskje er det kun merkevaret og tilbud/etterspørsel som er eneste verdi knyttet til en Patek i stål. Dermed er "reell verdi" det samme som markedspris...

Helt sant. Ville bare påpeke at evnen deres til å produsere mer er der, men de velger å ikke gjøre det. Noe som selvfølgelig er lurt, ettersom de ønsker å opprettholde etterspørselen. Samtidig sier han at de primært skal levere ur i gull, men all hype er for tiden sentrert primært rundt Nautilus.
 
Helt sant. Ville bare påpeke at evnen deres til å produsere mer er der, men de velger å ikke gjøre det. Noe som selvfølgelig er lurt, ettersom de ønsker å opprettholde etterspørselen. Samtidig sier han at de primært skal levere ur i gull, men all hype er for tiden sentrert primært rundt Nautilus.

Enig i det. Og så publiserer de jo ikke produksjonstallene sine heller, så artikler som dette (som kan være med på å holde prisen oppe på stålmodellene) kombinert med en liten økning i stålproduksjonen i det skjulte slår jo bra på bunnlinjen... hvem vet hva som skjer bak lukkede dører.
 
Fikk litt vondt av denne. Omtaler seg som hardcore watch collector, men vil ha klokka mest fordi alle andre vil ha den og jubler for pengene han har tjent.

Jeg tenker at det er fullt mulig å glede seg over begge deler. At man endelig har fått tak i noe man har ønsket seg lenge på bakgrunn av interesse for selve uret er ikke i direkte konflikt med at det i tillegg er en forholdsvis sikker «investering» for fremtiden. Det er nå en gang slik at de fleste som har råd til såpass dyre luksusobjekter gjerne også har en godt utviklet kommersiell sans :)

Det er også forskjell, mener jeg, på de som gleder seg over begge deler versus spekulanter og de som utelukkende ønsker å kapitalisere på hypen - altså de som fullstendig mangler interesse for uret og like gjerne kunne kjøpt og videresolgt en svindyr veske fra et motemerke.
 
  • Liker
Reaksjoner: SpeedmasterPepsi
Jeg tenker at det er fullt mulig å glede seg over begge deler. At man endelig har fått tak i noe man har ønsket seg lenge på bakgrunn av interesse for selve uret er ikke i direkte konflikt med at det i tillegg er en forholdsvis sikker «investering» for fremtiden. Det er nå en gang slik at de fleste som har råd til såpass dyre luksusobjekter gjerne også har en godt utviklet kommersiell sans :)

Det er også forskjell, mener jeg, på de som gleder seg over begge deler versus spekulanter og de som utelukkende ønsker å kapitalisere på hypen - altså de som fullstendig mangler interesse for uret og like gjerne kunne kjøpt og videresolgt en svindyr veske fra et motemerke.

Altså, for all del, jeg er selv blant dem som har stor interesse for klokker og som i tillegg synes det er fint å slippe at hobbyen koster mer enn det smaker. Men det er jo ikke slik han beskriver seg i artikkelen: "O'Leary genuinely loves the 5711's looks. [ ] But an even bigger appeal than the Nautilus's beauty is its rarity. O'Leary, and thousands like him, want it because it's hard to get. [ ] Which leads to the biggest reason the Shark Tank shark wanted the watch: he considers it a great investment." og av den grunn ønsker han å bli begravd med klokka. Ikke helt "invistor", but still...
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast