Klokkecafé – løst og fast om klokker

Fant ikke "Skal - Skal ikke"-tråden, så jeg spør her:

Selge Explorer II Polar og kjøpe IWC Ingeniør 3239?

IMG_20160618_134945_zpsptlrczyc.jpg


Vs.

iwc-ingenieur-automatic-09.jpg


Bakgrunn: Selge meg ned noe, ha noe annet enn Rolex (være mer anonym blant de som kun vet hva Rolex er), og Explorer II er faktisk litt i overkant stor til meg om man skal pirkete.
Selg Exp2 til fordel for IWC. Du har fortsatt hvit skive, og GMT har du jo i BLNR.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Fant ikke "Skal - Skal ikke"-tråden, så jeg spør her:

Selge Explorer II Polar og kjøpe IWC Ingeniør 3239?

IMG_20160618_134945_zpsptlrczyc.jpg


Vs.

iwc-ingenieur-automatic-09.jpg


Bakgrunn: Selge meg ned noe, ha noe annet enn Rolex (være mer anonym blant de som kun vet hva Rolex er), og Explorer II er faktisk litt i overkant stor til meg om man skal pirkete.

Veldig veldig vanskelig.....

Den IWC er lekker, mer klassisk og mindre "prangende".
Rolex er noe som, hos meg, gir en veldig godfølelse, som jeg ikke får hos andre klokker. Derfor ville jeg i utgangspunktet stilt meg kritisk.

Har du da en annen GMT, så har du jo en Rolex der, som @Skogsmatrosen skriver. Ved bytte som du beskriver, så får du frigjort noe kapital til annet sprell, og har fortsatt en med hvit skive. For tiden vil også Rolex stille seg som et positivt bidrag til den jobben.

Da blir det straks mer artig!

8

(Edit; dog kan det bli kostbart om du vil angre....)
 
Den er jo 40mm :) I min verden er det et stort pluss. Prisen er ikke helt på plussiden :)

Endelig "riktig" størrelse for min smak - og prisen? Ja, den er høy.

Men, hvis du ser på hva en Rolex i edelt metall koster om dagen mener jeg dette fremstår som et røverkjøp :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Oppsann.

Offical timekeeper fra Sjøø & Sandstrøm er 22 sekunder off akkurat nå målt mot Watchwilleappen og klokka.no.
Det er bra for Seiko og dårlig for svenskene.

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Hmmm. Tja, jo, @OBHaugland. Jeg har noen quartz-klokker, men de brukes sjelden. De blir mye liggende for kuriositeten sin skyld. Den ene er "min første finere klokke", en er ferie-klokken, og en er en Yes-Watch, Den siste brukes av og til, ved vår/høst jevndøgn og sommer/vinter solverv etc. Jeg hadde noen andre quartz chronographer. De ble solgt på grunn av for lite bruk. Det kommer ann på hvordan du føler deg med mekanisk kontra batteri.

Jeg likte designet på de du linket til. Det er klassisk design. Hvis du liker det, så ville jeg primært sett om jeg hadde funnet frem til "originalen". Se om du kan finne en gammel Tissot eller Seiko. Jeg har sett noen slike som er fryktelig like. Du må nok ut med noen tusen for dem, i god stand, men da har du en original. En slik jakt kan være en historisk begivenhet i seg selv!

8
 
Hmmm. Tja, jo, @OBHaugland. Jeg har noen quartz-klokker, men de brukes sjelden. De blir mye liggende for kuriositeten sin skyld. Den ene er "min første finere klokke", en er ferie-klokken, og en er en Yes-Watch, Den siste brukes av og til, ved vår/høst jevndøgn og sommer/vinter solverv etc. Jeg hadde noen andre quartz chronographer. De ble solgt på grunn av for lite bruk. Det kommer ann på hvordan du føler deg med mekanisk kontra batteri.

Jeg likte designet på de du linket til. Det er klassisk design. Hvis du liker det, så ville jeg primært sett om jeg hadde funnet frem til "originalen". Se om du kan finne en gammel Tissot eller Seiko. Jeg har sett noen slike som er fryktelig like. Du må nok ut med noen tusen for dem, i god stand, men da har du en original. En slik jakt kan være en historisk begivenhet i seg selv!

8

Har ikke eid en kvarts siden jeg var en liten guttunge - og husker ikke hvordan det var. Så om jeg kan leve med batteri kontra mekanisk er egentlig vanskelig å svare på. Sweeping seconds er dog unektelig fascinerende. Grunnen til at jeg ikke slår til tvert er jo frykten for at det skal ende slik som det har gjort for deg; kuriositet som brukes sjelden og dermed egentlig ikke verdt pengene for min del.

Når det kommer til alternativer er det litt begrenset jeg har funnet frem til hittil. Er student, så både budsjett på innkjøp og servicekostnader er begrenset. Sistnevnte setter en liten brems på aktualiteten til vintage. En Heuer Camaro hadde vært perfekt, men pris... Alternativ blant nye ur er jo f.eks. Longines 1973 hvilket er helt nydelig. Med Longines slipper jeg trolig unna servicekostnader med det første, men innkjøpsprisen er noe høy for øyeblikket.

Om noen har tips til alternativer til vintage/vintage-inspirerte chronoer er jeg lutter øre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel