Klokkecafé – løst og fast om klokker

Litt synd hvis det kinesiske/asiatiske markedet blir mindre. Midten av 2000-tallet når det tok helt av i Asia så endret de store deler av den sveitsiske klokkeindustrien. Klokkene brøt trenden med å bli stadig større og større. Asiatere har mindre håndledd og for å møte etterspørselen i Asia begynte stadig flere produsenter å tilby klokker i mer klassisk størrelse. Om Asia ikke egenhendig reverserte utvikling så ble den definitivt "bremset"

Jeg syns klassiske størrelser på ur med 36-40mm er pent. 43++ blir for stort for meg


Men så små håndledd har jeg ikke!
t8kpdz.jpg
 
Litt synd hvis det kinesiske/asiatiske markedet blir mindre. Midten av 2000-tallet når det tok helt av i Asia så endret de store deler av den sveitsiske klokkeindustrien. Klokkene brøt trenden med å bli stadig større og større. Asiatere har mindre håndledd og for å møte etterspørselen i Asia begynte stadig flere produsenter å tilby klokker i mer klassisk størrelse. Om Asia ikke egenhendig reverserte utvikling så ble den definitivt "bremset"

Jeg syns klassiske størrelser på ur med 36-40mm er pent. 43++ blir for stort for meg


Men så små håndledd har jeg ikke!
Vis vedlegg 10241

Jeg var sagt av noen som har vært en del i Asia at moten(galskapen?) for vintage eksplodert(startert) der spesielt rundt Rolex og senere Panerai pga den eldre Rolex koblingen(urverk): alt som var gammel klokker (og andre gjenstander) med "patina preg" var VELDIG ettertraktet av de ny rike businessmenn fordi de ga "eldre famille og arving" status foran de andre. Eller respekt: som de skulle stamme fra "dynastier". Men egentlig var mest av alle "nyrike".
 
Ja, forsåvidt enig men som jeg skriver, jeg gir fullstendig F... i kineserne og det er ikke bare meg gudsjelov.
Tom
Ja jeg ser det.
Men de er mange mer enn USA og Europa til sammen(1.3 milliarder) og da har de mye å si på markedet, uansett at du bryr deg ikke.
Jeg snakker ikke om smaken din eller de andre på TS smaken sin: jeg snakker om trender på markedet som er bestemt av Asia som har det største klokke markedet i verden.
Nok om det: jeg er selv ikke kineser...
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda
Kqn godt hende Kina er største klokke marked i verden med 1,3 milliarder mulige kjøpere. Det er uansett ikke mange prosent av disse som i nær framtid har økonomi eller sær interesse av high end urverk eller vintage. Hva med nyrike oligarker i Russland?

Personlig tror jeg ikke det er trender i det Asiatiske markedet som vil bestemme prisen på vintage Rolex, men hvis nyrike Kinesere fatter interesse for disse klokkene kommer prisene til å gå i taket. JM2C (BTW jeg er heller ikke kineser eller klarsynt)
Tom
 
Gitt samme sosial og økonomisk utgangspunkt (les: middelklasse og oppover), er en gjennomsnittlig kineser (etterfulgt japaner etc.) mye mer WIS & watch nerds enn en gjennomsnittlig mann i den vestlige verden. Fokuset på suksess/status, investering og teknikk er kanskje grunnen. Den horologiske verden blir uansett på en eller annen måte påvirket av markedene i Asia - på godt og vondt.

Uansett hvor dyr/overpriset Rolex er, ansees Rolex (prof., datejust og dd) den mest fornuftige investeringen og det beste symbolet (les: 勞力士) en mann kan ha på armen.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Er stygt redd for at denne saken vil ha stor innvirkning på luksus-segmentet: http://www.ablogtowatch.com/chinas-drastic-tax-increases-luxury-watches-bought-outside-china/

97% i avgifter er mye. Sammen med nye kinesiske anti-korrupsjonslover som forbyr å gi dyre ur i gave ved inngåelse av kontrakter, kommer nok salget av ur i Kina synke mer enn utflatningen i økonomien skulle tilsi. I tillegg så er det vel mange butikker i vesten som kommer til å merke det hvis kinerserne slutter å kjøpe ur i utlandet. Og det er jo klokker som tidligere har tilhørt hvert enkelts lands salgsstatistikk. Er jo ikke uten grunn at det jobber folk som snakker mandarin i butikkene, og at halvparten av klientellet er asiatisk når man besøker store og eksklusive butikker i utlandet (og Norge også for den saks skyld).
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Er stygt redd for at denne saken vil ha stor innvirkning på luksus-segmentet: http://www.ablogtowatch.com/chinas-drastic-tax-increases-luxury-watches-bought-outside-china/

97% i avgifter er mye. Sammen med nye kinesiske anti-korrupsjonslover som forbyr å gi dyre ur i gave ved inngåelse av kontrakter, kommer nok salget av ur i Kina synke mer enn utflatningen i økonomien skulle tilsi. I tillegg så er det vel mange butikker i vesten som kommer til å merke det hvis kinerserne slutter å kjøpe ur i utlandet. Og det er jo klokker som tidligere har tilhørt hvert enkelts lands salgsstatistikk. Er jo ikke uten grunn at det jobber folk som snakker mandarin i butikkene, og at halvparten av klientellet er asiatisk når man besøker store og eksklusive butikker i utlandet (og Norge også for den saks skyld).

Kor godt tjent har kineserane vert på å kjøpe i utland for å ta med seg tilbake til Kina? Eg har forstått det slik tidligare at merkene setter prisene sånn at pris inkl. avgifter skal vere ca. lik i alle land? Dreier det seg kanskje om å snylte unna importavgift? I så tilfelle ville jo ikkje høg importavgift ha noko betydlig innverking.
 
Kor godt tjent har kineserane vert på å kjøpe i utland for å ta med seg tilbake til Kina? Eg har forstått det slik tidligare at merkene setter prisene sånn at pris inkl. avgifter skal vere ca. lik i alle land? Dreier det seg kanskje om å snylte unna importavgift? I så tilfelle ville jo ikkje høg importavgift ha noko betydlig innverking.

Jeg har hørt at kinesere gjerne kjøper klokker i Norge siden de får igjen 25% og bare må betale 17% på vei inn i Kina igjen, og at kinesiske priser i tillegg ligger litt høyere enn i Norge, men det er mulig at jeg har misforstått og at det egentlig er snylting av importavgift de har holdt på med. Ny 60%s luksusskatt vil jeg uansett tro vil legge en liten demper på kjøpslysten.

Denne artikkelen fra i fjor forteller mer om hvorfor kinesere ikke kjøper så mange klokker i Kina lenger: http://www.ft.com/cms/s/0/bad26d7e-f591-11e4-bc6d-00144feab7de.html#axzz4Eht5OQCn
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Var inne på sidene og såg.Særleg på AP,PP,Rolex.

Er fortsatt mange med dead giveaways..
Som dårleg font, spacing og alignment.
Ein del har openbare feil på visarane(form og farge).

Så for oss her inne er det enkelt å spotte på bilder, men for menigmann vil det kunna være vanskelig.
I forbifarten på gata derimot, eller på nabobordet på cafe'en vert jo saken ei anna. Då får ein det ikkje så i detalj.
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Av nysgjerrighet - hvordan var denne? For meg er det litt mye hommage til PP. Og pris?

Fikk dessverre ikke prøvd eller sett den med egne øyne ettersom jeg var innom dagen før Piaget offisielle lansering.
Designmessig ser den ut som en 5711 med indikatorer og lenke lånt fra 5167.

Hadde Genta designet klokken selv, så hadde nok kritikken vært mindre.
Men en sporty in-house Piaget med hacking til halve prisen av en Nautilus er vel neppe det verste kjøpet. (9325 USD)

Piaget kjører forøvrig en aggresiv markedskampansje på denne, har sett bilder og reklamer på flere kjøpesentre og aviser siste uken.