Å gå på rypejakt med 12/76 patroner tror jeg er uvanlig.
Det beste du kan gjøre er å test-skyte ulike patroner på forskjellig hold og finne den lettest ladde patronen som gir et godt nok skuddbilde. Du vil ikke ha mer rekyl enn nødvendig, da er du også raskere klar for andre skuddet.
Ja det er mer hagl i magnum-patroner, men jeg har hørt at utgangshastigheten i tunge ladninger er lavere og at anslagsenergien/drepeevnen dermed er dårligere på lengre hold. Uansett, maks avstand det er forsvarlig å skyte på er 30-40 meter enten du skyter med 76 eller 70 patroner.
Som vanlig er det delte meninger, og i motsetning til ptb vil jeg ikke anbefale lette hagler i kaliber 12. Rekylen er ubehagelig og balansen i våpenet ikke helt bra som Hopalong skriver. Har selv hatt en Beretta Ultra Light som jeg solgte etter to år og kjøpte Benelli halvautomat istedet som jeg har brukt nå i 14 år. Da ville jeg heller kjøpt en hagle i kaliber 20 for vektens skyld, selv om det er dårlig patronutvalg til dette kaliberet.
Det blir sagt at du skyter behagelig med en 32 grams patron i en hagle som veier 3,2 kg, 28 grams patron i en 2,8 kg hagle osv. Dermed får du selvsagt juling av tunge magnum patroner.
Benellien min har kaliber 12/89, men jeg bruker kun 12/70 patroner på rype og hare.
En annen fordel med Benelli ved siden av den lave rekylen, er at rypene detter ned ferdigbuntet 3 og 3 gryteklar. Det skulle gjøre valget enkelt tenker jeg