Jakt

Trenger litt råd her (les: som de fleste andre vil jeg jo helst bare få bekreftet mine egne valg og meninger her, hehe)

Har pr nå en Remington 870 når det kommer til hagle, som har vært brukt til alle slags typer jakt. Kjøpte i sin tid denne fordi den jo funger til alt, er et skikkelig tool som tåler en støyt og spiser alt av ammo. Men, føler meg litt som jeg går med hvite tennissokker i mokasiner med dusk når jeg går i høyfjellet og jakter rype. Ja, dette er i overkant overfladisk men har samtidig overbevist meg selv om at jeg "vel og vil treffe bedre med en o/u?"

Vært og testet litt forskjellig, og så langt så har feks Beretta Silver Pigeon og faktisk Churchill Select Walnut passet meg perfekt.
Berettaen er over dobbelt så dyr, men den gir jo selvsagt og en ganske annen kvalitetsfølelse. Det sagt, så må jeg si at Churchillen ikke var dum den heller, og helt grei utseendemessig. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31302&prodid=26478

Bryr meg fint lite om graverte tiurer og hvilken grad treverk det er i stokken osv osv. Men samtidig vil jeg jo at det skal være kvalitet i alle ledd.

Har etterhvert innsett at det max blir to uker jakt i året, og ikke så alt for mange leirduer som må bøte med livet i forkant av sessongen, som det nok burde. Så uansett hva det blir, vil den nok ikke slites ut med det første.
Men lest flere som klager over feks blånering som blir borte på Silmaer, treverk som beveger seg på Baikaler osv. Og ja, fullstendig klar over at uansett merke og pris, kreves godt vedlikehold.

Fornuft/behov tilsier Churchill til snaue 9k, men mer dragning til en Silver Pigeon merker jeg ...


Så, tanker?

Har en Silver Pigeon selv (dog 20cal), og kan på det varmeste anbefale Beretta. Kvalitetsfølelse til tusen:)
Har dog ingen erfaring med de andre du nevner.

Skal jeg kjøpe meg en ny hagle i fremtiden er valget lett, det blir en Beretta åkkesom:D
 
Jeg ble ferdig med jegerprøven forrige uke, 50 av 50 riktige:D
Har fundert mye på valg av hagle, og har fått svar av de fleste at det viktigste "er at hagla passer deg". Jeg kommer derfor til å kjøpe en Classic Light på Jaktdepotet, dette er en hagle som veier 2,8kg samt at jaktdepotet har noe som de kaller "stokkprogram" til denne hagla, dvs at de har mange forskjellige type stokker på lager, og monterer den versjonen som passer kunden best.
Det virker som en billig og bra hagle, som veier lite, samt at man får den mest sans til å passe ganske bra.
 
@Nessuno79

Jeg har ikke sett nøye på Churchill, men generelt er hagler i den prisklassen etter min mening ikke så gode kjøp. Kvaliteten er ofte på nivå med de billigste haglene; forskjellen er noe oppgradert treverk og en heller kjedelig maskingravyre. 870en din er ikke noen skjønnhet, men kvaliteten, selv på de moderne variantene som er grovt maskinert og har en finish man vanligvis ser på neglefiler, står kvalitetsmessig neppe noe tilbake for en Churchill, antakelig tvert imot. Det er et stort kvalitetshopp opp til våpen i 15-20k-klassen. En brukt Beretta 687 får du for et par tusenlapper mer enn en Churchill, og mer hagle for pengene er vanskelig å finne. Min, nå pensjonerte, 687 har klikkfritt avfyrt mange tusen skudd, og er fremdeles tight og slarkløs som en KFUK-leder, og finishen er, med skam å melde, ikke noe dårligere enn på de mye dyrere Perazziene jeg bruker nå. De fleste mellomprishaglene jeg har sett på er vinglete i låsen og tilpassingene etter et par sesonger.

Det blir som med klokker: Det beste er enten å gå for de billigste: Uslitelige russiske støpejernshaglene med peisvedstokk og Dremelgravyre, eller tilsvarende pumpehagler, eller å legge i litt mer og få et virkelig kvalitetsvåpen. Mellomsumpen er, vel, sump. (At det på samme måte som med klokker koster uforholdsmessig mye å ta de neste trinnene på kvalitetsstigen, er dessverre også sant)

Det finnes andre merker i samme prisklasse. Browning er nevnt, og de er solide og velbygde våpen, ikke så smekre som Beretta men kanskje fornuftigere priset. Som med Beretta er det liten risiko med å kjøpe brukt. Dersom vanlig vedlikehold er gjort varer de hele din levetid.

Forøvrig ville jeg ikke sett meg blind på 76- kammer. Jeg har det i min, men bruker det aldri. Selv på skotsk gåsejakt brukes bare 70. Du får 70- patroner med mer ladning enn det er behagelig å skyte med, men svermen er vanligvis bedre i en 70 enn en 76. Prøv selv på en stor papplate - du vil bli overrasket. Den eneste gangen så store patroner kan ha noe særlig for seg er på sjøfugl, rådyr eller evt rev, men til hare ville ikke sett det som noe avgjørende kriterium ved valg av våpen.

Jeg bruker vanligvis 76 i kaliber 20, men også i den gir 70 ofte jevnere og bedre sverm. Jeg har felt både rådyr, gjess tiur og skarv med 20/70, og de ble like døde som om jeg hadde skutt skulderen blå med 12/76.
 
Redigert av en moderator:
@Hopalong takk for innsikt og råd :) og hard to argue mot facts. Sannheten er jo at jeg har ganske så lite erfaring med hagle helt generelt (rifler og andre ting har jeg betraktelig mer erfaring med, men på hagle er det kun 870 og hare/rype og litt sjøfugl, så klart en novise der) og da er man jo litt overlatt til de råd man har fått opp gjennom (som jeg jo nå og søker). Er helt sikkert riktig mtp noe lavere kamring som 12/70 vil duge til det aller meste, men ser og fordelen av å kunne velge det verktøyet i kassen som egner seg best til formålet, enn å måtte gjøre kompromier?
Det sagt, så skal jeg helt klart revurdere min tidligere da åpenbart alt for raske ekskludering av Silver Pigeon Ultralight, da den satt som ei kula.

Og ang kvalitet og pris, så får man på feks kammeret råd om ikke å være en dust, men kjøp det billigste om man ikke skal bruke halve livet på leirduebanen, og gjerne en Baikal eller max en Silma ...Mens her er selvsagt rådet "kjøp en sub!" Beretta er vel sub mens Perrazzi Patek omtrent?
Tenderer mot å foretrekke dette forum, og i ikke-klokke-relaterte sp.mål:)

Et par brukte silver pigeon på finn til 11-12k, og bør vel være ganske safe, men til ca 15k ny lager jeg heller min egen patina tror jeg, siden det kun skiller noen få kr. I perspektiv så er det jo en billig klokke da i hvertfall.

Browning testet jeg som sagt to modeller av (husker ikke modell, men tilsvarende priset ca som Silver Pigeon) og begge kom jeg alt for høyt på kolben på, ifølge han i butikken (som for meg virket å ha kompetanse i allefall) i tillegg "føltes" ingen av dem rett. Er 176 høy og ikke de største av never, så de ble litt klumpete og keitete synes jeg. Kan selvsagt tilpasse kolbe osv, men blir jo ekstra hazzel da.
 
Redigert av en moderator:
@steind skal sjekke ut en Fausti highlander tenker jeg, kan se lovende ut :)
@Pippen så er det vel en dreining mot beretta her kan det se ut som ja, og fortsatt til gode å høre noen klage på kvalitet på disse
 
Redigert av en moderator:
Jeg begynte med ei hagle (o/u) i den rimeligere enden av skalaen, for så etter et par sesonger å gå opp noe i "pris/kvalitet" før jeg etter ytterligere et par sesonger med den endte opp med Beretta Ultra Light Lux. Jeg har aldri angret på det valget:)

Kjøper du en Beretta får du ei hagle med god kvalitet tvers igjennom, og den vil gi mer eierglede/bruksglede over tid enn en av de rimeligere "no-brand", eller ulike tyrkiske/spanske fabrikater i den lavere enden av prisskalaen.

Primært er det for min del rype det jaktes på, og da uten bikkje. Det blir dermed fort en del timer pr. dag som hagla må bæres "klar for skudd". 300-500 gr. lavere vekt merkes godt, og det var årsaken til valg av Light.
 
@Hopalong (og andre selvsagt ;) )ang 12/70, hvor mye rekkevidde snakker vi om i "tap" kontra 12/76 vil du si det er? Eller er det primært litt mindre sverm bare?
 
Redigert av en moderator:
Begynner på jegerprøven på onsdag, noen som har tips til en god nybegynnerhagle til ca 7k?

Jeg synes det er vanskelig å kunne anbefale en konkret modell/et konkret fabrikat i denne prisklassen. Det er enklere å kunne komme med en anbefaling i det segmentet @Nessuno79 er i.

Det finnes jo en rekke alternativer (Silma, Zabala, Huglu, Yldis, Churchill, Classic, FAIR, Lincoln m.fl) i dette segmentet, og hvor mye/hva som skiller de fra hverandre mht "kvalitet" skal jeg ikke si noe om, og antakeligvis er flere produsert på de samme fabrikkene også.

Men .... jeg ville ihvertfall satt noen minstekrav mht spesifikasjon, og det er: Ejektor, utskiftbare choker, aut. sikring, enkel avtrekker m/løpsvelger på sikringen.

Utover det, så kan det ikke gjentas for ofte at det er kolben som treffer, hvilket vil si at kolben må passe til din kroppsbygning.
 
Redigert av en moderator:
Takk for tips @ptb!

Blir ikke noe jakt i høst pga Master i utlandet, så har heldigvis god tid til research :)
 
Redigert av en moderator:
@Hopalong (og andre selvsagt ;) )ang 12/70, hvor mye rekkevidde snakker vi om i "tap" kontra 12/76 vil du si det er? Eller er det primært litt mindre sverm bare?

Rekkevidde er egentlig litt rart å snakke om med hagle uansett. Å strekke holdene fordi man har 12/76 blir rart for min del, fordi dette skjer uansett så fort og på avstander du neppe klarer å beregne med en margin på +/- 5 meter allikevel. 12/76 har mer hagl, mer krutt, samme rekkevidde i min verden.




I forhold til anbefaling om hagle i tidligere innlegg, er det ikke nødvendig å gå helt bananas. Men et fint innsteg er ofte å finne en pent brukt Beretta - da er salgsverdien senere som regel god. Jeg har selv hatt min 682 i straks 20 år, og den er fremdeles still going strong. Ingen slark noe sted og alt fungerer som det skal. Det blir fort ei hagle for livet, eller lenger om neste generasjon overtar. Men når man kan ta steget inn i den verdenen for < 15K så er det min klare anbefaling om man har tenkt at jakt blir et fast element i livet fremover. I hvert fall tilsvarende kvalitet.

Bare for å presisere - jeg har selv hatt lavprishagler. De gjør jobben, absolutt, men det er noe med følelsen av kvalitet. Og man løper en høyere risk for mekanisk trøbbel, særlig med litt alder. Ingenting er så kjipt som å få jakta avbrutt pga. våpentrøbbel. Utallige mil i bil, leie av ditt og datt etc etc., og så klikker hagla...
 
Redigert av en moderator:
@Neandertaleren så er jeg enig i at rekkevidde ikke nødvendigvis er det viktigste, og nei, man bedømmer lite trolig avstand +/- noen meter nøyaktig på feks støkkjakt (som jeg stort sett bedriver m hagle). Men har nå skutt en del rype og hare i flukt fra meg, hvor de ganger det er over på 2. skuddet trolig nærmer seg ytre del av rekkevidden for dødelig skudd. Holder selvsagt skuddet om jeg vurderer holdet som for langt.
Men de ganger man mener avstand er god, skyter men bommer, skyter jeg stort sett alltid 2.skudd og da jeg jo ikke vet om jeg bommet helt eller kun har skadeskutt viltet.
Og selv med trangere åpning på 2.skudd vil jo da effekten på en 70 kontra 76 være lavere.

Så les mitt sp.mål da heller som "ingen erfaring med 12/70, har bare blitt fortalt av andre at 12/76 er det som gjelder, og trenger derfor litt mer beroligelse og kunnskap fra folk her jeg anser som kyndige" , Men må jeg krympe holdet på en 12/70 kontra 12/76 som jeg er vant med, så vil jeg vel si det er relevant informasjon for en som lurer på hva man skal kjøpe? Ref det å bedømme avstand in the heat of the moment opp mot hva man er vant med.

Edit: Ser nå det kunne leses som et noe krast svar på det som jo bare var synspunkter og råd, som jeg jo bad om. Det var ikke hensikten ;) Og helt enig i at det er lite vits å gå bananas her. Men regner med at de fleste her inne har feks kvalitet og estetikk som kriterier, åkke som hvor mye/lite verktøyet skal brukes. Ref klokker om du vil :)
 
Redigert av en moderator:
Eneste fordel jeg ser med 12/76 er at man også kan skyte 12/70 i samme kammer. Det går ikke andre veien. Og i mitt kammer finner du i 90% av tiden 12/70-patroner fordi jeg føler det er tilstrekkelig. De 10% andre gangene var det antagelig fordi det var det jeg hadde akkurat det.


EDIT: innlegget ditt ble ikke oppfattet som krast på noe vis. Kvalitet er viktig for min del, estetikk på våpen er i mine øyne underordnet. For meg skal våpen brukes, ikke ses på. Men innser at ikke alle har den meningen.
 
Redigert:
870 'n ble kjøpt utelukkende basert på driftsikkerhet og robusthet, ikke mye estetikk å se der gitt. Men den er jo akkurat det den er, nemlig nærmest uslitelig og robust, men ikke akkurat noe drøm å skyte med heller. Helt grei, men kun det. Og lite å justere for å få den til å passe meg helt.
Og ang gravering osv så har det strengt tatt ikke betydd noe for meg heller. Men ser jo etterhvert som jeg prøver litt forskjellig her, at med kvalitet kommer og mer og mer gravering. Hadde feks Silver Pigeon kommet i en utgave et par tusen lavere, men da fritt for gravyr, hadde det vært en no brainer for meg. Gravering er pent og tiltalende, men feller lite vilt ;)
 
Det er ikke mye ekstra rekkevidde å hente på 12/76 fremfor 12/70, mener jeg å ha lest, men du kan få noe større haglmengde i viltet. Spesielt om du skyter med stål er det kanskje en praktisk fordel på gås og annet hardtskutt flyvende vilt. Beklager om forrige innlegg ble oppfattet for bastant, men basert på de (relativt få) papplateforsøkene jeg har gjort og den (relativ omfattende) erfaring fra jakt med 12/70 tror jeg den større patronens praktiske overlegenhet mest er teoretisk.

Når det er sagt, er det selvsagt ingen ulempe å ha et kammer med mulighet for 76. Grunnen til at dette ikke finnes i light-utgavene (tipper jeg) er at rekylen fra en 76-patron blir for ubehagelig i et så lett våpen. Personlig er jeg mindre begeistret for light-versjoner, fordi den lave vekten for meg gir dårligere oppkast og mer vinglete sving. Jeg liker også lette våpen på fjellet, men bruker heller kaliber 20 som jeg synes har bedre balanse. Men, som nevnt over, det viktigste er at kolben passer og at man husker å trene litt før jakten begynner.

Hva gjelder sammenhengen mellom pris og kvalitet er det helt riktig at gravyre og pent treverk ikke gjør noe for treffbildet. Dyre hagler har bedre kvalitet enn billige, men kurvene går langt fra proposjonalt, spesielt fra rundt 25k og oppover. Men til gjengjeld er gleden av å eie et pent våpen, pusse det og olje det, følelsen av god balanse, presis lukking, perfekte sammenføyninger, vakker gravyre og livlig treverk verd noen kroner. Ingen er vel bedre kvalifisert til å forstå slike følelser enn TS-medlemmer. :D
 
Å gå på rypejakt med 12/76 patroner tror jeg er uvanlig.
Det beste du kan gjøre er å test-skyte ulike patroner på forskjellig hold og finne den lettest ladde patronen som gir et godt nok skuddbilde. Du vil ikke ha mer rekyl enn nødvendig, da er du også raskere klar for andre skuddet.
Ja det er mer hagl i magnum-patroner, men jeg har hørt at utgangshastigheten i tunge ladninger er lavere og at anslagsenergien/drepeevnen dermed er dårligere på lengre hold. Uansett, maks avstand det er forsvarlig å skyte på er 30-40 meter enten du skyter med 76 eller 70 patroner.

Som vanlig er det delte meninger, og i motsetning til ptb vil jeg ikke anbefale lette hagler i kaliber 12. Rekylen er ubehagelig og balansen i våpenet ikke helt bra som Hopalong skriver. Har selv hatt en Beretta Ultra Light som jeg solgte etter to år og kjøpte Benelli halvautomat istedet som jeg har brukt nå i 14 år. Da ville jeg heller kjøpt en hagle i kaliber 20 for vektens skyld, selv om det er dårlig patronutvalg til dette kaliberet.
Det blir sagt at du skyter behagelig med en 32 grams patron i en hagle som veier 3,2 kg, 28 grams patron i en 2,8 kg hagle osv. Dermed får du selvsagt juling av tunge magnum patroner.
Benellien min har kaliber 12/89, men jeg bruker kun 12/70 patroner på rype og hare.
En annen fordel med Benelli ved siden av den lave rekylen, er at rypene detter ned ferdigbuntet 3 og 3 gryteklar. Det skulle gjøre valget enkelt tenker jeg :p:mrgreen:
 
Ok, "konklusjon" her sålangt er da at 12/70 vil funke helt fint mtp bruken (har uansett mulighet til 12/89 i 870'en til sjøfugl osv) men at nok ultralight kan bli litt kompromi mtp balanse. Er jo fint med lett våpen mtp bæring, men ser argumenter mtp noe tyngre kan gi bedre balanse og takle rekylen bedre. Høres med andre ord ut som om en standard Silver Pigeon vil bli valget. Takk for alle gode råd og delt erfaring :)
 
Som vanlig er det delte meninger, og i motsetning til ptb vil jeg ikke anbefale lette hagler i kaliber 12.
Det er helt riktig som du skriver videre i ditt innlegg, og man må gjøre noen valg.
Jo lettere hagle, jo mindre stabil blir den å føre og rekylen blir hardere. Jeg gjorde mitt valg etter en gjennomtenkt evaluering av pros & cons.

Hadde enkel tilgang til prøveskyting av noen serier med ei lettvektshagle, og konkluderte med at rekylen (for meg) var helt uproblematisk.

Ja, svakere rekyl vil i noen situasjoner gjøre deg raskere klar til å sende avgårde et "kontrollert" skudd nr. to, men skitt au - i de tilfeller der dette evt. skulle resultere i at ei rype fikk leve litt lengre, er helt greit:)

Å evt veie det opp mot at man kán være mer "opplagt" til å sende av gårde et fellende skudd mot slutten av en dag etter å ha bært på 300-500 gr. mindre i x-antall timer blir jo litt laberatorieteori, men er reelt.
 
Ehh, dette er litt flaut (eller egentlig veldig ...) ref diskusjon mellom 12/70 og 12/76 er, så oppdaget jeg i går at jeg har akkurat 12/70 primært i skapet, og det er det jeg har brukt de siste gangene både på rype og hare ...og funket jo fint det.

Har bare brukt større på sjøfugl osv.

Så, note to self, kan være greit og ha tungen i rett munn før man spør om råd, hehe. Ja ja, men da fikk jeg jo i hvertfall alle potensielle betenkeligheter MOT 12/76 ganske så greit avklart ...om ikke annet. Og tenker at spør man dumt, ja da får man vel tåle å by på seg selv etterpå og, hehe.

Så blir Beretta, og trolig en light utgave, case closed for min del;)