Jakt

Vekker denne tråden til live da jeg er ute etter hagle.

Noen som har erfaring med Churchill Hunter 12/76 ?

CHURCHILL HUNTER 12/76 - Jakt & Friluft

Først og fremst: Seamasteren får mye armtid, så jeg må nok en gang si meg førnøyd med den handelen:)

Så til hagler.
Jeg kjenner ikke direkte til Churchill (eller Akkar, som produsenten heter), men har hatt litt erfaring tidligere (også via bekjente) med hagler i den rimeligste enden av skalaen. Det har jo gjennom årene vært et utall merker/fabrikater på markedet i både kortere og lengre perioder - ofte kjedespesifiserte "merkevarer" fra ulike produsenter, fortrinnsvis fra Tyrkia og Spania, men også noen Italienske.

Om en slik hagle er "god nok" vil tildels avhenge av hva den skal brukes til. Det er litt forskjell om man skal slenge avgårde et og annet skudd på ei jaktuke i året, og kanskje et par serier på lerduebanen i løpet av sesongen, eller om man kommer til å skyte noe mer aktivt.
Om den skal brukes til jakt, så bør også vekt være et kriterie. Jeg skal love deg at det er forskjell å gå noen hele dager i fjellet med ei hagle som veier 3,3 kg kontra ei på 2,8 kg. Men samtidig er ei tyngre hagle mer stabil i skuddbevegelsen, og vil ha litt mindre rekyl.

Mye for pengene? Ja, jo - det er jo forsåvidt det, men man får rimeligste type valnøttkolbe og må nok regne med litt unøyaktig nettskjæring osv. Litt "slarkete" eller trang mekanisme og grov finish på låsekasse osv er det sikkert også. Stålkvalitet i løp og choker er sikkert tilstrekkelig god, men stål er ikke stål - og selv om løpet er trykktestet er det nok ikke like slitesterkt som på ei hagle av dyrere kvalitet. Blåneringen vil kanskje også være noe tynnere og mer ujevn.

Så - igjen, det kommer litt an på bruken, og hvor mye man er villig til å legge i det. Personlig hadde jeg gått opp et hakk eller to i pris, selvom man bommer like mye med ei hagle til 20.000,- som med ei til 5000,-:). Derfor er det viktig - og tildels avgjørende at man kjøper ei hagle med kolbe som passer.

Redigert:
Ikke Guns & Roses.
Ikke Guns & Ammo, men...

Guns & Watches:)

1_zpsd310a07b.jpg

Trenger litt råd her (les: som de fleste andre vil jeg jo helst bare få bekreftet mine egne valg og meninger her, hehe)

Har pr nå en Remington 870 når det kommer til hagle, som har vært brukt til alle slags typer jakt. Kjøpte i sin tid denne fordi den jo funger til alt, er et skikkelig tool som tåler en støyt og spiser alt av ammo. Men, føler meg litt som jeg går med hvite tennissokker i mokasiner med dusk når jeg går i høyfjellet og jakter rype. Ja, dette er i overkant overfladisk men har samtidig overbevist meg selv om at jeg "vel og vil treffe bedre med en o/u?"

Vært og testet litt forskjellig, og så langt så har feks Beretta Silver Pigeon og faktisk Churchill Select Walnut passet meg perfekt.
Berettaen er over dobbelt så dyr, men den gir jo selvsagt og en ganske annen kvalitetsfølelse. Det sagt, så må jeg si at Churchillen ikke var dum den heller, og helt grei utseendemessig. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31302&prodid=26478

Bryr meg fint lite om graverte tiurer og hvilken grad treverk det er i stokken osv osv. Men samtidig vil jeg jo at det skal være kvalitet i alle ledd.

Har etterhvert innsett at det max blir to uker jakt i året, og ikke så alt for mange leirduer som må bøte med livet i forkant av sessongen, som det nok burde. Så uansett hva det blir, vil den nok ikke slites ut med det første.
Men lest flere som klager over feks blånering som blir borte på Silmaer, treverk som beveger seg på Baikaler osv. Og ja, fullstendig klar over at uansett merke og pris, kreves godt vedlikehold.

Fornuft/behov tilsier Churchill til snaue 9k, men mer dragning til en Silver Pigeon merker jeg ...

Så, tanker?

Jeg har gått en del med Beretta innimellom og kan absolutt anbefale børsa på det varmeste. Selv tusler jeg til vanlig rundt med en gammel skarping , nemlig Browning GTI fra 1989. Funker som bare helvete.
Browning er en produsent du bør sjekke ut.
Men mellom de to nevnte anbefaler jeg Beretta basert på den gjennomgående kvalitet jeg opplevde. ( ps. Berettan er fra 1971 og er på jakt hvert år ) . Det skal nevnes at jeg har ingen erfaring med Churchill.

Redigert:
Begynner på jegerprøven på onsdag, noen som har tips til en god nybegynnerhagle til ca 7k?

@steind takk for svar. Prøvde et par Browning i dag og, og de passet meg ikke i det hele tatt dessverre. Og hadde en ganske annen balanse generelt også syntes jeg. Ellers så virket det jo som skikkelig kvalitet hele veien.

Fikk aller mest godfølelsen med Beretta Silver pigeon Ultra light, men da den kun kommer i 12/70 så er den dessverre ute av leken.
Blir en del harejakt i Finnmark, og de må det minimum være 12/76 og helst i den kraftigere enden, for haren løper fort og langt ;)

Redigert av en moderator:
Browningen er tung. Det er en traphagle og veier 3,8 kg. Men det er forsåvidt greit for meg og den har blitt en trofast jaktkompis.
Beretta Silver Pigeon er jo å få i 12/76. Go for it !
Som du sikkert skjønner er jeg bitt av gamle Pietro's håndverk. Så mitt syn på saken er langt fra objektivt....:cool:

Ellers er jo Fausti et alternativ.

Trenger litt råd her (les: som de fleste andre vil jeg jo helst bare få bekreftet mine egne valg og meninger her, hehe)

Har pr nå en Remington 870 når det kommer til hagle, som har vært brukt til alle slags typer jakt. Kjøpte i sin tid denne fordi den jo funger til alt, er et skikkelig tool som tåler en støyt og spiser alt av ammo. Men, føler meg litt som jeg går med hvite tennissokker i mokasiner med dusk når jeg går i høyfjellet og jakter rype. Ja, dette er i overkant overfladisk men har samtidig overbevist meg selv om at jeg "vel og vil treffe bedre med en o/u?"

Vært og testet litt forskjellig, og så langt så har feks Beretta Silver Pigeon og faktisk Churchill Select Walnut passet meg perfekt.
Berettaen er over dobbelt så dyr, men den gir jo selvsagt og en ganske annen kvalitetsfølelse. Det sagt, så må jeg si at Churchillen ikke var dum den heller, og helt grei utseendemessig. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31302&prodid=26478

Bryr meg fint lite om graverte tiurer og hvilken grad treverk det er i stokken osv osv. Men samtidig vil jeg jo at det skal være kvalitet i alle ledd.

Har etterhvert innsett at det max blir to uker jakt i året, og ikke så alt for mange leirduer som må bøte med livet i forkant av sessongen, som det nok burde. Så uansett hva det blir, vil den nok ikke slites ut med det første.
Men lest flere som klager over feks blånering som blir borte på Silmaer, treverk som beveger seg på Baikaler osv. Og ja, fullstendig klar over at uansett merke og pris, kreves godt vedlikehold.

Fornuft/behov tilsier Churchill til snaue 9k, men mer dragning til en Silver Pigeon merker jeg ...

Så, tanker?

Har en Silver Pigeon selv (dog 20cal), og kan på det varmeste anbefale Beretta. Kvalitetsfølelse til tusen:)
Har dog ingen erfaring med de andre du nevner.

Skal jeg kjøpe meg en ny hagle i fremtiden er valget lett, det blir en Beretta åkkesom:D

Jeg ble ferdig med jegerprøven forrige uke, 50 av 50 riktige:D
Har fundert mye på valg av hagle, og har fått svar av de fleste at det viktigste "er at hagla passer deg". Jeg kommer derfor til å kjøpe en Classic Light på Jaktdepotet, dette er en hagle som veier 2,8kg samt at jaktdepotet har noe som de kaller "stokkprogram" til denne hagla, dvs at de har mange forskjellige type stokker på lager, og monterer den versjonen som passer kunden best.
Det virker som en billig og bra hagle, som veier lite, samt at man får den mest sans til å passe ganske bra.

@Nessuno79

Jeg har ikke sett nøye på Churchill, men generelt er hagler i den prisklassen etter min mening ikke så gode kjøp. Kvaliteten er ofte på nivå med de billigste haglene; forskjellen er noe oppgradert treverk og en heller kjedelig maskingravyre. 870en din er ikke noen skjønnhet, men kvaliteten, selv på de moderne variantene som er grovt maskinert og har en finish man vanligvis ser på neglefiler, står kvalitetsmessig neppe noe tilbake for en Churchill, antakelig tvert imot. Det er et stort kvalitetshopp opp til våpen i 15-20k-klassen. En brukt Beretta 687 får du for et par tusenlapper mer enn en Churchill, og mer hagle for pengene er vanskelig å finne. Min, nå pensjonerte, 687 har klikkfritt avfyrt mange tusen skudd, og er fremdeles tight og slarkløs som en KFUK-leder, og finishen er, med skam å melde, ikke noe dårligere enn på de mye dyrere Perazziene jeg bruker nå. De fleste mellomprishaglene jeg har sett på er vinglete i låsen og tilpassingene etter et par sesonger.

Det blir som med klokker: Det beste er enten å gå for de billigste: Uslitelige russiske støpejernshaglene med peisvedstokk og Dremelgravyre, eller tilsvarende pumpehagler, eller å legge i litt mer og få et virkelig kvalitetsvåpen. Mellomsumpen er, vel, sump. (At det på samme måte som med klokker koster uforholdsmessig mye å ta de neste trinnene på kvalitetsstigen, er dessverre også sant)

Det finnes andre merker i samme prisklasse. Browning er nevnt, og de er solide og velbygde våpen, ikke så smekre som Beretta men kanskje fornuftigere priset. Som med Beretta er det liten risiko med å kjøpe brukt. Dersom vanlig vedlikehold er gjort varer de hele din levetid.

Forøvrig ville jeg ikke sett meg blind på 76- kammer. Jeg har det i min, men bruker det aldri. Selv på skotsk gåsejakt brukes bare 70. Du får 70- patroner med mer ladning enn det er behagelig å skyte med, men svermen er vanligvis bedre i en 70 enn en 76. Prøv selv på en stor papplate - du vil bli overrasket. Den eneste gangen så store patroner kan ha noe særlig for seg er på sjøfugl, rådyr eller evt rev, men til hare ville ikke sett det som noe avgjørende kriterium ved valg av våpen.

Jeg bruker vanligvis 76 i kaliber 20, men også i den gir 70 ofte jevnere og bedre sverm. Jeg har felt både rådyr, gjess tiur og skarv med 20/70, og de ble like døde som om jeg hadde skutt skulderen blå med 12/76.

@Hopalong takk for innsikt og råd :) og hard to argue mot facts. Sannheten er jo at jeg har ganske så lite erfaring med hagle helt generelt (rifler og andre ting har jeg betraktelig mer erfaring med, men på hagle er det kun 870 og hare/rype og litt sjøfugl, så klart en novise der) og da er man jo litt overlatt til de råd man har fått opp gjennom (som jeg jo nå og søker). Er helt sikkert riktig mtp noe lavere kamring som 12/70 vil duge til det aller meste, men ser og fordelen av å kunne velge det verktøyet i kassen som egner seg best til formålet, enn å måtte gjøre kompromier?
Det sagt, så skal jeg helt klart revurdere min tidligere da åpenbart alt for raske ekskludering av Silver Pigeon Ultralight, da den satt som ei kula.

Og ang kvalitet og pris, så får man på feks kammeret råd om ikke å være en dust, men kjøp det billigste om man ikke skal bruke halve livet på leirduebanen, og gjerne en Baikal eller max en Silma ...Mens her er selvsagt rådet "kjøp en sub!" Beretta er vel sub mens Perrazzi Patek omtrent?
Tenderer mot å foretrekke dette forum, og i ikke-klokke-relaterte sp.mål:)

Et par brukte silver pigeon på finn til 11-12k, og bør vel være ganske safe, men til ca 15k ny lager jeg heller min egen patina tror jeg, siden det kun skiller noen få kr. I perspektiv så er det jo en billig klokke da i hvertfall.

Browning testet jeg som sagt to modeller av (husker ikke modell, men tilsvarende priset ca som Silver Pigeon) og begge kom jeg alt for høyt på kolben på, ifølge han i butikken (som for meg virket å ha kompetanse i allefall) i tillegg "føltes" ingen av dem rett. Er 176 høy og ikke de største av never, så de ble litt klumpete og keitete synes jeg. Kan selvsagt tilpasse kolbe osv, men blir jo ekstra hazzel da.

@steind skal sjekke ut en Fausti highlander tenker jeg, kan se lovende ut :)
@Pippen så er det vel en dreining mot beretta her kan det se ut som ja, og fortsatt til gode å høre noen klage på kvalitet på disse