Jakt

Gratulerer med solid og god hagle! Jeg holder til ikke langt unna. ;)
Takk. Det blir spennende å prøve seg. Familien har fuglehund, men den er nok mest interessert i refleksjoner og insekter.
Tenkte å prøve meg litt i Maridalen, men blir vel fort å dra litt lengre. Noen erfaringer i området du vil dele?

Takk. Det blir spennende å prøve seg. Familien har fuglehund, men den er nok mest interessert i refleksjoner og insekter.
Tenkte å prøve meg litt i Maridalen, men blir vel fort å dra litt lengre. Noen erfaringer i området du vil dele?

Jeg er også interessert i dette. Hadde min første jakttur på ca 15 år i år, dro da til Finnmark. Det var utrolig gøy selvom jaktresultatet var begredelig. Skulle gjerne hatt noen gode jaktmuligheter der jeg kan ta dagsturer hjemmefra (Bærum). Noen gode tips?

Tenker du på solemskogen sitt terreng?

Tror mye kommer av seg selv med årene, øvelse gjør mester :)

Jeg har gått på småviljakt siden jeg klarte å gå selv, med eget gevær litt før det var helt etter boken - det nærmer seg snart tredve år. De siste 4-5 årene stort sett uten hund.

Har alltid hatt noen «regler», som jeg prøver å følge:
- opp tidlig, være ute i terrenget når solen står opp
- bruke litt tid på å lytte etter spill og og dyrelyder
- bli godt kjent i jaktterrenget
- ta gjerne en lengre pause midt på dagen dersom det er «dødt» - og heller gå ut igjen på ettermiddagen
- gå langt, og varier høyde og biotop - det er stort sett ikke tilfeldig hvor jeg går. Skogsfugljakt er slitsomt, mye opp og ned, ofte i tett skog
- trene litt på skytebanen gjør alltid underverker mht. treffprosent
- trene hund på utsatt fugl er en god investering
- riktig og tilpasset utstyr - og noe godt å spise/drikke hjelper alltid når været er surt og fuglen er vanskelig å finne
- gå uansett vær, selv om turene pleier å bli «noe» kortere når jaktstøvlene må tømmes for vann hver halvtime

Skitt jakt - jeg synes det er lite som slår en tur på heia eller til fjells!
Jeg er enig med alt her, bortsett punktet med å være ute når solen står opp. Jakter man hjortevilt har det absolutt noe for seg, men på småvilt er min erfaring at det ikke har stort å si. Spesielt i begynnelsen av sesongen, når det lyst til langt på kveld, kan man fint gå ut etter lunsj og likevel jakte mange timer før solen går. Mange av mine beste jaktopplevelser med fugl har kommet sent på ettermiddagen, når fuglene samler seg for natten. Som i går, for eksempel - full dag på jobb, hjem for spise, i terrenget kl 18, og tre orrfugl i sekken.

6ECAADDE-47C6-479B-82EF-93CA493A525A.jpeg

Nå er nok min oppfatning av dette sterkt preget av at jeg ikke er glad i å stå veldig tidlig opp, men når jeg sammenlikner antall sett og nedlagt vilt med mine opp-før-fuglene-fiser-jaktkameraters opplevelser kommer min tilnærming ikke dårligere ut - heller tvert imot.

Noe av det viktigste er å gå langt og variert. Sitter de ikke lavt, finnes de i høyden. Er de ikke på første fjell, sitter de på neste.

En vesentlig faktor for å lykkes med småviltjakt over tid er å ha tilgang til samme terreng over flere sesonger. Da kan man tilpasse uttaket etter hvor mye fugl som finnes fra år til år. I gode år er det knapt mulig å gjøre innhogg i bestanden, mens man i dårlige år kan redusere den kraftig, men virkning for flere sesonger deretter. Jeg jakter i flere terrenger i området, og har hatt dem i opp mot tyve år. Flere ganger har jeg pakket sammen etter første dag fordi det har vært lite vilt i et enkelt terreng, og latt det ligge til året etter. Jeg er klar over at dette er vanskelig å gjennomføre for mange, spesielt med de høye prisene man må betale i store deler av landet for tilgang på småviltjakt, men det er både i grunneieres og jegeres interesse å få det til. Heldigvis finnes det andre ting å jakte på i de årene det er lite rype.

En siste faktor er viltstell og rovviltbekjempelse. I et av terrengene jeg jakter har vi drevet aktiv lyngbrenning over store områder i flere år, dels med støtte fra Fylkesmannen. Der hvor det tidligere var høy røsslyng med dødt underkratt som kyllingene ikke finner mat i, er det nå rene salatåkeren. Alle kull jeg så i det terrenget i høst satt i tuer vi brente i forfjor. Jeg ser også harekull i nærheten av disse tuene, og både hjort og elg beiter der.

Etter at saks ble forbudt for et noen år siden, har revebestanden tatt seg kraftig opp. (På naboeiendommen til der jeg bor - et område på ca 2500 mål - er det de siste to år felt 37 rev. Så mye vil det selvsagt ikke være utenfor bebygde strøk) Tar man ut litt rev i jaktområdet, vil det etterhvert gjøre utslag på småviltbestanden. Revejakt med fløyte er både spennende og krevende, og er mest effektivt på den tiden av året man ikke kan jakte på noe annet likevel. Feller man en rev eller to blir man garantert godvenner med grunneier. Noen mårfeller i trærne som man kan sjekke når man er ute på jakt likevel er også lurt, spesielt i skogsfuglterreng. Har man ikke anledning selv, kan det godt hende det finnes noen lokale ungdommer som gjerne vil hjelpe til.

Heldigvis var elgen kjapt unnagjort så det ble litt tid til sjelefred i skogen også.

Vis vedlegg 215641
Flott hagle! Artig å se et Østerriksk våpen fra andre steder enn Ferlach. Klassisk Tysk/Østerriksk med Greener-bolt og kaliber 16, og med forseggjort gravyre. Men produsenten Har jeg aldri hørt om. Er det Johan eller Johannes Wlas det står? Har du flere bilder? Vet du hvor gammel den er?

Låskasse og pipesett er nok produsert i Ferlach og ferdigstilt i Wien i 1936 av Johannes Wlas. Det var ikke helt uvanlig at børsemakermestere i Wien hentet uferdige mekanismer i Ferlach som de så graverte, polerte, skjeftet og gjorde ferdig under eget navn. Dette er godværshagla mi, lett og med kjapp sving. Hvis jeg har dagen er den lynrask og effektiv - men den straffer slurv nådeløst. :)

Noen av dere som bruker hørselsvern når dere går på jakt? Typ småviltjakt, ikke sitte på post. Var på jakt forrige helg og da var det en som brukte Sordin aktive klokker, som visstnok forsterka lyden rundt. Likevel hørte han ikke en fugl som letta noen meter til sida som vi andre så. Vet ikke om det var utstyret eller jegeren det sto på :)

Uansett, vil ikke dette skape vindstøy, slik man gjerne får på Bose og andre aktive hodetelefoner?

Noen av dere som bruker hørselsvern når dere går på jakt? Typ småviltjakt, ikke sitte på post. Var på jakt forrige helg og da var det en som brukte Sordin aktive klokker, som visstnok forsterka lyden rundt. Likevel hørte han ikke en fugl som letta noen meter til sida som vi andre så. Vet ikke om det var utstyret eller jegeren det sto på :)

Uansett, vil ikke dette skape vindstøy, slik man gjerne får på Bose og andre aktive hodetelefoner?

Jeg har Peltor SporTac aktive klokker og er fornøyd med de. De forsterker en del, men er ganske følsomme for retningen jeg ser, så jeg kan forstå at han ikke hørte en fugl som letta til siden for ham:)

Jeg brukte de på fjellene rundt Hammerfest for et par uker siden, da regnet det og blåste 11-12 m/s mer eller mindre konstant to av dagene. Da ble jeg veldig sliten og ør i hodet etter all susingen og måtte ved et par anledninger skru de av for å få hvilt ørene litt.

Det kan nevnes at jeg er høreapperatbruker, så jeg er avhengig av å bruke klokker. Dersom jeg skulle brukt propper eller lignende, hadde jeg mistet helt kontakten med omverdenen;)

• Liker
Reaksjoner: slip og Rødland