Fant meg en Browning 525 på Jaktia Jessheim i dag. Første hagle, og nå klar for utallige timer på leirduebanen.
Noen som jakter i Oslo-området?
Gratulerer med solid og god hagle! Jeg holder til ikke langt unna.
Fant meg en Browning 525 på Jaktia Jessheim i dag. Første hagle, og nå klar for utallige timer på leirduebanen.
Noen som jakter i Oslo-området?
Takk. Det blir spennende å prøve seg. Familien har fuglehund, men den er nok mest interessert i refleksjoner og insekter.Gratulerer med solid og god hagle! Jeg holder til ikke langt unna.![]()
Takk. Det blir spennende å prøve seg. Familien har fuglehund, men den er nok mest interessert i refleksjoner og insekter.
Tenkte å prøve meg litt i Maridalen, men blir vel fort å dra litt lengre. Noen erfaringer i området du vil dele?
Tenker du på solemskogen sitt terreng?Takk. Det blir spennende å prøve seg. Familien har fuglehund, men den er nok mest interessert i refleksjoner og insekter.
Tenkte å prøve meg litt i Maridalen, men blir vel fort å dra litt lengre. Noen erfaringer i området du vil dele?
Jeg er enig med alt her, bortsett punktet med å være ute når solen står opp. Jakter man hjortevilt har det absolutt noe for seg, men på småvilt er min erfaring at det ikke har stort å si. Spesielt i begynnelsen av sesongen, når det lyst til langt på kveld, kan man fint gå ut etter lunsj og likevel jakte mange timer før solen går. Mange av mine beste jaktopplevelser med fugl har kommet sent på ettermiddagen, når fuglene samler seg for natten. Som i går, for eksempel - full dag på jobb, hjem for spise, i terrenget kl 18, og tre orrfugl i sekken.Tror mye kommer av seg selv med årene, øvelse gjør mester
Jeg har gått på småviljakt siden jeg klarte å gå selv, med eget gevær litt før det var helt etter boken - det nærmer seg snart tredve år. De siste 4-5 årene stort sett uten hund.
Har alltid hatt noen «regler», som jeg prøver å følge:
- opp tidlig, være ute i terrenget når solen står opp
- bruke litt tid på å lytte etter spill og og dyrelyder
- bli godt kjent i jaktterrenget
- ta gjerne en lengre pause midt på dagen dersom det er «dødt» - og heller gå ut igjen på ettermiddagen
- gå langt, og varier høyde og biotop - det er stort sett ikke tilfeldig hvor jeg går. Skogsfugljakt er slitsomt, mye opp og ned, ofte i tett skog
- trene litt på skytebanen gjør alltid underverker mht. treffprosent
- trene hund på utsatt fugl er en god investering
- riktig og tilpasset utstyr - og noe godt å spise/drikke hjelper alltid når været er surt og fuglen er vanskelig å finne
- gå uansett vær, selv om turene pleier å bli «noe» kortere når jaktstøvlene må tømmes for vann hver halvtime
Skitt jakt - jeg synes det er lite som slår en tur på heia eller til fjells!
JaTenker du på solemskogen sitt terreng?
Jeg er også interessert i dette. Hadde min første jakttur på ca 15 år i år, dro da til Finnmark. Det var utrolig gøy selvom jaktresultatet var begredelig. Skulle gjerne hatt noen gode jaktmuligheter der jeg kan ta dagsturer hjemmefra (Bærum). Noen gode tips?
Flott hagle! Artig å se et Østerriksk våpen fra andre steder enn Ferlach. Klassisk Tysk/Østerriksk med Greener-bolt og kaliber 16, og med forseggjort gravyre. Men produsenten Har jeg aldri hørt om. Er det Johan eller Johannes Wlas det står? Har du flere bilder? Vet du hvor gammel den er?Heldigvis var elgen kjapt unnagjort så det ble litt tid til sjelefred i skogen også.
Vis vedlegg 215641
Noen av dere som bruker hørselsvern når dere går på jakt? Typ småviltjakt, ikke sitte på post. Var på jakt forrige helg og da var det en som brukte Sordin aktive klokker, som visstnok forsterka lyden rundt. Likevel hørte han ikke en fugl som letta noen meter til sida som vi andre så. Vet ikke om det var utstyret eller jegeren det sto på
Uansett, vil ikke dette skape vindstøy, slik man gjerne får på Bose og andre aktive hodetelefoner?