Jakt

Mitt første rådyr:)

IMG_1836.JPG
 
Var en tur ute på søndagen. Dårlig fangst, men var på sporet av en massiv tiurflokk ( anslagsvis 20-30stk, basert på dokk-groper), som hadde tråkka på kryss og tvers i over 1km. Mistenker at Mikkel hadde fått ferten før oss, og spooka hele gjengen. Merkelig at de enda er såpass nedpå bakken mtp. snømengde og temperatur. 22 Blå, hvilket var litt i kjøligste laget, selv for indre hedmarkinger.

IMG_8880.JPG
IMG_8879.JPG
_DSC2115.jpg
 
Halv dags juleferie idag, var i heia førti minutter etter at jeg gikk fra kontoret. En flott orrhane ble med hjem, og en rype fra en flokk som hadde trukket ned fra høyfjellet. En dag igjen så er høsten over og enda en altfor kort jaktsesong slutt - selvom det blir noen turer etter vinterryper på nyåret.


89473B3E-9FDD-400A-9DD5-2B5320440402.jpeg
1893C07E-1BA2-4B4A-BDAA-A3C112230C12.jpeg
95E86693-FBDF-4CA1-A062-744D262D487E.jpeg
EFB8A100-E694-4B68-9A0D-3A2F7A859241.jpeg


Flink apportør, men mer opptatt av å fjerne fjær fra munnen enn å posere for fotografen.

C35624AE-F60F-451E-A6FD-14368FE773D8.jpeg
 
Ekstremværvarsel på yr idag, men på årets siste jaktdag er det ikke noe alternativ å sitte inne.


659AD0AE-8328-49AB-8A14-06C9CA1FEF5F.jpeg


Dette pleier være en sti; idag var det et vassdrag.

94DABED1-0D3D-48DD-9DA7-D0AEE9DD06C4.jpeg


3A8E39D3-A27B-4969-8DC6-F52568F5C01C.jpeg


Jeg har en tettvokst li som det ofte sitter fugl i på denne tiden, og der har jeg skutt orrhaner hver lille julaften de siste fire - fem år. Den skuffet ikke i år heller.

B2C88EDC-F18D-4E6A-8C7E-7677BFDC9C80.jpeg



De største løgner i markedsføring: «Denne sjampoen hjelper mot håravfall» «Lyspærens levetid er ca 10 000 timer» «Disse hanskene er vanntette»

B5C763A9-E40C-42BC-8461-01A5B89C49AB.jpeg


Etter en lang tur og et hurtig klesskift var det tid for årets siste andejakt i perfekte forhold. Lokkeendene ligger klar, bortsett fra to stykker en eller annen nærsynt tjuvjeger har skutt hull på.
9CB4C956-95A1-4651-B043-01E130167E64.jpeg



Det er mer himmel på Jæren enn noe annet sted i Norge
7A1ADC7B-0E7D-4209-823A-FAFE55F299C7.jpeg
7C11437E-FE45-4AFE-9708-8600D23BEE23.jpeg


Tretten fete stokkender ble plukket opp; romjulsmiddagen sikret.
 
I løpet av julen er jegerprøven vedtatt for undertegnede, samtidig som familien har engasjert seg i min framtid som jeger. Dermed begynner også tankene om å bli hundeeier å melde seg. Familien mener også at en hund vil passe seg. Selv er jeg uhorvelig svak for både irsk og engelsk setter, men er uerfaren. Dog er jeg klar for å legge om livsstilen til en viss grad og tilpasse meg en hund sine behov. Jeg trives godt ute i naturen, men foretrekker gangtempo fremfor jogging og løping. Er det noen her som har litt peiling på hund?
 
Redigert:
Jeg antar at det er fuglejakt som interesserer deg mest. Jeg ville anbefalte deg først å teste litt ut jakt-hobbyen, det finnes mange måter å jakte på, jeg foretrekker støkkjakt etter skogsfugl med hagle.
Så evt etter ett eller to år går for anskaffelse av jakthund. Innen den tid så vil du finne ut hva slags jaktform som interesserer deg mest, kanskje du finner ut at en fuglehund ikke passer til din type jakt.
Det er også greit å anskaffe seg ett jaktvåpen om du ikke har fra før.
Det viktigste er å ha nok tid både til hobbyen din og jakthunden, hunden krever en del mosjon, mye målrettet trening i starten samt litt aktiv jakt så den blir fornøyd.

Å finne en jakthund tar også litt tid, ikke se bort fra at det kan ta opptil to år.
Jeg ønsker deg masse lykke til, bla @Hopalong er en riktig person å spørre om slik her og jeg er ikke i tvil om at han vil komme med masse tips og kloke ord, hør på han. :)
 
I løpet av julen er jegerprøven vedtatt for undertegnede, samtidig som familien har engasjert seg i min framtid som jeger. Dermed begynner også tankene om å bli hundeeier å melde seg. Familien mener også at en hund vil passe seg. Selv er jeg uhorvelig svak for både irsk og engelsk setter, men er uerfaren. Dog er jeg klar for å legge om livsstilen til en viss grad og tilpasse meg en hund sine behov. Jeg trives godt ute i naturen, men foretrekker gangtempo fremfor jogging og løping. Er det noen her som har litt peiling på hund?

Først og fremst grattis med bestått og velkommen inn i tidenes mest altoppslukende hobby!
Anbefaler deg på det sterkeste å prøve støkk noen sesonger først. Vil egentlig si at det tar flere år å lære grunnleggende fuglejakt( i alle fall skogsfugl). Rype er noe lettere. Skal du få til en nogenlunde god jakthund, hvilket er en vitenskap i seg selv, så må du nok gjøre deg kjent i noen terreng, vite hvor fuglen sitter, og hvordan den oppfører seg til ulike tider på døgnet og utover sesongen. Såklart mye lettere hvis du har en erfaren jeger, som du kan bli med, da får du ekstremt mye gratis.
Skal du likevel ha hund, så spiller jo i og for seg ikke rase så stor rolle, men en stor fordel med gode gener, dvs mor og far som har dokumentert gode jaktferdigheter. Da har du et godt utgangspunkt. Krever likevel ekstremt mye dedikasjon, tid og en god dose flaks for å få til noe virkelig bra.


Hilsen en som har levd ute med hagla de siste femten årene, og som er langt fra utlært:)
 
Først og fremst grattis med bestått og velkommen inn i tidenes mest altoppslukende hobby!
Anbefaler deg på det sterkeste å prøve støkk noen sesonger først. Vil egentlig si at det tar flere år å lære grunnleggende fuglejakt( i alle fall skogsfugl). Rype er noe lettere. Skal du få til en nogenlunde god jakthund, hvilket er en vitenskap i seg selv, så må du nok gjøre deg kjent i noen terreng, vite hvor fuglen sitter, og hvordan den oppfører seg til ulike tider på døgnet og utover sesongen. Såklart mye lettere hvis du har en erfaren jeger, som du kan bli med, da får du ekstremt mye gratis.
Skal du likevel ha hund, så spiller jo i og for seg ikke rase så stor rolle, men en stor fordel med gode gener, dvs mor og far som har dokumentert gode jaktferdigheter. Da har du et godt utgangspunkt. Krever likevel ekstremt mye dedikasjon, tid og en god dose flaks for å få til noe virkelig bra.


Hilsen en som har levd ute med hagla de siste femten årene, og som er langt fra utlært:)

Dette høres veldig bra ut. Heldigvis har jeg flere erfarne folk jeg kan gå med. :)
 
Jaktstøvler hører fort vekk med på jakt. Noen gode tips i dette feltet? (ja, jeg vet jeg må prøve om de passer, hvordan steget er osv...) Veldig interessert i ulike erfaringer her.

Ellers; god helg!
 
Redigert:
E260F589-496A-43C8-8602-E9E4719BDBA5.jpeg
5EC1DA3F-8EFC-4ABF-B46C-82E4F188BED8.jpeg


Har vært et begredelig jaktår og langt mellom vingeslagene (og jaktturene) i nordøst. Jeg trodde jeg hadde et par storfugler og noen ryper i fryseren fra tidligere år, men den velvoksne tiuren viste seg å være 6-7 ukokte ruller som fruen hadde pakka inn i raust med avispapir. Dårlig gjort.

Men jeg fant to rypekyllinger og en røy. Ikke nok til å be folk på julemiddag, men sikkert på tide å konsumere da merking/datering var fraværende. Jeg gikk for graving av rypene og roastbiff av røya. Det ble et meget vellykket bidrag til koldtbordet og kan virkelig anbefales om man har et par fugler til overs.

Jeg fulgte vedlagte oppskrift sånn noenlunde til graving av rypene (orka ikke lete opp ferske skudd av einer og tok godt i med akevitten). Brystfiletene av røya ble krydret med timian, rosmarin, salt, en solid dose pepper og en homeopatisk mengde knuste einebær. Deretter bruning i panna, før de gikk i ovnen på 80gr. til kjernetemperatur 58. Lot de stå kjølig til dagen etter før jeg fjerna steketermometeret.

Kan serveres med godt flatbrød og kaldt øl, «sausen» i oppskrifta går både til rypene og storfuglen. Rognebærgele smaker ikke jordbær akkurat, men passer veldig godt i denne blandinga. Sett i gang og kokkelér.
 

Vedlegg

  • 9F018476-499A-477A-B956-550D1E092B9E.jpeg
    9F018476-499A-477A-B956-550D1E092B9E.jpeg
    101,3 KB · Visninger: 0
  • 7E2C8894-1035-4A0F-8AF4-2D1741DB9783.jpeg
    7E2C8894-1035-4A0F-8AF4-2D1741DB9783.jpeg
    92,9 KB · Visninger: 0
Jaktstøvler hører fort vekk med på jakt. Noen gode tips i dette feltet? (ja, jeg vet jeg må prøve om de passer, hvordan steget er osv...) Veldig interessert i ulike erfaringer her.

Ellers; god helg!
Jobbet mange år i sportsbutikk, så har egentlig prøvd det meste av bla. Alfa, Salomon,Viking og Lundhags. Enten gnog de, enten lakk de, enten var de tunge og tette, eller så ble de slitt i stykker tvert. Har til slutt landet på Crispi Titan, og er strålende fornøyd.
-De er så vanntette som man kan kreve, dvs. tåler en hel dags gåing i myra uten at man blir mer enn fuktig på labbene.
-De er ekstremt lette(750g) og det merkes!
-God slitestyrke. Kjøper nye etter ett og et halvt års bruk, og har som regel 150+ utedager/år, hvorav en god andel av disse er i Femundsmarka, et terreng som spiser fjellsko.
- Ganske myke, hvilket gjør at du ikke trenger å sprenge dem inn(her er jo feks Lundhags utilgivelige).

Det eneste minuset jeg kan se, er at de ikke vil være stive nok til å kunne gi tilstrekkelig stabilitet ved bæring av tung sekk i steinete terreng, men utover dette er de helt suverene. Hele familien og de fleste jaktkamerater har senere konvertert til disse, og alle virker å være særs fornøyde. Ganske rått at ingen jeg kjenner har opplevd gnag ved bruk av dem, er tross alt en del rare føtter ute og tråkker.
 
  • Liker
Reaksjoner: titan, BigT og olem
Jobbet mange år i sportsbutikk, så har egentlig prøvd det meste av bla. Alfa, Salomon,Viking og Lundhags. Enten gnog de, enten lakk de, enten var de tunge og tette, eller så ble de slitt i stykker tvert. Har til slutt landet på Crispi Titan, og er strålende fornøyd.
-De er så vanntette som man kan kreve, dvs. tåler en hel dags gåing i myra uten at man blir mer enn fuktig på labbene.
-De er ekstremt lette(750g) og det merkes!
-God slitestyrke. Kjøper nye etter ett og et halvt års bruk, og har som regel 150+ utedager/år, hvorav en god andel av disse er i Femundsmarka, et terreng som spiser fjellsko.
- Ganske myke, hvilket gjør at du ikke trenger å sprenge dem inn(her er jo feks Lundhags utilgivelige).

Det eneste minuset jeg kan se, er at de ikke vil være stive nok til å kunne gi tilstrekkelig stabilitet ved bæring av tung sekk i steinete terreng, men utover dette er de helt suverene. Hele familien og de fleste jaktkamerater har senere konvertert til disse, og alle virker å være særs fornøyde. Ganske rått at ingen jeg kjenner har opplevd gnag ved bruk av dem, er tross alt en del rare føtter ute og tråkker.

Takk for utfyllende svar! Slike svar er en av mange grunner til at jeg liker forumet. Jeg endte opp med et par Crispi Kongsvoll på et helt sinnsykt tilbud på XXL. De satt som støpt, til tross for at jeg har panserlegger. Gleder meg stort til jaktsesongen begynner!
 
  • Liker
Reaksjoner: halkla
Da er du nok mer enn vel skodd til jakta @BigT ! Har selv et par stående som backup, som jeg kun har fått brukt ved et par turer. Første tanker er at de oppleves som mer robuste og noe stivere enn Titan, men virker å ha alle de gode egenskapene, kanskje sett bort fra vekten(rundt 1kg mener jeg). Skal definitivt teste de mer når sesongen nærmer seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Går selv min fjerde sessong med Crispi Kongsvoll som primær jakt og fjell støvel.
Under støkkjakt går jeg i krevende blandet terreng samt torv og teppemyr, holder meg tørre lenge og lengre en de fleste. Totalvekt med jakt utstyr er jeg mellom 125-135kg, der 20-30 kg er en dags utstyr. Skoene støtter meg bra og er like behagelige å gå med i minusgrader.
Passer min fot utmerket, aldri hatt noe problemer med skoene og jeg kan ikke være mer fornøyd.
Vurderer å kjøpe enda et par med enten Kongsvoll Evo eller Hunter Evo da jeg ser at terrenget tar skoene sakte men sikkert.
 
  • Liker
Reaksjoner: halkla og BigT
Nytt år og nye muligheter... Er på jakt etter ei god jaktrifle, fortrinnsvis 6,5x55, som jeg mener fint kan brukes på alt storvilt her på berget. Tung rekyl og hissig ammo alá .357 H&H, .458 WinMag osv. blir i mine øyne først aktuelt ved bjørn og klassisk storviltjakt i Afrika og andre kontinenter.

Jeg foretrekker rifler med treskjefte og det kan godt være systemvåpen. Budsjettet er rimelig fleksibelt, da det uansett ryker hvis jeg får los på noe jeg liker.

Noen gode forslag fra forumet på aktuelle rifler? Del gjerne ulike erfaringer om både rifler og ammunisjon. :)