Jaeger-LeCoultre-tråden

Ett bilde til av master geographic på oppfordring:

klokke_jlc_bak_1.jpg
 
O, sweet love...

Har i mine år som horolog (heter det det på norsk?) hatt masse glede, og noen sorger, med JLC.

Mitt første ur av merket, og som er det eneste jeg enda har er en MASTER COMPRESSOR EXTREME WORLD CHRONOGAPH. Har både lenke, gummi og aligatorreim til denne. Kjøpte den i 2006, og har nylig fått den tilbake fra sørvis. Kort oppsummert: Sjefsur!

Hadde en tid en MASTER GRAND REVEIL. Dette uret var utrolig lekkert, og dyrt, og jeg valgte etter noen år å selge det da det fikk alt for liten wristtime. Jeg var også veldig selektiv mht når jeg brukte uret da det ikke tåler mye "bank". Må innrømme at jeg stadig savner den herlige følelsen av å ha en perpetuel kalender med alarm på hånden, snufs...

En AMVOX II har jeg også kost meg med i lang tid, også den nå solgt. En lekker utført chronograph med masse spennende og inovative løsninger. Et sobert og tidløst design for en teknisk avansert klokke.

Hvem kan spille unna en Reverso om JLC er "ditt merke"? Mitt bekjenskap med denne serien var en REVERSO SQUADRA HOMETIME. Likte uret meget godt, men av grunner jeg ikke helt er klar over ble det sjeldent til at jeg brukte det, og det ble følgelig solgt.

Når det gjelder design, funksjonalitet, kreativitet og å være inovativ er det i min bok få merker som har en slik historie som JLC. Skal se om jeg kan finne frem ws av de ulike urene og legge dem ut i tråden. Min EWC er eneste uret jeg har hatt så lenge som 6 år, og det sier jo alt, for dere som kjenner "flippersyken", som vi er mange som sliter med her inne ;)
 
Skal se om jeg kan finne frem ws av de ulike urene og legge dem ut i tråden.

Veldig gjerne :D

AMVOX II er er spennende ur! Litt flere designelementer på skiven enn jeg vanligvis er komfortabel med, men likevel meget attraktivt.
 
Denne tråden er fin.
Men trådens status bør oppgraderes på lik linje med Officine Panerai, OMEGA og Rolex på startsiden. Fordi det er altfor mange tema, modellvarianter og kjekt nice-to-know stoff der ute, og eiere av JLC, som tilsier at manufakturen bør få sole seg i glansen litt mer enn gjennomsnittet.

Og, så har jeg en liten mistanke om at trådstarter har en liten agenda.... Tenker vi snakker en "incoming" av arten i januar av et edlere metall. ;)

Selv har jeg - i likhet med flere her - vært innom Jaeger-LeCoultre. Tre ur har passert meg.
Master Compressor Chronograph var den første, så kom en Master Control Eight Days og til slutt en Reverso Grande GMT. Fantastiske ur. Alle.
Jeg erkjenner lett at jeg savner en JLC i Master Control-serien. På denne serien nyter jeg spesielt de vakre linjene i kasse og lugs, samt den helt særegne komposisjon JLC har på dial, visere og numerals.

Sannelig om jeg skal vurdere JLC sterkt i det nye året. Men først tror jeg at jeg må se bildene av Anders´ nye....:cool:
 
Veldig godt iniativ! JLC er et merke jeg har skikkelig sansen for :)

Her er mitt bidrag:
morgen.jpg


Lurer på om jeg skal la denne gå - la inn bestilling på en ny JLC i dag som dukker opp på nyåret. Har ikke sett klokken jeg bestilte "live", blir i overkant spennende:confused:

Send meg en PM når denne skal selges!!! den var farlig lekker!
 
Heisann!
Jeg har ikke så flotte klokker som de som har vært før i tråden :oops:
Men det er en JLC, så jeg legger ut et lite bilde :D
IMG_5958.jpg


Litt usikker når den er fra, men den er fra en tid klokkene ikke var store :D
Den er ca 32mm uten krone :)
Fargen på skiven er mer sølvaktig enn det kommer frem på bildet.
Så syns jeg tallene er så anderledes enn alle klokkene jeg har, særlig 9,6 og 4 :)
 
I genren "uoppnålig eyecandy", Duometre a Quantieme Lunaire . En Duometre med komplikasjonen du ikke visste du ville ha: foudroyant med jumping visning av 1/6 sekunder.

jlc381.jpg


[video=youtube;RHia8ruEJjQ]http://www.youtube.com/watch?v=RHia8ruEJjQ[/video]

free-love-smileys-874.gif
 
Vakker sak det der, Anders!
Krever nok sin tilpasning med en såpass "busy" counter, men må man, så må man....;)

En annen - i samme leia - jeg fikk lyst til å kaste innpå (igjen), er denne; - Master Eight Days Perpetual Calendar i RG.
Det er en JLC jeg har/har hatt en "crush" for lenge. Det kunne blitt den, men jeg valgte IWC Portuguese Perpetual Calendar i WG istedet.
Men du verden for et flott ur. Synes jeg. Avstandsforelskelsen har nok ikke gått over enda. :oops:

En eller annen gang lar jeg meg vel overtale til å gå for det mer rødlige gullet, for uansett modellvalg så er det en gullvariant jeg får mer og mer sans for.

Q161242A.jpg
 
Begge klokkene er nydelige, og jeg synes i alle fall 8 dagers klokken er greit priset.
Har faktisk vært inne på tanken å selge et av urene mine og handle inn disse to. Men akkurat det sitter såpass langt inne at det nok ikke vil skje.
 
Begge klokkene er nydelige, og jeg synes i alle fall 8 dagers klokken er greit priset.
Har faktisk vært inne på tanken å selge et av urene mine og handle inn disse to. Men akkurat det sitter såpass langt inne at det nok ikke vil skje.

Etter at min heuer carrera automatic forsvant i isen så har jeg sett primært etter Memovox , men dette er muligens en kandidat til nytt dressur.
 
Vakker sak det der, Anders!
Krever nok sin tilpasning med en såpass "busy" counter, men må man, så må man....;)

En annen - i samme leia - jeg fikk lyst til å kaste innpå (igjen), er denne; - Master Eight Days Perpetual Calendar i RG.
Det er en JLC jeg har/har hatt en "crush" for lenge. Det kunne blitt den, men jeg valgte IWC Portuguese Perpetual Calendar i WG istedet.
Men du verden for et flott ur. Synes jeg. Avstandsforelskelsen har nok ikke gått over enda. :oops:

En eller annen gang lar jeg meg vel overtale til å gå for det mer rødlige gullet, for uansett modellvalg så er det en gullvariant jeg får mer og mer sans for.

Q161242A.jpg
+1 som Jaeger "fan" og av rose gold forsåvidt må jeg si at det blir ikke mer fullkomment en dette!
 
Det eksisterer mange interessante vintage-modeller fra denne produsenten.

Se f.eks. på disse Daytona-killerne :D Ikke så rart om den likner litt, det sitter nemlig det samme Valjoux cal 72 under skiven ;)

Er en Jaeger uten Jager-verk like fullt en Jaeger? Nydelig er det uansett.

avaafrica056.jpg
 
Det eksisterer mange interessante vintage-modeller fra denne produsenten.

Se f.eks. på disse Daytona-killerne :D Ikke så rart om den likner litt, det sitter nemlig det samme Valjoux cal 72 under skiven ;)

Er en Jaeger uten Jager-verk like fullt en Jaeger? Nydelig er det uansett.

avaafrica056.jpg

Pene! Pris?
Hva er forresten dette merket LeCoultre (dvs uten Jaeger), vet du noe om det?
 
Pene! Pris?
Hva er forresten dette merket LeCoultre (dvs uten Jaeger), vet du noe om det?

Aner ikke noe om pris, har ikke sett disse til salgs. Det advares om mange fakes og frankens, dessverre.

LeCoultre var JLCs varemerke i USA og Canada fram til ca 1980. Jaeger og LeCoultre slo seg vel sammen på 30-tallet. Hva som ligger bak kun "Jaeger"-brandet kjenner jeg ikke til :)