Independent watchmaking-tråden

Når danske Andersen er nevnt, kan det være på sin plass å ta en liten oppsummering av urmakerkunst i de skandinaviske landene. Danskene har altså sin Andersen. Sverige har de tidligere presenterte Gustafson & Sjögren som lager spennende skiver med et tydelig nordisk design. Dessuten har investorer blåst liv i et gammelt merke som lagde lommeur i stor stil på 18- og 1900-tallet: Halda.

De lager ur hvor man kan bytte hele urverket og skifte mellom digitalt og mekanisk ur. Og de mekaniske modulene har Zenith-urverk.

07_race_silver_geneva_low.jpg


Insteressant konsept.

header.jpg


Hadde vært gøy om det dukket opp noen norske entreprenører også. Bruvik finnes jo, men det føles som om de holder på litt i gimmik/motesegmentet. Produserer Alf Lie ur fremdeles?




Fikk følgende i nyhetsbrevet fra autoxo i dag:


LANSERING AV HALDA KLOKKER I NORGE - KUN HOS AUTOXO





Velkommen til Norges lansering av Halda klokker, førstkommende Onsdag 25 Mai kl 20.00


about_mikael_sandstrom.jpg


Mikael Sandström fra Halda kommer og forteller om konseptet, produktene og deres visjon.

Halda ble etablert i 1887 og er kjent for å lage luksuriøse klokker, spesialdesignet for ekstreme forhold. Klokkene er utviklet i samarbeid med astronauter og er testet i verdensrommet.


Dette er et konsept og en visjon det er verdt å få med seg.

http://www.haldasweden.com




Nurburgring-Race-Pilot-Limited-Edition-by-Halda-Watch-Co-1.jpg



halda_menwithclass-1024x1024.jpg




Autoxo viser også sesongens sportsbilpark fra Lamborghini, Ferrari og McLaren. Kom innom og opplev det nyeste markedet har å by på!



unspecified.jpg



Velkommen til hyggelig kveld!



Påmelding til
Wulff@autoxo.no
Tlf: 678 39 700
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ny modell fra Schaumburg kommer i 2018. Ikke helt min greie men..
Info fra Schaumburgs facebooks-side:

"Patina Steampunk ...coming 2018...with this series no color is used. all patented shades are hand-made by us in the heating and browning process. no model of this series is like the other. Each model is unique."

22815201_1862534290438504_6727938875074068341_n.jpg
 
Børster støv av independent-tråden.

Hva syns dere er det mest spennende som skjer innenfor independents nå om dagen?

Til tross for at jeg ikke likte debutmodellen, og til tross for at jeg nesten sliter litt med å kalle merket "independent" (jeg har en litt kresen definisjon, hvor jeg mener de som står bak bør være urmakere av et visst kaliber), så mener jeg det er Ming:

8502256-48_2_8M_720x.jpg


For ikke å snakke om Barcelona-baserte Atelier de Chronométrie:

1020427r-cpia-2.jpg
 
Børster støv av independent-tråden.

Hva syns dere er det mest spennende som skjer innenfor independents nå om dagen?

Til tross for at jeg ikke likte debutmodellen, og til tross for at jeg nesten sliter litt med å kalle merket "independent" (jeg har en litt kresen definisjon, hvor jeg mener de som står bak bør være urmakere av et visst kaliber), så mener jeg det er Ming:

8502256-48_2_8M_720x.jpg


For ikke å snakke om Barcelona-baserte Atelier de Chronométrie:

1020427r-cpia-2.jpg
Sistnevnte er jo fantastisk, bare synd med prisen (mener de starter på usd 36k!)
 
Børster støv av independent-tråden.

Hva syns dere er det mest spennende som skjer innenfor independents nå om dagen?

Til tross for at jeg ikke likte debutmodellen, og til tross for at jeg nesten sliter litt med å kalle merket "independent" (jeg har en litt kresen definisjon, hvor jeg mener de som står bak bør være urmakere av et visst kaliber), så mener jeg det er Ming:

8502256-48_2_8M_720x.jpg


For ikke å snakke om Barcelona-baserte Atelier de Chronométrie:

1020427r-cpia-2.jpg

Liker den Mingen, funky lugs!
 
Siden jeg er litt sær så er gi den blå det som frister. Jeg må si at visere er meget kledelige og spesielle!
Sammen med skiven så former den en meget flott klokke med lekkert og spesielt design!

8
 
Vis vedlegg 74051
Snublet over en japansk indy på IG, og du hendelse så flott!
Fant ikke akkurat denne modellen, men tilsvarende, til den nette sum av 2,5mill jpy.

Vis vedlegg 74052
http://www.hajimeasaoka.com/timepieces_tsunami_EN.html

Har du vært borti denne urmakeren @Jon Henrik?

Jeg ble kjent med Hajime sine klokker over 6 år siden og har fulgt opp en del utvikling han poster på FB.
Hadde til og med startet en tråd der i 2014
https://www.tidssonen.no/forum/threads/hajime-asaoka.25973/