Høstdepresjon

Etter en deilig frokost som innehold espresso og Eggs Benedicts (posjerte egg på søtt bakverk med skinke og hollandaise) på Caffé Concerto i Piccadilly ruslet vi videre opp Regent Street nesten alene. Deilig å få litt frisk luft uten å måtte gå i kø blant tusen turister og shoppinggale kvinnfolk :D
Ble så enig med madamen at jeg hadde en avtale om å stikke innom Williams & Son. Å fikk så 90 minutter alenetid.
2zs9pjp.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Fantastisk tråd for en som har blitt veldig interessert i klokker og som elsker å reise.
Mye god inspirasjon. Jeg lurer på om barna må bli hjemme på neste utenlandstur :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
I det jeg kom inn døren hos Williams & Son ble jeg ønsket velkommen til deres nye butikk. Den forrige lå i Mount Street. Den nye butikken ligger i Bruton Street. Bare noen få meter off new bond str.

De første seks bildene er frekt lånt av http://quillandpad.com
William-Son_front.jpg

Jeg rusler litt rundt i de nye flotte lokalene. En helt fantastisk butikk på nesten 800kvm i to etg.er med forskjellige avdelinger som dekker alt fra klokker, rifler, spill, klær, smykker, vaser og andre luksusartikler.

William-Son_watches_1.jpg

William-Son_feather-chair.jpg


William-Son_mens-wear.jpg


William-Son_Caran_Ache.jpg


William-Son_watches_2.jpg


Ble så tatt i mot av Paul Westwater som lurer på om jeg er interessert i å se nærmere på noen av de klokkene de har i butikken. Å jeg takker selvfølgelig ja takk til det. Finner meg så til rette i en god stol, å Paul kommer med noen godsaker.

Først ute er Romain Gauthier sin Logical One. Les gjerne mer om klokken her hos quillandpad
24n1bnq.jpg

24n1bnq.jpg

2hqff2f.jpg

 
Neste merke ut er Moritz Grossmann fra Glasshütte.
Egentlig et helt ukjent merke for meg. Men jeg ble meget fasinert av flere av patentene til Grossmann.

Funfacts: Firmaet har en kvinne som CEO: Kristine Hutter
MG_Christine_Hutter.jpg


Første modellen jeg fikk se på heter ATUM.
Den har en unik winder med pusher
Index justerer
Three band snailing
Gull chatons
Håndgravert 2/3 base plate og balance cock
16az4ft.jpg


qqzxy1.jpg
 
Redigert:
Neste klokke ut var Grossmann sin BENU med power reserve.
Versjonen jeg fikk leke meg med var i platina. Å den hadde en slik deilig vekt....
358c4yp.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mrChurchill
Å nå til en helt fantastisk klokke!
H. Moser & Cie Endeavour Perpetual Calendar: The Original Smartwatch!
Her er det en anmeldelse av klokken
Bare synd det nesten er umulig å få tatt bra bilder innendørs med spotter som blender alt som er.
Å denne er i limitert utgave med Funky Blue skive, å patinert brun skinnrem. Alt stemte med denne.
17bqmx.jpg

2r2vwcw.jpg

2rneij7.jpg

1430vp1.jpg

2czdp5h.jpg

2445lr4.jpg

En av mina absoluta favoritklockor. Vilken underbar ferg! Før mig er det den smartaste och renaste visningen av perpetual som finns. I erlighetens namn, hur ofta vet man inte vilken dag eller månad det er. Før mig blir de flesta perpetuals alldeles før busy. Men her slipper man att någonsin igen behøva stælla datumet på klockan, samtidigt som man får en underbart clean urtavla.

Och tack før att du delar med dig av din kulinariska och horologiska resor :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Som det var ikke nok spurte Paul om jeg ville se noe helt spesielt. Hva med en limitert utgave av en Laurent Ferrier sier han. Oh´lord: Bringt it on!

Laurent Ferrier Galet Square William & Son Limited Editions i hvitt gull. Kommer også i en variant i roségull. Men denne jeg fikk leke meg med var i hvitt gull. Prisen er på £37,800 å det finnes kun fem eksemplarer av hver variant.
En flott review av herligheten kan leses hos Bexsonn

30vdqbt.jpg

33bpwmg.jpg

20kxj6e.jpg

243p1ds.jpg

1zgx1ex.jpg
 
Så om det ikke var nok hadde Paul med seg en ekstra godbit i "lomma". Å det var en sjelden vakker klokke for de som reiser mye mellom tidssonene.

Laurent Ferrier Galet Traveller i hvitt gull med emaljeskive. Pris £62,900
Review kan leses hos Monochrome

rw6yrq.jpg

5mzbt2.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Tobydobi
Under besøket blir vi sittene å snakke litt løst om klokkemiljøet i Norge. Han forteller så at han har kjøpte en Universal Geneve på ebay. Faktisk er det denne jeg har på armen i dag sier han. Å så viser han meg klokken å forteller en historie bak de lange markørene på minuttene på subdialen. "I gamledager Eivind var det slik at det var dyrt å ringe til folk med telefonen. Derfor var det markører på 3, 6 og 9 slik at man kunne holde tiden over hvor mange minutter man hadde ringt. Gikk man over tre minutter. Kunne man fortsette til seks minutter osv."
2hrhb1g.png


Paul lurte på om det er vanlig med GTG i Norge der folk møtes for å snakke og vise frem klokker. Han lurer også på om det er vanlig der butikkene inviterer på lukket GTG for visning av nye og eksklusive modeller. Han sier så at de gjerne ønsker å stille butikken til disposisjon for en liten GTG for oss om vi ønsker dette. Jeg sier at jeg gladelig kommer på et slikt arrangement. Å at det sikkert er flere av mine klokkevenner som stiller seg meget positivt en slik GTG.

Jeg ser min egen F.P. Journe ligge på bordet, å skjønner plutselig at jeg har vært i butikken i over 90 minutter å beklager så mye til Paul at jeg nesten må takke for meg. Han ser på at jeg blir stresset, å spørr hvorfor jeg må dra. Jeg forteller at kona venter nok på meg siden jeg nå skulle ha vært tilbake. Han trekker på smilebåndet å sier at det er best å gjøre som man har avtalt.

Vi utveksler visittkort, å han ønsker meg fortsatt en god dag, å at vi snart må sees igjen.

2z3rz45.jpg


3589m9s.jpg
 
Redigert:
Dagen i dag startet med å bli skikkelig Starstruck!
Så på aktivitetsloggen min på instagram at Edouard Meylan, CEO at H. Moser & Cie hadde kommentert ett bilde jeg hadde tatt, å delt det med Bertrand Meyland . Det var jo selvfølgelig av Endeavour Perpetual Calendar, Funky Blue. Jaggu har han ikke også begynt å følge meg æv.

311lump.png

34q1no3.png
 
Redigert:
Lettere stresset møtte jeg madamen igjen som minnet meg på at vi hadde bord på Nobu om 30 minutter. Så da var det bare å ta beina fatt å komme seg til restauranten som ligger i 2 etg. på Metropolitan. Med andre ord så tar vi bare heisen ned fra vår suite til restauranten :cool:

f3fb6w.jpg


sbh34y.jpg
 
Redigert:
Hotellet hadde ordnet med et veldig hyggelig bord som lå ved vindusrekken. Bordet var rundt å vi hadde full oversikt over hele rommet. På Nobu er dette ekstra artig siden mange "kjente annsikt" har Nobu som sitt favorittsted.
Har sikkert noe med at Nobu restaurantene eies av Robert De Niro, Nobuyuki "Nobu" Matsuhisa, Meir Teper, Drew Nieporent og Richie Notar.

Etter å ha blitt vist til bordet vårt, å bestilt drikke blar vi oss igjennom en enorm meny. Selv er jeg for enkle små menyer. Å helst en meny der man velger "set-meny". Så da ble det enkelt. Vi forteller hva vi liker. Å så bestemmer servitøren hva vi skal spise.
2i8isg1.jpg


Første rett ble så "Yellowtail Sashimi med Jalapeno"
244ts3l.jpg

Første gang jeg har spist en så mør og delikat gulfinnet tunfisk. Dette er også den mest vanlige tunfiskarten som spises som sushi. Denne arten er til forskjell fra Blue fin tuna/makrellstørje ikke utrydningstruet. Så man spiser yellowtail med god samvittighet.

Fun facts om tunfisk
Makrellstørje kan svømme over 70 km/t.
Fram til 60-talet kunne man fiske makrellstørje i Oslofjorden.
Verdens dyreste makrellstørje ble solgt på auksjon på Tokyo's Tsukiji fiskemarked i 2012 for nesten 4 millioner norske kroner – det gir en kilopris på rundt 15 000 per kilo
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Rett nummer to var: Indrefilet av storfe "Tataki" med Ponzu og hvitløk chips
Veldig mørt og godt. Litt uvant å spise kald indrefilet. Men det fungerte så absolutt. Spesielt i kombinasjon av den søte, syrlige ponzu-sausen. Skulle jeg ønsket noe annerledes, så må det ha vært at de skulle hatt den med kobe-kjøtt isteden.
osseg7.jpg