Må si jeg synes dette drar litt veeel i feil rettning her.
Artig å diskutere, feks klokker og urverk ... Forskjellige synspunkter er jo noe av det som gjør et forum verdt å oppsøke, synes nå jeg. Og at ting "tenderer" mot arroganse her, kan vel sies om representanter fra begge land, synes nå jeg.
Og for å gjøre et forsiktig forsøk på å dra det i hvertfall i rettning av hva trådstarter spurte om ...
Ingen anelse hvordan de forskjellige merkene prissetter sine produkter (prøv eksempelvis å google "profit margin Rolex" eller andre merker for den sak skyld ...du får i beste tilfelle konspirasjonsteorier). Men enig med de her som hinter i rettning av popularitet, og at så lenge varen selger, ja da er det vel rett pris da.
Eksklusivitet (la oss ikke nødvendigvis og starte en diskusjon her om definisjonen på det) er vel også en relativt stor faktor, eller snarere tillagt eksklusivitet.
Eksempelvis må man gjerne agrumentere for at en Rolex 116610 er bedre enn en Omega PO 8500, eller motsatt. Men faktum er at selv om en koster ca 20k mer i utsalg, så er det vel i det minste lite som rent kvalitetsmessig kan forsvare det?
Og et av leddene til Omega for å matche Rolex, dvs kjempe om samme markedet, er jo å øke prisen, for sånn sett å kunne oppnå samme "luksus segment" som Rolex har hos de der ute som kjøper utelukkendefordi det er statussymboler. Og det handler jo om opplevd eksklusivitet.
Synes historeien bak El Primero er veldig tiltalende, liker mange av de nye (og gamle) modellene, og må si jeg også synes IWC`en er råtøff. "Glad" jeg slipper å velge