Hvorfor IWC Ingenieur Chronograph Racer koster så mye? Synspunkter?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Medlem
7. jan. 2014
Innlegg
56
Sted
Hole / Buskerud
IWCChronoRacer_zps17024e05.jpg


Dette er et ur jeg synes er pent og kult. Men prisen er meget høy i mine øyne. Hvorfor?

På Chrono24 koster uret NOK 66-72 000,- i tillegg må man legge på frakt og mva. Prisen til Norge blir da NOK ca 85 000,-.

Inhouse verk med 28800 slag pr time, 68 times gangreserve, 120 m vanntett, safirglass, flyback, dato.

Et Zenith El Primero Stratos Flyback Striking 10th med gummirem har en listepris på NOK 57 700,- (i Norge). Dette er et mer nøyaktig ur med flyback funksjon, 50 times gangreserve, 100m vanntett, dato og måling av 1/10 sekund.

Gjør IWC som Rolex, hauser opp prisen?
 
Dette er nok egentlig en litt håpløs diskusjon.

Hva en klokke er verdt må nødvendigvis være det samme som hva folk er villige til å betale for den. Det å i det hele tatt handle en klokke til X-antall tusen når man har en klokke på mobiltelefonen eller muligheten til å kjøpe en billig og mer nøyaktig quartz, er allerede her en indikasjon på at mekaniske klokker består av en hel del immaterielle faktorer.

Det er i de aller fleste tilfeller klin umulig å redusere en klokkes verdi til noe som er lett kvantifiserbart.

Det samme ser man i alle andre "luksusvarer", inkl. biler, båter, møbler osv.

For folk flest er nok IWC, per dags dato, en mye sterkere merkevare enn Zenith.
 
Et Zenith El Primero Stratos Flyback Striking 10th med gummirem har en listepris på NOK 57 700,- (i Norge). Dette er et mer nøyaktig ur med flyback funksjon, 50 times gangreserve, 100m vanntett, dato og måling av 1/10 sekund.

hvorfor sier du at det er et mer nøyaktig ur ? Er det pga frekvensen som gir en teoretisk mulighet for måling av 1/10 sekund ?
 
hvorfor sier du at det er et mer nøyaktig ur ? Er det pga frekvensen som gir en teoretisk mulighet for måling av 1/10 sekund ?

Tråkkefrekvensen på et El Primero verk er 10 slag pr/sek, 36 000 slag pr/time. For Rolex, IWC osv er tråkkfrekvensen 8 slag er/sek, 28 800 slag pr/time. Jo høyere tråkkefrekvens jo mer nøyaktig går klokka.
 
Dette er nok egentlig en litt håpløs diskusjon.

Hva en klokke er verdt må nødvendigvis være det samme som hva folk er villige til å betale for den. Det å i det hele tatt handle en klokke til X-antall tusen når man har en klokke på mobiltelefonen eller muligheten til å kjøpe en billig og mer nøyaktig quartz, er allerede her en indikasjon på at mekaniske klokker består av en hel del immaterielle faktorer.

Det er i de aller fleste tilfeller klin umulig å redusere en klokkes verdi til noe som er lett kvantifiserbart.

Det samme ser man i alle andre "luksusvarer", inkl. biler, båter, møbler osv.

For folk flest er nok IWC, per dags dato, en mye sterkere merkevare enn Zenith.

Enig med deg at diskusjonen er umulig. Hvis mennesker ønsker å betale mye for en vare så gjør de det. Dette skjønner selv jeg!! Men spørsmålet er om nevnte ur har kvaliteter jeg ikke har sett eller fått med meg, som gjør at de kan
ta og tydligvis får solgt til en høy pris i mine øyne.
 
Tråkkefrekvensen på et El Primero verk er 10 slag pr/sek, 36 000 slag pr/time. For Rolex, IWC osv er tråkkfrekvensen 8 slag er/sek, 28 800 slag pr/time. Jo høyere tråkkefrekvens jo mer nøyaktig går klokka.

Jo raskere en motor går - jo mer korrekt går den??? Antar du har en sterk vitenskapelig forklaring på det - gleder meg og henter allerede nå popkorn:mrgreen:

...høres mer ut som om noe som går raskere istykker.
 
Jo raskere en motor går - jo mer korrekt går den??? Antar du har en sterk vitenskapelig forklaring på det - gleder meg og henter allerede nå popkorn:mrgreen:

...høres mer ut som om noe som går raskere istykker.

Å være spydig er sikker morsomt for deg, men dette er en diskusjon blandt klokkeinteresserte mennesker.

El Primero verket ble lansert i januar 1969. Dette er det mest nøyaktige serieproduserte mekaniske urverk i dag.

Tror du meg ikke får du lese bøker eller på annen måte tilegne deg kunnskapen!
 
Hadde jo vært meget hyggelig om spesifikasjonene skulle diktere pris mellom merkene :mrgreen: Hvorfor koster en Sub ca. 20K mer enn en Planet Ocean 8500? Begge in house, begge dato, begge diver, begge keramisk bezel etc. Det blir som @Juice sier, IWC er et "større" merke og får derfor solgt klokkene sine til en høyere pris.
 
Redigert av en moderator:
Å være spydig er sikker morsomt for deg, men dette er en diskusjon blandt klokkeinteresserte mennesker.

El Primero verket ble lansert i januar 1969. Dette er det mest nøyaktige serieproduserte mekaniske urverk i dag.

Tror du meg ikke får du lese bøker eller på annen måte tilegne deg kunnskapen!

Er usikker på om du er seriøs her?
Jeg har snart 2000 innlegg her på TS - noe som er ca. 100 ganger så mye som deg. Stille spørsmål om min klokkeinteresse bør være absolutt unødvendig.

Da jeg er på dag 5 uten nikotin (og har planer om å forbli det) så orker jeg ingen videre diskusjon med deg, men bruker en herrrrlig funksjon som heter "ignorer" angående ditt brukernavn og videre innlegg:cool:
 
Eventuelt prøve med ett nikotinplaster ;) Det er tre år siden jeg stumpet røyken og de første ukene tror jeg ikke jeg hadde noe på et forum og gjøre
 
Dette burde du vite @Mr. Ur før du legger deg ut med Fantomet :)


Jungelord

•Når Fantomet slår til, står lynet stille.
•Fantomet kommer stillere enn jungelkatten.
•Det hender Fantomet forlater jungelen, og går omkring i byen som en vanlig mann.
•Du finnner aldri Fantomet, han finner deg.
•Fantomets røst fryser blodet til is.
•Fantomet er hard mot de harde.
•Sikt aldri på Fantomet.
•Fantomet har tusen øyne og tusen ører.
•Fantomet har ti tigrers styrke.
•Den som ser Fantomets ansikt går en grusom død i møte.
•Når Fantomet spør, svarer man.
•Når jungelen sover, våker Fantomet.
 
Redigert av en moderator:
Jo raskere en motor går - jo mer korrekt går den??? Antar du har en sterk vitenskapelig forklaring på det - gleder meg og henter allerede nå popkorn:mrgreen:

...høres mer ut som om noe som går raskere istykker.


Does Faster Mean More Accurate? - TimeZone


Timezone skrev:
The higher the beat frequency of the escapement the lower its sensitivity to external mechanical disturbances. Hence, the better its achievable accuracy.

Merk achievable.
Det er vel ikke nødvendigvis en 1 til 1 sammenheng.
 
Jo høyere tråkkefrekvens jo mer nøyaktig går klokka.

det ante meg fra starten at det var poenget ditt.
et 5hz urverk har ingen forutsetning for å gå mer nøyaktig enn et 4hz, forskjellen når viseren tikker 10 eller 8 ganger i sekundet er at på en kronograf skal man potensielt kunne avlese 1/10sekund contra 1/12,5 men alle forstår vel at mekanikken som kontrolleres av fingeren som presser knappen ( for ikke å snakke om reaksjonstiden) gjør at denne forskjellen er ytterst teoretisk.
 
Uten å ha for inngående kunnskap så har jeg i hvertfall en kommentar siden jeg har hatt striking 10th på armen. Den virker veldig billig på. Etter å ha prøvd mye annet i samme prisklasse var det ikke spesielt godfølelse med zeniten for meg i hvertfall. Riktig nok var dette på lenke og den føltes billig.

Det er mer enn urverket som også koster på en klokke og her kommer også produksjonskost inn. Hvorfor tror du feks Patek Grand complications koster så mye når den skal monteres og demonteres 3 ganger? Det tar sin tid.
 
Om frekvens kan man vel si to ting:
Flere slag gir teoretisk høyere nøyaktighet.
Det gir høyere kredibilitet å få et low beat verk til å gå nøyaktig kontra high beat.

Hvilke salgsargumenter IWC benytter på denne modellen aner jeg ikke. Kansje er balansen laget av panerai silikon(?? Man vet man er hekta på klokker når Pamela blir autocorrected til panerai) og muligens er rubinene hentet fra et av Putins palass?

Jeg vet bare at kostnaden på et ur er forskjellen på pris ved kjøp og salg og at den billigste klokken du får tak i er den du har resten av livet.

Om jeg har paneraien min i bare ti år, så koster den under 20kr dagen. :)
 
Redigert:
Er usikker på om du er seriøs her?
Jeg har snart 2000 innlegg her på TS - noe som er ca. 100 ganger så mye som deg. Stille spørsmål om min klokkeinteresse bør være absolutt unødvendig.

Da jeg er på dag 5 uten nikotin (og har planer om å forbli det) så orker jeg ingen videre diskusjon med deg, men bruker en herrrrlig funksjon som heter "ignorer" angående ditt brukernavn og videre innlegg:cool:

Slapp av The Player. Det blir lenge til jeg publiserer noe på tidssonen.no

Å få så mye "ubehag" på en nettside hvor alle er interessert i samme produkt, er for meg uforstårlig? Det er svært få som gidder å svare på en seriøs måte!?
 
Slapp av The Player. Det blir lenge til jeg publiserer noe på tidssonen.no

Å få så mye "ubehag" på en nettside hvor alle er interessert i samme produkt, er for meg uforstårlig? Det er svært få som gidder å svare på en seriøs måte!?

The Player er en utmerket hyggelig type både live og som forumist. Men kanskje tipset om nikotinplaster er på sin plass:)

Jeg syns dere begge konkluderer vel raskt at dere er uvenner.

Det jeg derimot har fått med meg er en konstruktiv og lærerik diskusjon om både merkevarens verdi, produksjonsprosessers kostnader og fordeler/ulemper ved farta til et verk. Det tror jeg mange er har fått gleden av, takket være ditt innlegg Mr. Ur! Så stå på og still spørsmål (ingen spørsmål er for dumme, men noen blir flyttet til startgropen), læring gjennom deling er en viktig del av forumets eksistens. I en hyggelig tone selvfølgelig:)

Jeg vet ikke svaret, men om IWCs produksjonsprosess er dyrere eller at IWCs urverk inneholdt enkelte fordyrende deler så ville det vært et interessant svar som ikke bare referer til merkevareverdien (som er høyere for IWC sin del enn for mange andre produsenter). Ergo, et godt spørsmål som medfører til dels interessante diskusjoner, men enn så lenge få konkrete svar utover våre synsinger.
 
Redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.