Hvorfor IWC Ingenieur Chronograph Racer koster så mye? Synspunkter?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Uten å ha for inngående kunnskap så har jeg i hvertfall en kommentar siden jeg har hatt striking 10th på armen. Den virker veldig billig på. Etter å ha prøvd mye annet i samme prisklasse var det ikke spesielt godfølelse med zeniten for meg i hvertfall. Riktig nok var dette på lenke og den føltes billig.

Det er mer enn urverket som også koster på en klokke og her kommer også produksjonskost inn. Hvorfor tror du feks Patek Grand complications koster så mye når den skal monteres og demonteres 3 ganger? Det tar sin tid.

Om frekvens kan man vel si to ting:
Flere slag gir teoretisk høyere nøyaktighet.
Det gir høyere kredibilitet å få et low beat verk til å gå nøyaktig kontra high beat.

Hvilke salgsargumenter IWC benytter på denne modellen aner jeg ikke. Kansje er balansen laget av panerai silikon(?? Man vet man er hekta på klokker når Pamela blir autocorrected til panerai) og muligens er rubinene hentet fra et av Putins palass?

Jeg vet bare at kostnaden på et ur er forskjellen på pris ved kjøp og salg og at den billigste klokken du får tak i er den du har resten av livet.

Om jeg har paneraien min i bare ti år, så koster den under 20kr dagen. :)

Redigert:
Er usikker på om du er seriøs her?
Jeg har snart 2000 innlegg her på TS - noe som er ca. 100 ganger så mye som deg. Stille spørsmål om min klokkeinteresse bør være absolutt unødvendig.

Da jeg er på dag 5 uten nikotin (og har planer om å forbli det) så orker jeg ingen videre diskusjon med deg, men bruker en herrrrlig funksjon som heter "ignorer" angående ditt brukernavn og videre innlegg:cool:

Slapp av The Player. Det blir lenge til jeg publiserer noe på tidssonen.no

Å få så mye "ubehag" på en nettside hvor alle er interessert i samme produkt, er for meg uforstårlig? Det er svært få som gidder å svare på en seriøs måte!?

Synes det blir en helt unødvendig giftig tone her nå? Skal det ikke mer til? :(

Slapp av The Player. Det blir lenge til jeg publiserer noe på tidssonen.no

Å få så mye "ubehag" på en nettside hvor alle er interessert i samme produkt, er for meg uforstårlig? Det er svært få som gidder å svare på en seriøs måte!?

The Player er en utmerket hyggelig type både live og som forumist. Men kanskje tipset om nikotinplaster er på sin plass:)

Jeg syns dere begge konkluderer vel raskt at dere er uvenner.

Det jeg derimot har fått med meg er en konstruktiv og lærerik diskusjon om både merkevarens verdi, produksjonsprosessers kostnader og fordeler/ulemper ved farta til et verk. Det tror jeg mange er har fått gleden av, takket være ditt innlegg Mr. Ur! Så stå på og still spørsmål (ingen spørsmål er for dumme, men noen blir flyttet til startgropen), læring gjennom deling er en viktig del av forumets eksistens. I en hyggelig tone selvfølgelig:)

Jeg vet ikke svaret, men om IWCs produksjonsprosess er dyrere eller at IWCs urverk inneholdt enkelte fordyrende deler så ville det vært et interessant svar som ikke bare referer til merkevareverdien (som er høyere for IWC sin del enn for mange andre produsenter). Ergo, et godt spørsmål som medfører til dels interessante diskusjoner, men enn så lenge få konkrete svar utover våre synsinger.

Redigert:
Tråkkefrekvensen på et El Primero verk er 10 slag pr/sek, 36 000 slag pr/time. For Rolex, IWC osv er tråkkfrekvensen 8 slag er/sek, 28 800 slag pr/time. Jo høyere tråkkefrekvens jo mer nøyaktig går klokka.

Dette er nok en veldig modifisert sannhet @Mr. Ur :)

Når folk sier at Zenith har verdens mest nøyaktige kronograf så snakkes det som regel om at avlesningen kan gjøres mer nøyaktig fordi det slår 10 ganger i sekundet. Altså kan du lese av kronografen med 1/10 sekunds nøyaktighet.

Dette betyr ikke at klokken kun går 1/10 sekund feil i døgnet.. Av det jeg har lest så meldes det stort sett om et avvik på mellom 1-5 sekunder i døgnet. Dette er det mange andre produsenter som klarer å matche!

Det er vel så vidt jeg kan forstå lettere å få et hi-beat-urverk til å gå nøyaktig, ja, men det krever mer presisjon å få et lo-beat-urverk til å gå nøyaktig. Mer presisjon = mer anerkjennelse. Det er en grunn til at f.eks. Patek Phillipe lager urverk med veldig lav frekvens :)

Redigert av en moderator:
Men for en klokke det er!

IWC_Ingenieur-Chronograph-Racer_LG.jpg

Dette er nok en veldig modifisert sannhet @Mr. Ur :)

Når folk sier at Zenith har verdens mest nøyaktige kronograf så snakkes det som regel om at avlesningen kan gjøres mer nøyaktig fordi det slår 10 ganger i sekundet. Altså kan du lese av kronografen med 1/10 sekunds nøyaktighet.

Dette betyr ikke at klokken kun går 1/10 sekund feil i døgnet.. Av det jeg har lest så meldes det stort sett om et avvik på mellom 1-5 sekunder i døgnet. Dette er det mange andre produsenter som klarer å matche!

Det er vel så vidt jeg kan forstå lettere å få et hi-beat-urverk til å gå nøyaktig, ja, men det krever mer presisjon å få et lo-beat-urverk til å gå nøyaktig. Mer presisjon = mer anerkjennelse. Det er en grunn til at f.eks. Patek Phillipe lager urverk med veldig lav frekvens :)

Når alt dette er sagt @Mr. Ur så synes jeg at Zenith lager fantastiske klokker og jeg digger el primero-urverkene :)

Men på generell basis gjelder altså: Lavere frekvens = mer imponerende (gitt at nøyaktigheten er der)

Redigert av en moderator:
Forresten, hvordan er dette med mva dersom man kjøper en sånn Ingy i utlandet? Føler denne tråden burde si noe om dette ;)

Nei nei og atter nei! :eek:
Ikke mer krangling eller mva, let's be friends guys :cool:

Dette er vel et relativt nytt urverk fra IWC (2011?)? Det å telle minutter og timer i samme "subdial" regnes vel som vanskeligere? Nytt og forbedret automatisk-opptrekk?

Spørsmålstegn fordi jeg egentlig ikke vet så mye om IWC, kun raske google søk på jobb :)

http://www.iwc.com/en/collection/ingenieur/IW3785RA/ skrev:
Designed and manufactured completely by IWC in Schaffhausen, the 89360-calibre chronograph movement and its successor, the 89361, feature a significantly improved self-winding system and set new watchmaking standards. The design, which occupied an IWC development team for a full 4 years, was necessitated by a revolutionary chronograph display that enables the user to read off even relatively long periods of stopped times – 8 hours and 52 minutes, for example – at a glance: a circular totalizer combines the hour and minute hands as if they were a watch-within-a-watch

http://www.watchalyzer.com/education/movements/iwc-movements-passion-for-innovation/ skrev:
The IWC-manufactured Caliber 89361 marks the beginning of a new era in time measurement because it displays recorded hours and minutes in an analogue display in a single sub-dial. This means that the stop time can be read off as easily as the time of a day. Apart from this, the winding system has four instead of two pawls to transmit the energy developed by the rotor, increasing the mechanism’s efficiency by conspicuous 30 percent.

Tilbake til den originale posten. Jeg har eid en IWC Portuguese og tafset på mange andre og jeg opplever opplevd kvalitet her som lavere enn andre konkurerende merker på samme prisnivå. Jeg mener ærlig talt at IWC er litt på ville veier både når det gjelder pris og nye designer. Jeg vet at IWC har en enorm stjerne blant mange amerikanere, nettopp fordi en amerikaner startet merket, som sikkert gjør at de selger mye i USA som igjen gjør at de kan ta den prisen de tar. Jeg har ikke nok tafsing på Zenith bak meg til å vite hvordan det sammenligner seg, men personlig holder jeg en knapp på Jaeger-LeCoultre av disse tre merkene. Dette basert på min høyst subjektive mening og ikke minst mitt siste innkjøp :mrgreen:

Redigert:
The Player er en utmerket hyggelig type både live og som forumist. Men kanskje tipset om nikotinplaster er på sin plass:)

Jeg syns dere begge konkluderer vel raskt at dere er uvenner.

Det jeg derimot har fått med meg er en konstruktiv og lærerik diskusjon om både merkevarens verdi, produksjonsprosessers kostnader og fordeler/ulemper ved farta til et verk. Det tror jeg mange er har fått gleden av, takket være ditt innlegg Mr. Ur! Så stå på og still spørsmål (ingen spørsmål er for dumme, men noen blir flyttet til startgropen), læring gjennom deling er en viktig del av forumets eksistens. I en hyggelig tone selvfølgelig:)

Jeg vet ikke svaret, men om IWCs produksjonsprosess er dyrere eller at IWCs urverk inneholdt enkelte fordyrende deler så ville det vært et interessant svar som ikke bare referer til merkevareverdien (som er høyere for IWC sin del enn for mange andre produsenter). Ergo, et godt spørsmål som medfører til dels interessante diskusjoner, men enn så lenge få konkrete svar utover våre synsinger.

Jeg må spørre deg Gjenta. Du virker som en bra kar! Jeg forstår nå at IWC har et bedre navn enn feks Zenith, og kan ta en høyere pris for sine produkter. Tror du det er et bedre kjøp å invertere i et ICW ur istedet for feks et Zenith ur, jeg tenker på et evt. salg om noen år?
Jeg vet at Rolex Submariner i svart holder seg veldig bra i pris, dette uret er i mine øyne "et helt ok ur" men heller ikke noe mer.

Prisforskjellen kan ligge i mange, for oss, ukjente faktorer.
Produksjonsprosesser / kostnader, grad av outsourcing, R&D, underleverandører, etc.
Ellers kan det være så enkelt at El Primero er et billigere verk å produsere da fabrikasjonsprosessene er gamle og velkjente. Verket kan vel ikke akkurat kalles en nyvinning.;)

Hvis jeg skal tippe antar jeg at det hele koker ned til prising av merkevare.:mrgreen:

Status
Stengt for ytterligere svar.