Hvorfor IWC Ingenieur Chronograph Racer koster så mye? Synspunkter?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Tråkkefrekvensen på et El Primero verk er 10 slag pr/sek, 36 000 slag pr/time. For Rolex, IWC osv er tråkkfrekvensen 8 slag er/sek, 28 800 slag pr/time. Jo høyere tråkkefrekvens jo mer nøyaktig går klokka.

Dette er nok en veldig modifisert sannhet @Mr. Ur :)

Når folk sier at Zenith har verdens mest nøyaktige kronograf så snakkes det som regel om at avlesningen kan gjøres mer nøyaktig fordi det slår 10 ganger i sekundet. Altså kan du lese av kronografen med 1/10 sekunds nøyaktighet.

Dette betyr ikke at klokken kun går 1/10 sekund feil i døgnet.. Av det jeg har lest så meldes det stort sett om et avvik på mellom 1-5 sekunder i døgnet. Dette er det mange andre produsenter som klarer å matche!

Det er vel så vidt jeg kan forstå lettere å få et hi-beat-urverk til å gå nøyaktig, ja, men det krever mer presisjon å få et lo-beat-urverk til å gå nøyaktig. Mer presisjon = mer anerkjennelse. Det er en grunn til at f.eks. Patek Phillipe lager urverk med veldig lav frekvens :)
 
Redigert av en moderator:
Men for en klokke det er!

IWC_Ingenieur-Chronograph-Racer_LG.jpg
 
Dette er nok en veldig modifisert sannhet @Mr. Ur :)

Når folk sier at Zenith har verdens mest nøyaktige kronograf så snakkes det som regel om at avlesningen kan gjøres mer nøyaktig fordi det slår 10 ganger i sekundet. Altså kan du lese av kronografen med 1/10 sekunds nøyaktighet.

Dette betyr ikke at klokken kun går 1/10 sekund feil i døgnet.. Av det jeg har lest så meldes det stort sett om et avvik på mellom 1-5 sekunder i døgnet. Dette er det mange andre produsenter som klarer å matche!

Det er vel så vidt jeg kan forstå lettere å få et hi-beat-urverk til å gå nøyaktig, ja, men det krever mer presisjon å få et lo-beat-urverk til å gå nøyaktig. Mer presisjon = mer anerkjennelse. Det er en grunn til at f.eks. Patek Phillipe lager urverk med veldig lav frekvens :)

Når alt dette er sagt @Mr. Ur så synes jeg at Zenith lager fantastiske klokker og jeg digger el primero-urverkene :)

Men på generell basis gjelder altså: Lavere frekvens = mer imponerende (gitt at nøyaktigheten er der)
 
Redigert av en moderator:
Forresten, hvordan er dette med mva dersom man kjøper en sånn Ingy i utlandet? Føler denne tråden burde si noe om dette ;)

Nei nei og atter nei! :eek:
Ikke mer krangling eller mva, let's be friends guys :cool:
 
Dette er vel et relativt nytt urverk fra IWC (2011?)? Det å telle minutter og timer i samme "subdial" regnes vel som vanskeligere? Nytt og forbedret automatisk-opptrekk?

Spørsmålstegn fordi jeg egentlig ikke vet så mye om IWC, kun raske google søk på jobb :)

http://www.iwc.com/en/collection/ingenieur/IW3785RA/ skrev:
Designed and manufactured completely by IWC in Schaffhausen, the 89360-calibre chronograph movement and its successor, the 89361, feature a significantly improved self-winding system and set new watchmaking standards. The design, which occupied an IWC development team for a full 4 years, was necessitated by a revolutionary chronograph display that enables the user to read off even relatively long periods of stopped times – 8 hours and 52 minutes, for example – at a glance: a circular totalizer combines the hour and minute hands as if they were a watch-within-a-watch

http://www.watchalyzer.com/education/movements/iwc-movements-passion-for-innovation/ skrev:
The IWC-manufactured Caliber 89361 marks the beginning of a new era in time measurement because it displays recorded hours and minutes in an analogue display in a single sub-dial. This means that the stop time can be read off as easily as the time of a day. Apart from this, the winding system has four instead of two pawls to transmit the energy developed by the rotor, increasing the mechanism’s efficiency by conspicuous 30 percent.
 
Tilbake til den originale posten. Jeg har eid en IWC Portuguese og tafset på mange andre og jeg opplever opplevd kvalitet her som lavere enn andre konkurerende merker på samme prisnivå. Jeg mener ærlig talt at IWC er litt på ville veier både når det gjelder pris og nye designer. Jeg vet at IWC har en enorm stjerne blant mange amerikanere, nettopp fordi en amerikaner startet merket, som sikkert gjør at de selger mye i USA som igjen gjør at de kan ta den prisen de tar. Jeg har ikke nok tafsing på Zenith bak meg til å vite hvordan det sammenligner seg, men personlig holder jeg en knapp på Jaeger-LeCoultre av disse tre merkene. Dette basert på min høyst subjektive mening og ikke minst mitt siste innkjøp :mrgreen:
 
Redigert:
The Player er en utmerket hyggelig type både live og som forumist. Men kanskje tipset om nikotinplaster er på sin plass:)

Jeg syns dere begge konkluderer vel raskt at dere er uvenner.

Det jeg derimot har fått med meg er en konstruktiv og lærerik diskusjon om både merkevarens verdi, produksjonsprosessers kostnader og fordeler/ulemper ved farta til et verk. Det tror jeg mange er har fått gleden av, takket være ditt innlegg Mr. Ur! Så stå på og still spørsmål (ingen spørsmål er for dumme, men noen blir flyttet til startgropen), læring gjennom deling er en viktig del av forumets eksistens. I en hyggelig tone selvfølgelig:)

Jeg vet ikke svaret, men om IWCs produksjonsprosess er dyrere eller at IWCs urverk inneholdt enkelte fordyrende deler så ville det vært et interessant svar som ikke bare referer til merkevareverdien (som er høyere for IWC sin del enn for mange andre produsenter). Ergo, et godt spørsmål som medfører til dels interessante diskusjoner, men enn så lenge få konkrete svar utover våre synsinger.

Jeg må spørre deg Gjenta. Du virker som en bra kar! Jeg forstår nå at IWC har et bedre navn enn feks Zenith, og kan ta en høyere pris for sine produkter. Tror du det er et bedre kjøp å invertere i et ICW ur istedet for feks et Zenith ur, jeg tenker på et evt. salg om noen år?
Jeg vet at Rolex Submariner i svart holder seg veldig bra i pris, dette uret er i mine øyne "et helt ok ur" men heller ikke noe mer.
 
Prisforskjellen kan ligge i mange, for oss, ukjente faktorer.
Produksjonsprosesser / kostnader, grad av outsourcing, R&D, underleverandører, etc.
Ellers kan det være så enkelt at El Primero er et billigere verk å produsere da fabrikasjonsprosessene er gamle og velkjente. Verket kan vel ikke akkurat kalles en nyvinning.;)

Hvis jeg skal tippe antar jeg at det hele koker ned til prising av merkevare.:mrgreen:
 
Tilbake til den originale posten. Jeg har eid en IWC Portuguese og tafset på mange andre og jeg opplever opplevd kvalitet her som lavere enn andre konkurerende merker på samme prisnivå. Jeg mener ærlig talt at IWC er litt på ville veier både når det gjelder pris og nye designer. Jeg vet at IWC har en enorm stjerne blant mange amerikanere, nettopp fordi en amerikaner startet merket, som sikkert gjør at de selger mye i USA som igjen gjør at de kan ta den prisen de tar. Jeg har ikke nok tafsing på Zenith bak meg til å vite hvordan det sammenligner seg, men personlig holder jeg en knapp på Jaeger-LeCoultre av disse tre merkene. Dette basert på min høyst subjektive mening og ikke minst mitt siste innkjøp :mrgreen:

Husk at Portuguese ref. 3714 er over 10 år gammel nå. IWC for 10 år siden er ikke det samme som IWC i dag, og dette er jo en av de "gamle" modellene som henger igjen fra den tiden.

Jeg syns ikke at nyere IWC har noe dårligere opplevd kvalitet enn sammenlignbare merker. JLC har alltid lagt, og vil nok fortsette å ligge, minst et hakk over.

Jeg må spørre deg Gjenta. Du virker som en bra kar! Jeg forstår nå at IWC har et bedre navn enn feks Zenith, og kan ta en høyere pris for sine produkter. Tror du det er et bedre kjøp å invertere i et ICW ur istedet for feks et Zenith ur, jeg tenker på et evt. salg om noen år?
Jeg vet at Rolex Submariner i svart holder seg veldig bra i pris, dette uret er i mine øyne "et helt ok ur" men heller ikke noe mer.

Jeg tar meg friheten til å forsøke et svar.

Klokker som "investering" = dårlig idé så sant man ikke snakker om Patek Philippe og Rolex. Gjerne også eldre modeller som ikke lenger er tilgjengelige. Også må man jo ha STÅLKONTROLL på hva man driver med.

I dag har nok Zenith en tendens til å holde verdien bittelitt dårligere i annehåndsmarkedet enn IWC. Men Zenith gjør "alt" riktig og er et merke på vei opp.

IWC eller Zenith er nok ganske hipp som happ.

Angående prisutviklingen på klokker er det maaaasse usikkerhet inne i bildet, og personlig syns jeg det å spekulere for mye i fremtidig pris (hvis om atter, dersom atter man i det hele tatt skal selge) ødelegger litt av klokkegleden. :)
 
Angående nøyaktighet: Siden IWC urverket er såpass ny og har mye å bevise og at den Primero har allerede bevist ekstremt mye...Da er det bare: Kjør "safe" eller gå for en ny "experience".
Urverket som går til 36000 er litt mer følsom siden det er mer bevegelser/mekanisk operasjoner per time enn den andre på 28800. Slitasje kan også opptså litt fortere på noen enkelt deler.
Hvor det fins ny fordeler, fins det alltid ny ulemper: Enkelt mekanik.
Noen vil ha IWC fordi de tilknytter der mer prestisje enn Zenith, noen vil ha Rolex i sted av IWC for samme grunn.
Vel, IWC produsere under 75000 ur per år og Zenith bare 25000 eller 3 ganger mindre: Hvorfor?
Fordi IWC er sansynnligvis mer populær og selger mer på verdensbasis...
Da IWC kjører sin løp med prisene: Til og med noen dyr modeler med ETA urverk. Men de selger uansett: Prestisje.
Hver sin lyst for min del: Kjøper du for prestisjen eller for historien eller smaken, design...Etc...
Jeg har ikke mange poster her: Nei.
Men jeg har 5603 poster på en andre plass da kanskje får jeg lov til å demper krangelen der:mrgreen:
 
@Juice, var en 5001 7 Days. Nå fikk jeg en skikkelig mandagsmodell da. Skeive markører rundt hele skiva, skeiv dato i datovinduet, +20-25 sekund i døgnet og QC-avdelingen burde stoppa den lenge for den nådde butikken. Akkurat denne opplevelsen farger selvfølgelig merket en del for min del da.
 
Redigert av en moderator:
@Juice, var en 5001 7 Days. Nå fikk jeg en skikkelig mandagsmodell da. Skeive markører rundt hele skiva, skeiv dato i datovinduet, +20-25 sekund i døgnet og QC-avdelingen burde stoppa den lenge for den nådde butikken. Akkurat denne opplevelsen farger selvfølgelig merket en del for min del da.

@Guybrush Threepwood

Ah, beklager. Av en eller annen grunn var jeg sikker på at du hadde en en 3714!? :D

Men når du sier det, så husker jeg det veldig godt.
 
Redigert av en moderator:
Jeg tror hammerfjord skrev det som en slags kommentar til en tilsvarende melding høyere opp.

Ja @lobergen: Her var det skrevet av @The Player tidligere: "Jeg har snart 2000 innlegg her på TS - noe som er ca. 100 ganger så mye som deg. Stille spørsmål om min klokkeinteresse bør være absolutt unødvendig."

Hva f@n betyr det? At man som har mer post enn deg på TS har bedre kunnskap eller interesse?
Kanskje man har 5 ganger mer post på en andre internasjonal forum med mer kunnskap å få seg der... Ikke sant?
Akkurat som jeg nevnet.
Men du @lobergen kommer med nedsenttende tull og ball kommentar med kort tenking.
Jeg har aldri møtet så mange nedsettende kommentarer på en andre forum enn TS.
Takk til deg og andre frustrert nerds "tøffing wannabe": TS blir en kanon plass for en "klubb" som skal bare stenge seg ut av seg selv...:rolleyes:
Ja, over tiden blir jeg frustrert at uten noen grunner, pingle tullinger kaller meg navner over TS sin forum: Arroganse mangler ikke her må jeg sier.
Jeg gleder meg til en GTG! Virkelig!!! Da får vi se om dere kalle meg navner.
Det er nok første gang at dere får så mye virkelighet i trynnet her: Det må vel starte på noen plass...
 
Redigert av en moderator:
Zzzzzzz.

Dette er TS, ikke WWF-sonen ;)

Tror du noen vil/tør invitere deg til noen gtg nå da, hammerfjord? :p:eek:
 
Størst postcount, bil, pappa etc.. Who gives a shit. Jeg sporter Panerai og har definitivt størst p***. Nemlig!:cool:
 
Kan vi stipulere at Hammerfjord er sterkere enn meg og 90% av alle på forumet her? Spare litt tid.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.