Jon Henrik
Grunnlegger
Tilbake til den originale posten. Jeg har eid en IWC Portuguese og tafset på mange andre og jeg opplever opplevd kvalitet her som lavere enn andre konkurerende merker på samme prisnivå. Jeg mener ærlig talt at IWC er litt på ville veier både når det gjelder pris og nye designer. Jeg vet at IWC har en enorm stjerne blant mange amerikanere, nettopp fordi en amerikaner startet merket, som sikkert gjør at de selger mye i USA som igjen gjør at de kan ta den prisen de tar. Jeg har ikke nok tafsing på Zenith bak meg til å vite hvordan det sammenligner seg, men personlig holder jeg en knapp på Jaeger-LeCoultre av disse tre merkene. Dette basert på min høyst subjektive mening og ikke minst mitt siste innkjøp![]()
Husk at Portuguese ref. 3714 er over 10 år gammel nå. IWC for 10 år siden er ikke det samme som IWC i dag, og dette er jo en av de "gamle" modellene som henger igjen fra den tiden.
Jeg syns ikke at nyere IWC har noe dårligere opplevd kvalitet enn sammenlignbare merker. JLC har alltid lagt, og vil nok fortsette å ligge, minst et hakk over.
Jeg må spørre deg Gjenta. Du virker som en bra kar! Jeg forstår nå at IWC har et bedre navn enn feks Zenith, og kan ta en høyere pris for sine produkter. Tror du det er et bedre kjøp å invertere i et ICW ur istedet for feks et Zenith ur, jeg tenker på et evt. salg om noen år?
Jeg vet at Rolex Submariner i svart holder seg veldig bra i pris, dette uret er i mine øyne "et helt ok ur" men heller ikke noe mer.
Jeg tar meg friheten til å forsøke et svar.
Klokker som "investering" = dårlig idé så sant man ikke snakker om Patek Philippe og Rolex. Gjerne også eldre modeller som ikke lenger er tilgjengelige. Også må man jo ha STÅLKONTROLL på hva man driver med.
I dag har nok Zenith en tendens til å holde verdien bittelitt dårligere i annehåndsmarkedet enn IWC. Men Zenith gjør "alt" riktig og er et merke på vei opp.
IWC eller Zenith er nok ganske hipp som happ.
Angående prisutviklingen på klokker er det maaaasse usikkerhet inne i bildet, og personlig syns jeg det å spekulere for mye i fremtidig pris (hvis om atter, dersom atter man i det hele tatt skal selge) ødelegger litt av klokkegleden.