Hvorfor er noen så opptatt av at det følger med orginal kvittering??

Forsikringsselskap krever selvfølgelig ikke kvittering for betalt mva. for enhver gammel klokke. Men mam mister da ikke bare gamle klokker. Det er vel heller ikke mange som etterspør original kvittering for å dokumentere betalt mva. da.

Årsaken til at jeg nevner forsikringssvindel og smugling i samme innlegg, er at de som først er villig til å begå kriminalitet selvfølgelig begår tilleggskriminalitet som øker gevinsten om risikoen er veldig lav. Skal du først forsikringssvindel, lønner det seg å få mest mulig ut av pengene, og da er "momsheleri" en tilgjengelig mulighet. En verditakst skal gjenspeile gjenanskaffelsesverdien. En klokke det ikke er betalt mva. på har en reell gjenskaffelsesverdi som er lavere enn en lovlig importert klokke. Derfor bør urmaker som blir bedt om å lage forsikringstakst på nyere klokker be om mva-dokumentasjon hvis man ikke har garantikort eller kvittering fra Norge. Gjør de ikke dette, vil de per definisjon være medskyldig, dersom de mistenkte ugler i mosen.

Problemet er at du ikke klarer å se situasjonen fra et ikke-samler perspektiv. Jeg kjenner flere personer med dyre klokker som ikke er veldig klokkeinteresserte. Veldig mange av disse kunne ikke brydd seg mindre om boks og papirer og har enten kastet eller rotet bort disse iløpet av kort tid. Noen er strukturerte og tar vare på alt av kvitteringer, manualer og det som verre er, mens andre kunne ikke brydd seg mindre. Det blir da tullete å kreve dette..
 
Og hvordan har du tenk å dokumentere ovenfor urmaker at klokken er lovlig importert? Med en mva-kvittering??? Da kunne du isåfall ha tatt med deg samme kvitteringen hver gang du fikk takst på en klokke.. Som sagt er mva-kvitteringen helt ubrukelig.

Og hva skal du gjøre dersom du mister mva-kvitteringen? Momse inn klokka en gang til? Det faller på sin egen urimelighet...

PS! Jeg er på ingen måte for smugling eller ulovlig importering. Tvert imot. Men jeg begynner å se meg lei av feilaktig videreføring av propagandaen enkelte urmakere kjøret mot bruktmarkedet..
 
Redigert: