Hvorfor er noen så opptatt av at det følger med orginal kvittering??

Fundamentalt uenig med trådstarter. Hva er så personlig med kjøpskvittering? Kvitteringen er et bevis for kjøp av vare, kjøper du ikke vare får man heller ingen kvittering. I mitt hode hører da kvittering og vare sammen, og på dyre gjenstander som f.eks klokker mener jeg at det seg hør og bør følge med uret når det bytter eier.

At noen lurer på om kvittering følger med gjenstanden som selges er da virkelig ikke frekt eller frodig for den saks skyld, skulle nesten bare mangle at kjøper viser interesse og ønsker at det skal følge kjøpsbevis med gjensanden.

Nå følger det gjerne med garantibevis med dyrere klokker, men at kvittering følger med et salg er helt på sin plass.
 
Er klokken kjøpt i Norge og er relativt ny, så hadde jeg sett en verdi i den originale kvitteringen slik at jeg evt kunne brukt reklamasjonsrett ved behov. Men klokkene det siktes til her faller gjerne ikke i den kategorien...
 
Sikter du da til den grå markeds innkjøpte Tagen som jeg tok i bytte av deg som jeg måtte få sjekket om var ekte eller ikke? Fordi garanti kortet så ut som det var tatt ut av en Happy Meal,

Garantikort fra Happy Meal....hehehe
....Sikter til det uret du skulle stevne både meg og tidligere eier for retten for med påstander om at uret var falskt, hvorpå tidligere eier faktisk dro til USA for å framskaffe kvittering og autensitetsbevis til deg, og hvor du i mellomtiden hadde funnet ut at uret faktisk var ekte, uten å gi oss beskjed om det! Tre måneder med anklager og trusler hadde vært unngått hadde du fått kvittering i første omgang. Eller?
 
bare en liten tanke

Eksempelvis vil en xxx ha en veiledende pris på type 60.000kr. Når denne da selges til kroner 40.000kr 3 år senere vil det virke som en god pris. "nypris 60k, selges 40k - spar 20k"

Samtidig er det mulig å få svært gunstige rabatter på klokkemerke xxx og kvitteringen viser en salgssum på 45.000kr.
Hvis ny kjøper visste at opprinnelig eier kun betalte 45.000kr ville han ikke syntes at 40.000kr var en god pris i det hele tatt og ville nok ikke vært villig til å betale så mye.

Derfor vil enkelte selgere vegre seg for å la original kvittering medfølge. nettopp fordi at Selgeren ønsker å selge ett produkt og derfor ønsker å skape en illusjon/opplevelse av at kunden skal gjøre en god deal. Selgeren kan da skrive en høyere salgspris i annonsen. Og uten kvitteringen er det (*forbehold) matematisk høyere sannsynlighet for at han får den høyere prisen.

I en slik situasjon vil det være opp til kjøper å gjøre riktig research slik at han ikke ser seg blind på annonsen i seg selv, men istedet skaffer seg overblikk over reell markedsverdi. Men ikke alle er like rasjonelle.

*forbehold om at det finnes irrasjonelle mennesker som kun leser annonsen og ikke bryr seg om research. Type de samme som ser en invicta-reklame der det annonseres at klokken kan bli din for 6000kr, selv retail er 14000kr. Med litt research finner man identisk ur på ebay til 2000kr.
 
Så lenge man har sertifikat e.l. vil en original kjøpskvittering kun være en hyggelig bonus.For min del er det ikke noe jeg forventer å få med en brukt klokke,og heller ikke noe som vil utgjøre noe forskjell i hvor mye jeg vil gi eller forlange ved en handel.Dette er sikkert noe subjektivt,men jeg tenker ofte at noen drar dette med papir/tilbehør litt for langt.
Et komplett sett er jo alltid å foretrekke,men etter min mening er ikke kjøpskvitteringen noe som er et selvsagt tilbehør.
 
bare en liten tanke

Eksempelvis vil en xxx ha en veiledende pris på type 60.000kr. Når denne da selges til kroner 40.000kr 3 år senere vil det virke som en god pris. "nypris 60k, selges 40k - spar 20k"

Samtidig er det mulig å få svært gunstige rabatter på klokkemerke xxx og kvitteringen viser en salgssum på 45.000kr.
Hvis ny kjøper visste at opprinnelig eier kun betalte 45.000kr ville han ikke syntes at 40.000kr var en god pris i det hele tatt og ville nok ikke vært villig til å betale så mye.

Derfor vil enkelte selgere vegre seg for å la original kvittering medfølge. nettopp fordi at Selgeren ønsker å selge ett produkt og derfor ønsker å skape en illusjon/opplevelse av at kunden skal gjøre en god deal. Selgeren kan da skrive en høyere salgspris i annonsen. Og uten kvitteringen er det (*forbehold) matematisk høyere sannsynlighet for at han får den høyere prisen.

I en slik situasjon vil det være opp til kjøper å gjøre riktig research slik at han ikke ser seg blind på annonsen i seg selv, men istedet skaffer seg overblikk over reell markedsverdi. Men ikke alle er like rasjonelle.

*forbehold om at det finnes irrasjonelle mennesker som kun leser annonsen og ikke bryr seg om research. Type de samme som ser en invicta-reklame der det annonseres at klokken kan bli din for 6000kr, selv retail er 14000kr. Med litt research finner man identisk ur på ebay til 2000kr.

Nja, vet ikke om jeg er helt enig. Jeg kjøpte en gang en klokke som det var mye galt med. Etter å ha hatt den hos forhandleren tre ganger spurte jeg om jeg kunne bytte den i en annen klokke. Gikk da for en mye dyrere klokke, og trakk fra prisen på den første klokke. På kvitteringen står det at jeg har betalt 38000 for den nye klokka. Det kommer ikke frem noen steder at prisen er redusert med 15000 kr pga klokkeretur.

Det jeg mener at prisen på kvitteringen ikke er så vesentlig. Det kan være forskjellige årsaker for at en kjøper har fått den prisen. En kan ha spesiell rabattavtale, hatt retur, kjøpt sterkt rabattert pga skade osv. Det er ikke selgers ansvar å gi kjøper en god deal. Det er vel strengt tatt kjøperen som må/bør sjekke markedet og bestemme seg om prisen er god eller ikke før han kjøper, jfr ditt forbehold :)

Men jeg mener like fullt at kvitteringen bør følge med ved videresalg. Jeg ville begynt å få litt uggen følelse om en som skal selge klokken ikke ønsket å levere med kvitteringen fordi "den er privat."
 
Personlig har jeg ingenting imot å gi med kvittering på klokker eller andre ting jeg selger, og setter også stor pris på om det medfølger ved kjøp. Men om jeg ikke vet at det finne noen kvittering eller selger sier "nei beklager, det har jeg ikke" så lar jeg meg vel ikke affektere av det heller.
Er dette egentlig noen stor sak??
 
Når det kommer til klokker er det jo flott om kvitteringen følger med. Men for min del er det langt fra avgjørende så lenge klokken kan verifiseres av enten meg selv eller andre mer kyndige om jeg ikke tør stole på egne ferdigheter.
Verdien vil jo sjelden henge sammen med det som står på kvitteringen eller ikke, og om noen har fått en knall deal av en eller annen urmaker, og det kommer frem av eventuell kvittering er det jo uansett opp til meg hva jeg er villig til å betale for klokka.
De klokkene jeg har kjøpt brukt har hvertfall vært uten kvittering uten at det har plaget meg nevneverdig. Boks og papirer er mer sentralt. Hvertfall så lenge det er rimelig nytt og man kan forvente at det medfølger.

Forøvrig er jeg litt overrasket over temperaturen dette temaet medførte :)
 
For å vri spørsmålet:

Hvorfor skal man ikke gi med en kvittering dersom man har dette?

Jeg tror temperaturen i debatten skyldes at trådstarters innlegg ikke forklarer hvorfor kvittering er en privatsak. Et kjapt svar på ChristianN sitt spørsmål burde kunne legge debatten død.
 
Mulig noen alt har vært inne på det, men den norske fetisjen for kvitteringer er enkel å forklare.

Vi står så sterkt som forbruker at garantien produsenten gir har null verdi (i 99% av tilfellene), og derfor så fylles ikke garantikort ut på elektriske produkter etc. Det som har verdi er reklamasjonsretten vi har via lovverket, for den går langt utenpå et eller to års garanti fra en en utenlandsk produsent. Reklamasjonsretten brukes ved å fremvise kvittering, ergo så har vi en stor nytte av å få med kvittering ved bruktkjøp.

Se til USA der man har 3 måneders reklamasjonsrett på en helt ny tv/mobiltelefon/osv. Da betyr garantikortet mer en kvitteringen og den blir et salgsargument. Derfor så vil en salgskvittering ofte være irrelevant i utlandet, mens et stemplet garantikort er verdt sin vekt i gull.

Når det gjelder om en salgskvittering skal følge med klokkesalg så er det en sak mellom selger og kjøper ettersom det er avtalefrihet. Dersom selger legger den ved, flott. Dersom han ikke gjør det så blir det jo opp til kjøper om det er en forutsetning for at salget gjennomføres eller ikke.

Nå finnes et selvsagt situasjoner der man kan sette som krav at det følger med kvittering. F.eks om selger hevder det er en norsk solgt klokke som enda er innen reklamasjonsfrist, eller selger sier at en klokke er lovlig fortollet inn til Norge. Uten kvittering da så bør man iallefall ikke betale like høy pris som man ville gjort for en klokke med kvittering. En selger som ikke har kvittering for et ganske nytt kjøp eller fortolling vil også heise noen rødflagg hos meg.

Just my 2 cents.
 
bare en liten tanke

Eksempelvis vil en xxx ha en veiledende pris på type 60.000kr. Når denne da selges til kroner 40.000kr 3 år senere vil det virke som en god pris. "nypris 60k, selges 40k - spar 20k"

Samtidig er det mulig å få svært gunstige rabatter på klokkemerke xxx og kvitteringen viser en salgssum på 45.000kr.
Hvis ny kjøper visste at opprinnelig eier kun betalte 45.000kr ville han ikke syntes at 40.000kr var en god pris i det hele tatt og ville nok ikke vært villig til å betale så mye.

Derfor vil enkelte selgere vegre seg for å la original kvittering medfølge. nettopp fordi at Selgeren ønsker å selge ett produkt og derfor ønsker å skape en illusjon/opplevelse av at kunden skal gjøre en god deal. Selgeren kan da skrive en høyere salgspris i annonsen. Og uten kvitteringen er det (*forbehold) matematisk høyere sannsynlighet for at han får den høyere prisen.

I en slik situasjon vil det være opp til kjøper å gjøre riktig research slik at han ikke ser seg blind på annonsen i seg selv, men istedet skaffer seg overblikk over reell markedsverdi. Men ikke alle er like rasjonelle.

*forbehold om at det finnes irrasjonelle mennesker som kun leser annonsen og ikke bryr seg om research. Type de samme som ser en invicta-reklame der det annonseres at klokken kan bli din for 6000kr, selv retail er 14000kr. Med litt research finner man identisk ur på ebay til 2000kr.


Bra innlegg! Tror dette er en situasjone flere av oss har vært i og kan komme i...... :)

Jeg gir sjelden med kvitteringen, selv om kjøper skulle insistere... Det jeg mener er viktig, er kjøpsdato og -sted, samt opprinnelig utsalgspris på det tidspunktet klokken første gang ble solgt fra forhandler..
Hva jeg har forhandlet meg fram til av rabatter m.m., er min privatsak... :cool:
 
Redigert:
Du vet årsaken til det, å det kan ikke lastes meg at en autorisert forhandler sjekket serienr å mente at det ikke eksisterte, for i etterkant finne ut at han sjekket feil nr:)
som jeg sa tidligere, så legger jeg meg flat for at jeg ikke fikk informert deg i tide pga mange forhold. Men en kvittering hadde ikke gjort mye hjelp her, en kvittering fra en gråmarkedsdealer hadde ikke gjort saken noe lettere. hvis man da sier at en kvittering fra en autorisert forhandler hadde vært anderledes så er jeg enig, men hadde garantikortet også vært stenplet en forhandler så hadde det vært godt nok for meg:)
soQUOTE=PerØ;269431]Garantikort fra Happy Meal....hehehe
....Sikter til det uret du sk
ulle stevne både meg og tidligere eier for retten for med påstander om at uret var falskt, hvorpå tidligere eier faktisk dro til USA for å framskaffe kvittering og autensitetsbevis til deg, og hvor du i mellomtiden hadde funnet ut at uret faktisk var ekte, uten å gi oss beskjed om det! Tre måneder med anklager og trusler hadde vært unngått hadde du fått kvittering i første omgang. Eller?[/QUOTE]
 
Sammenlignet med biler, er det kjekt å ha alle kvitteringer på plass. De ganger jeg har ønsket å holde på kvitteringer har jeg tatt en kopi av denne. Det er en ærlig sak og be om kvittering, spesielt siden (min påstand) 37,8% av urene her på forumet er gråmarked eller kjøpt i utland uten at mva kan dokumenteres for. For noen betyr dette mye.
 
Sammenlignet med biler, er det kjekt å ha alle kvitteringer på plass. De ganger jeg har ønsket å holde på kvitteringer har jeg tatt en kopi av denne. Det er en ærlig sak og be om kvittering, spesielt siden (min påstand) 37,8% av urene her på forumet er gråmarked eller kjøpt i utland uten at mva kan dokumenteres for. For noen betyr dette mye.

Hvorfor sidestiller du gråmarked og mangel på betalt MVA?
 
Ehh.. Grå, altså ikke hvitt, men mot svart og litt shady selv om det ikke er direkte ulovlig :) ikke stemplet garantikort og ofte uten dokumentert betalt mva.
 
Redigert:
Personlig har jeg ingenting imot å gi med kvittering på klokker eller andre ting jeg selger, og setter også stor pris på om det medfølger ved kjøp. Men om jeg ikke vet at det finne noen kvittering eller selger sier "nei beklager, det har jeg ikke" så lar jeg meg vel ikke affektere av det heller.
Er dette egentlig noen stor sak??

Helt enig. Jeg gir med kvittering om jeg har, tar gjerne imot om jeg får, men bryr meg veldig lite om det begge veier. Det er ihvertfall ikke noe jeg oppfatter som frekt å bli spurt om, eller selv å spørre om. Hvorfor kvitteringen skulle være et mer personlig dokument enn garantikortet synes jeg det er vanskelig å forstå. All dokumentasjon som finnes om klokken - hvor den kommer fra, service mv er et gode.
 
Ehh.. Grå, altså ikke hvitt, men mot svart og litt shady selv om det ikke er direkte ulovlig :) ikke stemplet garantikort og ofte uten dokumentert betalt mva.

Eh nei, her var det mye feil. Jeg har hatt mye gråmarkedsklokker opp gjennom og samtlige har hatt stemplel i garantikortet, ofte fra Norske, velkjente forhandlere.

Forøvrig har du ditt på det rene som kjøper så lenge du kan dokumentere at du har kjøpt klokken i norge og har handlet i god tro ift. mva.

Tror strengt tatt ikke du aner hva du snakker om når du omtaler gråmarkedet på denne måten.
 
Helt enig. Jeg gir med kvittering om jeg har, tar gjerne imot om jeg får, men bryr meg veldig lite om det begge veier. Det er ihvertfall ikke noe jeg oppfatter som frekt å bli spurt om, eller selv å spørre om. Hvorfor kvitteringen skulle være et mer personlig dokument enn garantikortet synes jeg det er vanskelig å forstå. All dokumentasjon som finnes om klokken - hvor den kommer fra, service mv er et gode.

Det som er litt av poenget mitt er at det er mange som oppfatter/har forståelse av at org kvittering Må følge med klokken, hvis ikke så er det noe dodgy. Jeg skal gi et eks, jeg kjøpte en klokke av et TS medlem som har kjøpt klokken ny hos en Norsk autorisert forhandler. Stemplet/datert sertifikat fulgte med klokken. For meg er det nok, jeg trenger ikke noe mer. Hadde jeg hatt behov/eller så nytten av kvittering, så hadde jeg ikke bedt om kvitteringen mellom forhandler og kjøper, men en kvittering/kjøpskontrakt mellom selger og meg selv om kjøpet. Ofte er det også slik at forhandler ikke vil at det skal komme ut til folk hvor mye klokken/klokkene er solgt for. (jeg vet selv at dette er et problem som svært mange forhandlere som er knallharde på pris iht f.eks Rolex policy irriterer seg grønne over).
Hvis man ser på de som har f.eks agentur på Rolex så er det noen av dem som er ganske små, å det som kanskje er et typisk kjennetegn for de små er at man oppnår større rabatter hos dem, fordi de ønsker å raskere kunne omsette klokkene for å minimere tiden på lager. Lager= oppbunnet kapital. For de store er ikke dette et nevnverdig problem. Men for de små er dette et problem. Videre så er det sånn at man må omsette et hvis antall klokker i året for å opprettholde sitt agentur til f.eks Rolex.

Hvordan oppnår man dette? Se f.eks på byene Tromsø og Haugesund, det er ikke sånn at det finnes så mange innbyggere i disse byene at Rolex fohandlere kan omsette mange klokker i året. Såfall må disse byene ha en av verdenshøyeste ratio pr innbygger med f.eks Rolex.. Så hva gjør de? jo de selger klokkene billig, dermed er det kjøpere fra hele landet. Det er bare å se på forumet her, hvor mange av de siste nyinnkjøpte Rolex som kommer fra en forhandler i Oslo eller Stavanger..

Hvordan kjøper har finansiert/betalt/ eller gitt for klokken er en sak mellom forhandler og kjøper. Å jeg vet at det er flere forhandlere som har et nettverk av " privat dealere" som de selger klokkene til særdeles gunstige priser i mange tilfeller for å frigjøre kapital. Noe som strider imot f.eks Rolex policy om avslag. Spesielt er dette tilfelle for dyre klokker som blir liggende lengere enn forventet. Det er lettere for en forhandler med å "kvitte seg" med disse til f.eks en privat dealer som selger dem videre privat. Gjerne flere klokker samtidig. (dette er forøverig ikke et problem jeg tar opp, det får forhandlerene og oppkjøperene stå for). Hvis man kjøper f.eks en Rolex fra urverket.no så får man en klokke som gjerne stammer fra en autorisert forhandler som urverket.no har en avtale med( noe som også er imot Rolex policy). Da får man en kvittering fra urverket på det. Ikke fra forhandler. Uansett tilbake til min påstand, jeg mener uansett at en personlig kjøpskontrakt/kvittering er godt nok for alle de forskjellige konstellasjonene som beskrives i denne tråden. Kjøper jeg en klokke her på TS fra et annet medlem, så får han/hun stå ansvarlig for det den personen selger. Selges en klokke med utenlandske papirer på TS eller på Finn eller hos en brukthandler på Frogner, så kjøper jeg den i god tro i norge om at den er legitim. Klokker kjøpt nye i Norge anser jeg ikke som noe problem.
 
Redigert:
Eh nei, her var det mye feil. Jeg har hatt mye gråmarkedsklokker opp gjennom og samtlige har hatt stemplel i garantikortet, ofte fra Norske, velkjente forhandlere.

Forøvrig har du ditt på det rene som kjøper så lenge du kan dokumentere at du har kjøpt klokken i norge og har handlet i god tro ift. mva.

Tror strengt tatt ikke du aner hva du snakker om når du omtaler gråmarkedet på denne måten.

Mens vi først er inne på det. Kan noen forklare meg hva en gråmarkedsklokke er? Jeg jobber selv i IT-bransjen, og her er gråmarkedet definert som "ikke-autoriserte-distributører". Eksempel, Selskap 1 - kaller vi gråmarkedsdistributøren.

Selskap 1 kjøper inn overskuddslager fra en autorisert distributør i Spania, og holder seg innenfor EU (slik at de kan påberope seg garanti i landet produktet ender opp i). Dette vil jo strengt tatt si, det er et offisielt produkt, solgt fra produsenten, til en autorisert distributør, som igjen ikke får solgt produktet - og for å ikke brenne inne og måtte avskrive et tap, selger til Selskap 1 - som får en mye hyggeligere pris (ettersom de er en "distributør" med et forhandlerledd rundt seg, og kan ta inn kvanta) - som igjen selger det til en forhandler- som igjen selger til "sluttkunde".

Er det dette som menes med gråmarked i klokkemarkedet også? At eneste forskjell er at AD har solgt til en forhandler som ikke er AD som igjen selger det videre?

En liten en på slutten. Gråmarkedsdistributørene i min bransje, liker å kalle seg "brokere"

Og enda en- det virker litt som en gråmarkedsklokke er negativt, hvorfor? :)
 
Redigert: