Hvorfor er noen så opptatt av at det følger med orginal kvittering??

Medlem
9. nov. 2009
Innlegg
353
Jeg har kjøpt/byttet/solgt klokker i mange år, å en ting som fremdeles forbauser meg er at enkelte spør om orginal kvittering.
Personlig synes jeg nesten det er litt frekt. Kvittering er en personlig ting, å det er noe jeg så absolutt ikke ønsker å gi videre til en annen person. Spesielt når det følger f.eks sertifikat osv..Man spør da ikke om orginal kvittering ved ett brukt bilkjøp?
Personlig synes jeg det blir tullete, er det bare meg??
 
Jeg er forsåvidt enig, men om det er snakk om en vintage klokke så syns jeg det er positivt med original kvittering.
 
Jeg er forsåvidt enig, men om det er snakk om en vintage klokke så syns jeg det er positivt med original kvittering.

Der er jeg selvfølgelig enig, men det blir en litt annen sak når det kommer til vintage, spesielt når det er sikkert 1 av 1000 vintage som det faktisk følger med noe mer enn bare klokken:)
 
Personlig synes jeg det blir tullete, er det bare meg??

Ringte Bjerke for pris på service (edit: takstering) av en brukt Rolex forleden, og de ville ikke ta i mot klokken, dersom jeg ikke hadde garantikort og bevis på at klokken var kjøpt i Norge. Nå skal jo garantikortet bevise det, men en kvittering skader jo ikke saken din.

I tillegg hjelper en kvittering dersom du trenger å dra nytte av forbrukerkjøpsloven, samt at det gjør det enklere å få et legitimasjonsbevis fra Tollvesenet for uret (les her).

Dersom jeg har original kvittering på noe jeg selger gir jeg det med, og setter pris på om det følger med de gangene jeg handler ur brukt.
 
Redigert:
Ringte Bjerke for pris på service av en brukt Rolex forleden, og de ville ikke ta i mot klokken, dersom jeg ikke hadde garantikort og bevis på at klokken var kjøpt i Norge. Nå skal jo garantikortet bevise det, men en kvittering skader jo ikke saken din.

Dette blir på siden av tråden, men jeg er visst ikke helt oppdatert, har Bjerke sluttet å ta service på Rolex som ikke er solgt nye i Norge?
 
Jeg har hatt inne flere klokker hos Bjerke, t.o.m en AP ROO som var kjøpt i Nederland som det bar en garantisak på, har aldri blitt bedt om å dokumentere noe som helst hos en urmaker. Bjerke ba ikke om noe ift den APen heller, Jeg jobber i et internasjonalt konsern med svært mange utenlandske innleide, får ikke de servet klokkene sine hos Bjerke siden klokkene ikke er kjøpt i Norge? Jeg synes det hele virker merkelig..

Ringte Bjerke for pris på service av en brukt Rolex forleden, og de ville ikke ta i mot klokken, dersom jeg ikke hadde garantikort og bevis på at klokken var kjøpt i Norge. Nå skal jo garantikortet bevise det, men en kvittering skader jo ikke saken din.

I tillegg hjelper en kvittering dersom du trenger å dra nytte av forbrukerkjøpsloven, samt at det gjør det enklere å få et legitimasjonsbevis fra Tollvesenet for uret (les her).

Dersom jeg har original kvittering på noe jeg selger gir jeg det med, og setter pris på om det følger med de gangene jeg handler ur brukt.
 
Redigert:
har Bjerke sluttet å ta service på Rolex som ikke er solgt nye i Norge?

Nei, huff - jeg roter! Jeg ringte Bjerke og sa at jeg trengte en forsikringstakst, og det ville de ikke ta, dersom jeg ikke hadde garantikort og "bevis på at klokken var kjøpt i Norge". Årsaken var at det var så mange falske Rolex-klokker i omløp.

Beklager rotet - skylder på 27 grader på kontoret!
 
Nei, huff - jeg roter! Jeg ringte Bjerke og sa at jeg trengte en forsikringstakst, og det ville de ikke ta, dersom jeg ikke hadde garantikort og "bevis på at klokken var kjøpt i Norge". Årsaken var at det var så mange falske Rolex-klokker i omløp.

Beklager rotet - skylder på 27 grader på kontoret!

Ah, det var godt å høre :)

Forsikringstakst på Rolex får du uansett hos Alf Lie, de har ikke bedt meg om noe mer enn selve klokken..
 
Nei, huff - jeg roter! Jeg ringte Bjerke og sa at jeg trengte en forsikringstakst, og det ville de ikke ta, dersom jeg ikke hadde garantikort og "bevis på at klokken var kjøpt i Norge". Årsaken var at det var så mange falske Rolex-klokker i omløp.

Beklager rotet - skylder på 27 grader på kontoret!

Sorry men jeg synes det også blir litt for dumt, vintage modeller er nesten umulig å få tak på med papirer å spesielt med Norske papirer. Hvis det er den generelle holdningen man møter hos Bjerke så er det et godt engelsk uttrykk "I´ll take my business elsewere" :)
 
Sorry men jeg synes det også blir litt for dumt, vintage modeller er nesten umulig å få tak på med papirer å spesielt med Norske papirer. Hvis det er den generelle holdningen man møter hos Bjerke så er det et godt engelsk uttrykk "I´ll take my business elsewere" :)

Jeg tar forbehold om at jeg snakket med en ferievikar, men i følge damen hos Bjerke var dette policy ved takstering. Jeg spurte om ikke saken ble annerledes dersom jeg tok en service samtidig ettersom det ville verifisere klokkens ektehet. Da var hun ikke like bastant, men måtte høre med sjefen sin. Tok meg ikke tid til å vente på det.

Luktet litt vikar av hele opplegget, så jeg er ikke fremmed for å prøve Bjerke senere, men akkurat denne klokken endte opp hos Lervik.
 
Jeg er uenig. Jeg har satt pris på de gangene jeg har kjøpt brukt Rolex, også nyere, at det foreligger kvittering dersom denne finnes. Det er noe med å ha hele bildet og historikken på klokken. Men det er jo selvsagt opp til selger å avgjøre om han eller hun vil legge den med. Det er jo ikke alle som ønsker å eksponere hvor mye de har betalt ny for klokka heller. Men jeg synes det er et pluss om denne er med.
 
Jeg er uenig. Jeg har satt pris på de gangene jeg har kjøpt brukt Rolex, også nyere, at det foreligger kvittering dersom denne finnes. Det er noe med å ha hele bildet og historikken på klokken. Men det er jo selvsagt opp til selger å avgjøre om han eller hun vil legge den med. Det er jo ikke alle som ønsker å eksponere hvor mye de har betalt ny for klokka heller. Men jeg synes det er et pluss om denne er med.

Hei, du må gjerne være uenig, hvis man har skrevet at org kvittering følger med er en ting, å be om org kvittering synes jeg er frekt på en brukt ting. Men er det viktig med kvittering så er det faktisk på plass om å be om en kvittering på selve transaksjonen mellom selger og kjøper. forresten så tror jeg at det er et veldig norsk fenomen. Uansett jeg ber aldri om org kvittering, ser jeg behov så ber jeg om kvittering på selve transaksjonen.
 
Redigert:
Sorry men jeg synes det også blir litt for dumt, vintage modeller er nesten umulig å få tak på med papirer å spesielt med Norske papirer. Hvis det er den generelle holdningen man møter hos Bjerke så er det et godt engelsk uttrykk "I´ll take my business elsewere" :)

Dette er sakset fra hjemmesiden til Bjerke:
Klokker av merker vi fører men som ikke er kjøpt hos oss må vi å se klokken, kjøpskvittering og garantibevis/kort. Hvis varen er kjøpt i utlandet må vi se kvittering fra moms/toll.

- Taksering/verdivurdering- Urmaker Bjerke

Morten
 
Hæææ!

Hva er frekt med å ønske original kvittering ved brukt kjøp? Enkelte av oss ønsker ikke å støtte undragelse av mva ved privat import. Heller ikke å bidra til "hvitvasking" eller "heleri". En original kvittering er i så måte en verdi. Som nevnt av andre er dette også en verdi ved forsikringstakst. Sammenligningen med kjøp av bruktbil er bare tullete pga eier-registeret som finnes på biler.
Vet at mange gjør gode penger på å kjøpe billige ur på reise og undra mva ved innreise - og på den måte tjener mye ved et videresalg. Personlig strider dette mot min moralske holdning. Hva andre gjør er opp til dem, men at legitime ur oppnår en bedre pris i bruktmarkedet er bare bra syntes jeg.
 
Hva er frekt med å ønske original kvittering ved brukt kjøp? Enkelte av oss ønsker ikke å støtte undragelse av mva ved privat import. Heller ikke å bidra til "hvitvasking" eller "heleri". En original kvittering er i så måte en verdi. Som nevnt av andre er dette også en verdi ved forsikringstakst. Sammenligningen med kjøp av bruktbil er bare tullete pga eier-registeret som finnes på biler.
Vet at mange gjør gode penger på å kjøpe billige ur på reise og undra mva ved innreise - og på den måte tjener mye ved et videresalg. Personlig strider dette mot min moralske holdning. Hva andre gjør er opp til dem, men at legitime ur oppnår en bedre pris i bruktmarkedet er bare bra syntes jeg.

Ja, jeg støtter dette og det er kanskje naivt å tro noe annet. I realiteten ser jeg at kanskje 50% av urene i omløp er fra utlandet og ikke har kvittering på mva. Da blir det vanskelig å handle ur om man skal ha med alle kvitteringer :(
 
Jeg har kjøpt/byttet/solgt klokker i mange år, å en ting som fremdeles forbauser meg er at enkelte spør om orginal kvittering.
Personlig synes jeg nesten det er litt frekt. Kvittering er en personlig ting, å det er noe jeg så absolutt ikke ønsker å gi videre til en annen person. Spesielt når det følger f.eks sertifikat osv..Man spør da ikke om orginal kvittering ved ett brukt bilkjøp?
Personlig synes jeg det blir tullete, er det bare meg??

Syns hverken det er tullete eller frekt. Jeg pleier alltid, uansett hva jeg selger - å gi med kvittering så fremt jeg har den. Men det har aldri vært noen deal-stopper at jeg ikke har hatt kvittering- dette gjelder begge veier for meg (jeg er ikke så opptatt av det). Men hva gjør en kvittering til noe personlig, når du selger gjenstanden? Da er jo ikke gjenstanden personlig lenger...?


Ja, jeg støtter dette og det er kanskje naivt å tro noe annet. I realiteten ser jeg at kanskje 50% av urene i omløp er fra utlandet og ikke har kvittering på mva. Da blir det vanskelig å handle ur om man skal ha med alle kvitteringer :(

Eneste grunn til at kjøpskvittering bør følge med for min del er for å dokumentere at mva inn til landet er betalt. Personlig skjønner jeg dog ikke hvordan folk tørr å få tilbakebetalt mva i et land, og så reise inn og ikke gå på rødt......tollvesenet i de forskjellige land snakker jo sammen... Men, sånn er nok realiteten :cool:


Vet at mange gjør gode penger på å kjøpe billige ur på reise og undra mva ved innreise - og på den måte tjener mye ved et videresalg. Personlig strider dette mot min moralske holdning. Hva andre gjør er opp til dem, men at legitime ur oppnår en bedre pris i bruktmarkedet er bare bra syntes jeg.

Det er nok ikke så mange som gjør gode penger på brukte ur. Det er svært få land som har mva på bruktkjøpt, dvs man får ikke tilbake mva i det landet man besøker. Men kjøper man ny...så ja, da har man potensiale på opptil 25%..
 
Redigert:
Syns hverken det er tullete eller frekt. Jeg pleier alltid, uansett hva jeg selger - å gi med kvittering så fremt jeg har den. Men det har aldri vært noen deal-stopper at jeg ikke har hatt kvittering- dette gjelder begge veier for meg (jeg er ikke så opptatt av det). Men hva gjør en kvittering til noe personlig, når du selger gjenstanden? Da er jo ikke gjenstanden personlig lenger...?




Eneste grunn til at kjøpskvittering bør følge med for min del er for å dokumentere at mva inn til landet er betalt. Personlig skjønner jeg dog ikke hvordan folk tørr å få tilbakebetalt mva i et land, og så reise inn og ikke gå på rødt......tollvesenet i de forskjellige land snakker jo sammen... Men, sånn er nok realiteten :cool:




Det er nok ikke så mange som gjør gode penger på brukte ur. Det er svært få land som har mva på bruktkjøpt, dvs man får ikke tilbake mva i det landet man besøker. Men kjøper man ny...så ja, da har man potensiale på opptil 25%..



Jeg synes også selvfølgelig at det er ok at det følger med org kvittering, men det er noe jeg aldri forventer ved et klokkekjøp eller spør om. En kvittering mellom en kjøper og forhandler er en personlig sak, er det en klokke som er kjøpt i utlandet eller har et utenlands sertifikat, så ber jeg om en kvittering eller setter opp referanse på overførselen fra banken min. Når jeg selger f.eks en klokke å klokken f.eks har et norsk sertifikat, så skriver jeg gjerne ut en kvittering på transaksjonen til en eventuelt ny kjøper.
 
Hva er frekt med å ønske original kvittering ved brukt kjøp? Enkelte av oss ønsker ikke å støtte undragelse av mva ved privat import. Heller ikke å bidra til "hvitvasking" eller "heleri". En original kvittering er i så måte en verdi. Som nevnt av andre er dette også en verdi ved forsikringstakst. Sammenligningen med kjøp av bruktbil er bare tullete pga eier-registeret som finnes på biler.
Vet at mange gjør gode penger på å kjøpe billige ur på reise og undra mva ved innreise - og på den måte tjener mye ved et videresalg. Personlig strider dette mot min moralske holdning. Hva andre gjør er opp til dem, men at legitime ur oppnår en bedre pris i bruktmarkedet er bare bra syntes jeg.

Hva er forskjellen mellom at du får en kvittering fra selger for transaksjonen DU gjør i Norge forran en org kvittering??
Hvis du kjøper f.eks en dyr Gull Rolex fra en kjent brukthandler på Frogner, med et sertifikat fra spania, men uten org kvittering fra kjøpet i Spania, men at du selvfølgelig får en kvittering fra brukthandleren??
Jeg bare spør jeg..
Mener du at en klokke som er kjøpt i Norge med org sertifikat stemplet av en norsk forhandler ikke er like legitim hvis det ikke følger org kvittering?? Hvis du mener det, så bør du holde deg unna bruktmarkedet, det strider såfall mot dine moralske holdninger.
 
Redigert:
Når det gjelder kvitteringer fra opprinnelig salgssted, burde vel du @lightningii se verdien av det! Du bør vite hva jeg sikter til.....!
 
Redigert av en moderator:
Sikter du da til den grå markeds innkjøpte Tagen som jeg tok i bytte av deg som jeg måtte få sjekket om var ekte eller ikke? Fordi garanti kortet så ut som det var tatt ut av en Happy Meal,
Når det gjelder kvitteringer fra opprinnelig salgssted, burde vel du @lightningii se verdien av det! Du bør vite hva jeg sikter til.....!
 
Redigert av en moderator: