Jeg har kjøpt/byttet/solgt klokker i mange år, å en ting som fremdeles forbauser meg er at enkelte spør om orginal kvittering.
Personlig synes jeg nesten det er litt frekt. Kvittering er en personlig ting, å det er noe jeg så absolutt ikke ønsker å gi videre til en annen person. Spesielt når det følger f.eks sertifikat osv..Man spør da ikke om orginal kvittering ved ett brukt bilkjøp?
Personlig synes jeg det blir tullete, er det bare meg??
Syns hverken det er tullete eller frekt. Jeg pleier alltid, uansett hva jeg selger - å gi med kvittering så fremt jeg har den. Men det har aldri vært noen deal-stopper at jeg ikke har hatt kvittering- dette gjelder begge veier for meg (jeg er ikke så opptatt av det). Men hva gjør en kvittering til noe personlig, når du selger gjenstanden? Da er jo ikke gjenstanden personlig lenger...?
Ja, jeg støtter dette og det er kanskje naivt å tro noe annet. I realiteten ser jeg at kanskje 50% av urene i omløp er fra utlandet og ikke har kvittering på mva. Da blir det vanskelig å handle ur om man skal ha med alle kvitteringer![]()
Eneste grunn til at kjøpskvittering bør følge med for min del er for å dokumentere at mva inn til landet er betalt. Personlig skjønner jeg dog ikke hvordan folk tørr å få tilbakebetalt mva i et land, og så reise inn og ikke gå på rødt......tollvesenet i de forskjellige land snakker jo sammen... Men, sånn er nok realiteten
Vet at mange gjør gode penger på å kjøpe billige ur på reise og undra mva ved innreise - og på den måte tjener mye ved et videresalg. Personlig strider dette mot min moralske holdning. Hva andre gjør er opp til dem, men at legitime ur oppnår en bedre pris i bruktmarkedet er bare bra syntes jeg.
Det er nok ikke så mange som gjør gode penger på brukte ur. Det er svært få land som har mva på bruktkjøpt, dvs man får ikke tilbake mva i det landet man besøker. Men kjøper man ny...så ja, da har man potensiale på opptil 25%..
Redigert: