Hvilken el-bil?

Vel, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt det... men psssttt... det er ikke særlig bærekraftig at hver og en av oss skal bruke 1500-2000kg bil for å bevege på 80 kg menneskekjøtt. Enda verre at dette er uavhengig av energisystem.

Psst2. Steinalderen tok ikke slutt på grunn av mangel på stein, men hva med oljealderen?

Tilgangen på fornybar energi er mer enn stor nok, om vi vil, så det er ikke problemet. De er mange de som ikke vil.

Men at infrastruktur er et element i sammenhengen, og at vi har en betydelig vei å gå i så henseende, er det ingen tvil om. Men vi er en del av et mye større bilde, en større verden, og vi kan ikke redde den alene. Det være seg poseskatt eller ikke.

Psssttt.... Det er svært mye olje igjen, det handler om kostnad/fat. Kull til mange hundre års forbruk. Fossil energi vil være der som et billig alternativ svært lenge - vi må bare ville tilstrekkelig nok noe annet, og ikke minst - ta kostnaden for det. Det blir ikke billig, uansett veivalg.
 
Skulle jeg kjøpt en el-bil til under 300 000 kroner nå, tror jeg at jeg hadde gått for en KIA Soul EV. Det er en veldig kjekk bil, og til under 250 000 får du en topp utstyrt bil (blant annet varme i baksetene og rattet, og a/c- i førersetet) med grei rekkevidde og relativt god plass. Hadde jeg kunne velge mellom en e-Golf og en Soul (har prøvd begge), hadde jeg valgt Golf, men jeg synes ikke den er verdt 50 000 mer.

Todda

Tilbake til hvilken el-bil. Blir nødt til å sitere meg selv her. Jeg ser at Kia Soul EV har blitt kåret til Årets bil 2015.

http://ipad.dagbladet.no/2014/11/25/tema/dinside/bil/aller/motor/36427536/



Todda
 
Jeg ble forespeilet en levering i August 2015 på Kia Soul EV her i Stavanger.
Bilen var også veldig spesiell i utseendet, selv om den opplevdes veldig bra.

Angrer ikke på at jeg tok levering på en E-Up i forrige uke. Har umiddelbart blitt primærbil her i huset, men vi kjører ikke allverdens langt da.
Irriterer meg bare litt at jeg lovet meg selv å ikke gå tilbake til Møller :)
 
Jeg har vel allerede sagt hvilken elbil du Nessuno79 burde velge, men har forstått det slik at det ble en e-UP!?

Til de av dere som er overbevist om at elbilen er det nye så kan jeg ikke annet enn å le, dere har sikkert rett, men noe sier meg at hydrogen kommer til å gå av med seieren her. For ikke å snakke om bensinbilen. Bensin kan fremstilles kjemisk fra karbondioksidet som er i luften rundt oss, og mengden med entusiaster som ønsker å kjøre skikkelige biler vil, så lenge jeg lever, være høy.

Om norske myndigheter ønsker å satse på noe slikt tror jeg neppe, de er redde for oljen sin og er for lengst overbevist av lobbyister fra "miljøforkjemperene".
 
Bensin kan fremstilles kjemisk fra karbondioksidet som er i luften rundt oss, og mengden med entusiaster som ønsker å kjøre skikkelige biler vil, så lenge jeg lever, være høy.

To sentrale elementer:
  • Hva er kostnaden for kjemisk fremstilling av bensin?
  • Entusiaster har også en prisgrense - og det kan myndighetene gjøre noe med, i verste fall forby...

Slik verden ser ut i dag vil tilgangen på elektrisitet bli stor nok, drevet av fornybart, at elbil antagelig vil være en del av løsningen. Poenget er også, i det øyeblikket man kan kommersialisere en elbil med rekkevidde 8-900 km/lading til en fornuftig pris, så dekker den de behovene i praksis alle har. Og da står vi igjen med kostnad som hovedelement, entusiastene utelukket. Så lenge batteriprisen er lineær målt i kWh-kapasitet er det et stykke dit enda.

Jeg har redusert mine driftsutgifter med ~90% i forbindelse med transport til/fra jobb. Da betaler elbilen seg selv, og vel så det. Det skal da legges til at jeg er offer for et betydelig antall bompengeutgifter som kanskje kan forandres fremover og ikke forbli 0,-. Men nåverdien vil uansett bli hyggelig positiv.
 
To sentrale elementer:
  • Hva er kostnaden for kjemisk fremstilling av bensin?
  • Entusiaster har også en prisgrense - og det kan myndighetene gjøre noe med, i verste fall forby...

Slik verden ser ut i dag vil tilgangen på elektrisitet bli stor nok, drevet av fornybart, at elbil antagelig vil være en del av løsningen. Poenget er også, i det øyeblikket man kan kommersialisere en elbil med rekkevidde 8-900 km/lading til en fornuftig pris, så dekker den de behovene i praksis alle har. Og da står vi igjen med kostnad som hovedelement, entusiastene utelukket. Så lenge batteriprisen er lineær målt i kWh-kapasitet er det et stykke dit enda.

Jeg har redusert mine driftsutgifter med ~90% i forbindelse med transport til/fra jobb. Da betaler elbilen seg selv, og vel så det. Det skal da legges til at jeg er offer for et betydelig antall bompengeutgifter som kanskje kan forandres fremover og ikke forbli 0,-. Men nåverdien vil uansett bli hyggelig positiv.

Ikke glem lade tiden. Du er heldig og har en Fosli-ordentlig bil i tillegg. Blir det mye kjøring en dag har du en i bakhånd. Her kommer dagens hybrider og morgen dagens hydrogen biler inn med sine sterke og fullverdige kort. Vel kan en EL bil lades fra 0-100 på ti minutter så. Og det kan skje.

:cool:
 
Jeg ble forespeilet en levering i August 2015 på Kia Soul EV her i Stavanger.
Bilen var også veldig spesiell i utseendet, selv om den opplevdes veldig bra.

Angrer ikke på at jeg tok levering på en E-Up i forrige uke. Har umiddelbart blitt primærbil her i huset, men vi kjører ikke allverdens langt da.
Irriterer meg bare litt at jeg lovet meg selv å ikke gå tilbake til Møller :)

Da forstår jeg godt at du ikke gidder vente. Jeg har en kamerat som bestilte i slutten av august, og han skal få bilen i slutten av desember. Jeg synes forresten fasongen er litt kul.

Jeg prøvde e-Golf, og prøvesatt en e-Up rett etterpå, og da syntes jeg e-Upen virket veldig kjip i forhold. Det synes som om en får veldig mye for de snaue 100 000 kronene som er prisforskjellen mellom de to. Eller?

Slik jeg forstått bruksmønsteret til de som kjøper el-bil, er det ofte slik at en kjøper el-bil som bil nummer 2, men bruker den som bil nummer 1, altså at fossilbilen stort sett blir stående.

Det kan godt hende at el-bil ikke er den endelige løsningen (uheldig ordvalg), men alle kan ikke sitte på gjerdet og vente heller. Da skjer det ingen utvikling.

Todda
 
Jeg prøvde e-Golf, og prøvesatt en e-Up rett etterpå, og da syntes jeg e-Upen virket veldig kjip i forhold. Det synes som om en får veldig mye for de snaue 100 000 kronene som er prisforskjellen mellom de to. Eller?

80-90 lapper på toppen av 200k er jo penger det også. Og når rekkevidden ikke er stort lenger ble det litt vanskelig å forsvare. Det var faktisk et poeng med så smal bil som mulig siden jeg har en trang carport. Men jeg måtte sette grensen ved Miev/Trilling - det var ikke mye til bil.
Nå prøvde jeg aldri e-Golf - det var kanskje like greit så jeg slapp å strekke strikken :)

Jeg var veldig skeptisk til Up etter å ha prøvd den fossile Skoda Citigo. Den var støyende og ga ikke et godt inntrykk.
E-Up derimot er (som alle elbiler antar jeg) lydløs med god lydisolering i dører og overraskende kvikk i lyskryss.
 
Ikke glem lade tiden. Du er heldig og har en Fosli-ordentlig bil i tillegg. Blir det mye kjøring en dag har du en i bakhånd. Her kommer dagens hybrider og morgen dagens hydrogen biler inn med sine sterke og fullverdige kort. Vel kan en EL bil lades fra 0-100 på ti minutter så. Og det kan skje.

:cool:

Det var med i tanken - de færreste kjører mer enn 900 km på en dag, og har man da 6-8 timer lading via en natt på seg snakker vi om tilgang til (raskt regnet for 8 timer) ~75 amp. om vi regner fra 0 -> 100%. Selvsagt ikke ubetydelig, og mer enn de aller fleste har i garasjen, så det er en utfordring.

Men igjen, kjører man 900 km en dag, hvor ofte kjører man 900 km dagen etter? Altså, man kan jobbe batteriet oppover over flere dager, og da blir regnestykket annerledes.

Problemet i fremtidens strømnett gitt elbiler, spesielt lokalt, er ikke tilgangen på energi, men tilgang på effekt. Mange land i Europa er betydelig verre stilt enn Norge.
 
Takk til alle gode (og noen snodige) innspill her:) Ikke noe tvil om at temaet engasjerer i allefall.
Ble nok E-Up det falt på til slutt gitt. Rasjonalet var rent objektivt, og ikke særlig subjektivt (da jeg ikke akkurat får tenning når jeg ser den) Men da den er overraskende god å kjøre, responsiv og tight, godt utstyrt i forhold til konkurentene (nei, tesla var aldri et alterantiv og E-Golf/i3 ble litt dyr. i3 opplevdes av meg også som nevnt her av andre, som en spy-maskin mtp ivrig oppbremsing osv, og to unger i baksetet som er på audition til exorsisten hver gang vi skal i butikken, orker jeg ikke), oppleves som en "vanlig" liten bil å kjøre. Hurtiglading, mulighet for oppvarmet bil når den står tilkoblet (noen men ikke alle konkurentene har dette) Batteripakke som kan skiftes ut enkle celler, og ikke må ta hele sulamitten om noe ryker (sjekket for morroskyld hva det ville koste og skifte batteripakken på en Citroen/Mitsubishi/Renault, og det var intet mindre enn 201.000,- eks arbeid ...`nuff said)

Samfunnsnylter osv, tja mulig det. Om så må jeg nok være en av de aller værste. For som statsansatt (les, skattebetalerne betaler alle kostnader) så er det i tråd med "grønt-fokus" etablert en haug med hurtigladestasjoner på arbeidsplassen min, kostnadsfritt for ansatte (dvs ikke bare snylter jeg på alle tenklige steder som bomringe, gratis offentlig parkering og temporært kollektivfelt, men får også ladet gratis)

For å kompensere noe på imaget i det minste (som samfunnsnylter og el-bilhipster) kjøpte jeg og nettopp en ny A4 som bruker masse fossilt brennstoff. Det vil vel gleder puritanerne her inne vil jeg tro;)
 
Gratulerer med en glimrende liten el-bil. Burde fungere ypperlig som nr.2 bil og frem og tilbake til jobb-bil. Helt enig med deg at den er fin å kjøre! Tatt i betraktning størrelsen, kjører den godt.
Har for øvrig tenkt over det samme du erfarte med i3, men fant ut at man rett og slett må være bittelitt på gassen lenger enn man er vant med når man kjører den. Ellers bremser det veldig ja :)
 
Hydrogen er definitivt et blindspor med det vi vet i dag, bare spør en realist så får du et langt svar.

Takk til alle gode (og noen snodige) innspill her:) Ikke noe tvil om at temaet engasjerer i allefall.
Ble nok E-Up det falt på til slutt gitt. Rasjonalet var rent objektivt, og ikke særlig subjektivt (da jeg ikke akkurat får tenning når jeg ser den) Men da den er overraskende god å kjøre, responsiv og tight, godt utstyrt i forhold til konkurentene (nei, tesla var aldri et alterantiv og E-Golf/i3 ble litt dyr. i3 opplevdes av meg også som nevnt her av andre, som en spy-maskin mtp ivrig oppbremsing osv, og to unger i baksetet som er på audition til exorsisten hver gang vi skal i butikken, orker jeg ikke), oppleves som en "vanlig" liten bil å kjøre. Hurtiglading, mulighet for oppvarmet bil når den står tilkoblet (noen men ikke alle konkurentene har dette) Batteripakke som kan skiftes ut enkle celler, og ikke må ta hele sulamitten om noe ryker (sjekket for morroskyld hva det ville koste og skifte batteripakken på en Citroen/Mitsubishi/Renault, og det var intet mindre enn 201.000,- eks arbeid ...`nuff said)

Samfunnsnylter osv, tja mulig det. Om så må jeg nok være en av de aller værste. For som statsansatt (les, skattebetalerne betaler alle kostnader) så er det i tråd med "grønt-fokus" etablert en haug med hurtigladestasjoner på arbeidsplassen min, kostnadsfritt for ansatte (dvs ikke bare snylter jeg på alle tenklige steder som bomringe, gratis offentlig parkering og temporært kollektivfelt, men får også ladet gratis)

For å kompensere noe på imaget i det minste (som samfunnsnylter og el-bilhipster) kjøpte jeg og nettopp en ny A4 som bruker masse fossilt brennstoff. Det vil vel gleder puritanerne her inne vil jeg tro;)

Haha, fin oppsummering. Høres ut til at du har truffet riktig valg. Husk å skaffe deg sticker som hindrer slike misforståelser:

486026924.jpg


Er ikke el-bil litt som en Quarts klokke?
Rart det er så populært her blant kokkeentusiaster som for meg virker som det er kun mekanisk som gjelder.

Det er en god sammenligning mtp følelser, men ikke i praksis pga bruken. Det er logisk at det er mye høyere andel motorinteresserte her inne enn i befolkningen generelt. Det er jo ingen av oss som kan gi noe fornuftig grunn til at vi skal ha mekaniske urverk. Det er er bruks(ingeniør)kunst, ting som gir oss glede. Slik er det med motor også. Jeg ville aldri vært foruten et lunefullt fossildrevet kjøretøy på to eller fire hjul, selv om jeg til daglig bruk foretrekker responsen og den sømløse kjøreopplevelsen elbil gir.
 
Ja det er nok helt klart en vanesak, og nok særlig med i3. Kjenner tendenser ved Up`en og til det samme, men der lar det seg i allefall justere i tre hakk, eller skrus helt av. Men man må jo uansett lære seg et noe annerledes kjøremønster med en el-bil uansett. Om man vil strømmen skal vare litt i allefall. Fruen har ikke helt forstått at gasspedalen ikke er en av/på knapp (i biler generelt), så hun har har nok en noe lengre vei enn meg for å kjøre "el-bil`gjerrig". Men kommer til å være den bilen som er primær her hjemme når det ikke er snakk om lengre turer. Så blir det artig og se prisfallet på el-biler generelt når de har kjørt i to-tre år, og har en ca 100.000km bak seg. Regner ikke med at det er så mye å hente da nei. Men det kommer jo til å være HELT uproblematisk for alle Tesla eiere, hvor hele batteriet må skiftes og som jo nesten ikke koster noenting. Nei, bil er tap uansett drivstoff.
 
Pt. så lages hydrogen fra naturgass => man har CO2-utslipp i prosesskjeden ved bruk av brenselcelle. Når dette er på plass, så begynner vi å snakke.
 
Er du gla' i hamburgere å liker å bli spandert på?
Da er bilen for deg Tesla.
2elba6w.jpg
 
Redigert: