Hvilke komplikasjoner er dine favoritter?

Min favorittkompikasjon rent praktisk - og har en nyttig funksjon i jobbhverdagen - og den kommer fra Krayon:

anyday-explore.jpg
Helge-indikator?

• Liker
Reaksjoner: Måsabjønn
Helge-indikator?
Gjerne det. Langt viktigere i møter er når alle vipper opp mobilen for å lure på hvilken dato neste møte skal være om eksempelvis 11 dager, så har man allerede svaret på armen. Å se hele inneværende kalendermåned på armen - OG man faktisk kan lese den uten lupe (som på mange andre mekaniske armbåndsur), er jo et pluss også. Enhver komplikasjon som kan erstatte mobilen, har en kjærkommen mekanisk verdi for meg. Ulempen er jo at klokken her koster det samme som 40 iPhones, men men...

Noen komplikasjoner er a) praktiske, b) romantiske og/eller c) outrerte - eller kombinasjoner av disse. Innen a) er det forholdsvis enkelt å bruke hodet og et lite sekund: Dato, ukedag, årstall, skuddår, o.l. Andre innen b) er ikke like lett å løse innomhus like fort: Månefase. Innen c) er f. eks Equation of Time umulig å prosessere rent kognitivt uten hjelpemiddel (ref. e.g. Panerai).

Uansett komplikasjon, og da spesielt de innen b) og c) er det egentlig matematikken bak det mekaniske som er produsert og som fascinerer. I tillegg, er det kjekt å se at enkelte (som Krayon) produserer en "enkel" komplikasjon som er praktisk uten at nesten noen andre har utført det samme.

Krayon har også denne, som ikke er like praktisk, men desto mer fascinerende: https://www.krayon.ch/everywhere.php?lang=en#introduction Muligens litt inspirert at gamle japankse metoder å lage/vise tidsvisninger på, der lengden på dagen gjennom året og lokasjonen, var hovedbæreren av klokken

pressroom-everywhere-1.png

Redigert:
Så at jeg hadde svart vel kort i 2021 :D

Bruker nesten bare klokker med bezel/krans!

For når jeg skal kjøre til ferga på vei til jobb.

Matlaging.

Trening.

Møter og mye mere!

Sist var når jeg tok medisin, Sånn at jeg vet det er gjort! Blant annet tablett mot spontane klokkekjøp, og D vitamin!

1000024179.jpg