Hva var din garasje fylt med på 50, 60, 70, 80, 90 eller 2000- tallet?

Som god Romeriking ble den første bilen, en Opel Ascona i bæsjebrun, kjøpt for 10k i god tid før jeg fylte 18. Tiden før jeg fikk lappen ble brukt til å bygge basskasse i bagasjerommet, farge parklyspærene grønne, kutte et par ringer av fjærene, slipe ventiler og bytte kamaksel samt et par aldri så små testturer for å øve på brekksladd i snøen. Da jeg fikk lappen på min 18-årsdag stod noe ala dette klart:

IMG_2807.jpeg


Frihetsfølelsen var enorm, og jeg har beholdt bilinteressen selv om jeg godt kan innrømme at jeg ikke savner hverken den gamle kjærra eller den skarpete bassen fra the Prodegy sin Firestarte noe særlig.. ;)
 
IMG_1702.jpeg

90-tallet: Off-White Boble (1302) kjøpt i tussmørke til advarsel fra min far.

Eksos inn i kupeen når varmeapparat var i bruk om vinteren, og en dag fant jeg en skikkelig kladd med «sparkel» i gulvet.
Ble solgt til en dørvakt. Tror jeg overdrev alt som var galt med bilen for å unngå besøk på døra i ettertid.

(Bilde fra internett)
 
Vis vedlegg 353690
90-tallet: Off-White Boble (1302) kjøpt i tussmørke til advarsel fra min far.

Eksos inn i kupeen når varmeapparat var i bruk om vinteren, og en dag fant jeg en skikkelig kladd med «sparkel» i gulvet.
Ble solgt til en dørvakt. Tror jeg overdrev alt som var galt med bilen for å unngå besøk på døra i ettertid.

(Bilde fra internett)

En kammerat hadde kjøpt seg boble. Jeg husker han klaget over at vindusspylingen ikke virket. Da jeg senere var og så etter min første bil (endte opp med Minien på foregående side) da sjekket jeg opp en boble. For sikkerhetsskyld testet jeg vindusspylingen. Den virket. Da benyttet jeg anledningen til å sjekke hvordan denne var satt opp.

Så kan du tro min kammerat lo bra da jeg kom og fikset dette på hans bil. Trykket til spylingen skulle komme fra reservehjulet.

8
 
Har hatt litt av hvert opp i gjennom, fant bilder av noen. Modifiserte alle bortsett fra Opelen som var en 1600 S med 25000 Km på telleren (bortsett fra ATS stern felgene som jeg tilpasset centerbore på og lakkerte i garasjen).

1936711_137504786417_1856346_n.jpg


1936711_145505301417_5234294_n.jpg


1936711_137504776417_1282720_n.jpg


242221_10150253437756418_5733553_o.jpg


1936711_137504761417_5337625_n.jpg


32204_432896956417_7179521_n.jpg
 
Min første bil var en 1986 Nissan Cherry Grand Prix Edition, en veldig OK bil for en ikke spesielt bilinteressert 18-åring som var mye mer opptatt av jentene som flokket seg om den faktisk riktig pene og sportslig utseende bilen. Lakkert i sort og rødt, med en hel del fiffige detaljer, som f.eks to hendler på midtkonsollen som åpnet bakvinduene. Jeg elsket den bilen, og eide den i over 10 år før den møtte sitt endelikt over et elektrisk opplegg som ikke var veldig solid, pluss at rust i hjulbuer og døråpninger var begynt å bli påtrengende. Jeg tror den hadde over 250k på telleren da.

Motoren var en 1,5L bensin som var akkurat passe sprek til at den ikke var helt døll, men slapp nok til at det aldri var enorm risiko for å kjøre seg i hjel. Den var imidlertid utrolig pålitelig. Startet bestandig, og det eneste krøllet jeg kan huske å ha hatt med den var noe fordelerlokktull. Det elektriske anlegget var skrot, og de siste årene var det anyones guess om man hadde vifte, lys og radio tilgjengelig på en kjøretur.

1702026398357.png
 
Bilen jeg savner mest, egentlig den eneste bilen jeg savner.
Den av familiens biler jeg husker best. (Vi hadde en Fiat 600 når jeg ble født og noen år men den kan jeg ikke huske, og en 850 noen år).
Jeg husker denne fra sommerferier på vestlandet (Min onkel der kjøpte den ny og vi overtok den siden), at jeg lærte å kjøre i den, de morsomme turene på svingete veier når sommerdekkene kom på om våren, at jeg selv overtok den som min, og at pappa og jeg mange år senere tauet den til opphugging. Det har siste jeg angret mange ganger...

En utrolig morsom og lettkjørt bil, og en motor (1100) som tålte et utrolig turtall. Husker jeg entusiastisk fortalte pappa at den, ut fra en bomstasjon med tre mennesker og bagasje, klarte 60km/t på 1. gir. Han var ikke like entusiastisk..

Bilde fra nett, men den så neste slik ut (vår var 2 dørs):

Fiat 128.jpeg
 
Edit: Det er selvfølgelig en Fiat 128

Bilen jeg savner mest, egentlig den eneste bilen jeg savner.
Den av familiens biler jeg husker best. (Vi hadde en Fiat 600 når jeg ble født og noen år men den kan jeg ikke huske, og en 850 noen år).
Jeg husker denne fra sommerferier på vestlandet (Min onkel der kjøpte den ny og vi overtok den siden), at jeg lærte å kjøre i den, de morsomme turene på svingete veier når sommerdekkene kom på om våren, at jeg selv overtok den som min, og at pappa og jeg mange år senere tauet den til opphugging. Det har siste jeg angret mange ganger...

En utrolig morsom og lettkjørt bil, og en motor (1100) som tålte et utrolig turtall. Husker jeg entusiastisk fortalte pappa at den, ut fra en bomstasjon med tre mennesker og bagasje, klarte 60km/t på 1. gir. Han var ikke like entusiastisk..

Bilde fra nett, men den så neste slik ut (vår var 2 dørs):

Vis vedlegg 354128
 
  • Liker
Reaksjoner: Rjer
Førstebilen i 2008 var en 1967 VW Boble 1500. Med brune fartsstriper, bredda bakfelger og senket på original forstilling som gjorde at den så kul ut (og smalt nedi alle fartshumpene).
iFRVpNZ.jpg


H6v0Q8j.jpg


Solgte bobla og kjøpte en nydelig sennepsgul 1976 Toyota Corolla Deluxe. Fikk tak i originale metall-hjulkapsler og kjørte den to fine sommersesonger.
t96kItX.jpg


3Z92KGC.jpg


Neste bil var en forferdelig televerksblå 1978 Volvo 244DL, men da var vi vel kommet til 2010. Er ennå bitt av gammelbil-basillen så dag har jeg to 1976-modeller, en MGB GT og en BMW 5-serie (med rekkesekser, doble utblås og innsprøytning, tenk så moderne og fjongt!).
 
Min aller første bil kjøpte jeg for 25 tusen når jeg var 17 år og gikk på videregående skole. Det var i 1981 og den ble kjøpt for penger jeg hadde tjent med å jobbe i helger og på kveldstid over lang tid. Det var en 1970 Ford Mustang hardtop med 3.3 liter 6-sylindret motor. Den hadde rust og en del kutting og sveising av nye plater måtte til. Ta mine ord på at dette ikke var en rask bil. 120 SAE hestekrefter er ikke allverden. Men den var nydelig å kjøre og lå godt på veien. Bildet er fra en Ford salgsbrosjyre fra 1970.
IMG_1128.jpeg
 
Min første egne bil var denne, som jeg tilfeldig under rydding i dag fant et bilde av - trodde ikke jeg hadde noen bilder av denne :) Kjøpt rett etter at jeg kom ut av forsvaret i 1983 og jeg syntes jeg var en veldig kul 20 åring når jeg rattet rundt i denne.
Hadde den vel i 2-3 år før den ble byttet til en mer potent Triumph TR4 IRS, som jeg kanskje også kan finne noen bilder av.
IMG_6982.jpeg
 
Da fant jeg bilde av min TR4 IRS som erstattet Spitfire`n. Denne bilen ble kjøpt av meg som en litt sliten og rusten utgave i hvit med rødt interiør. Etter et par år kjørte jeg av veien og totalvraket den.
Når den ble gjenoppbygget valgte jeg British racing green med sort interiør.
Etter disse 2 bilene som jeg eide på 1980 tallet, så har jeg bare hatt en endeløs rekke av kjedelige firmabiler, som ikke er verdt å nevne i denne tråden.
IMG_6984.jpeg
 
Redigert:
Min første egne bil var denne, som jeg tilfeldig under rydding i dag fant et bilde av - trodde ikke jeg hadde noen bilder av denne :) Kjøpt rett etter at jeg kom ut av forsvaret i 1983 og jeg syntes jeg var en veldig kul 20 åring når jeg rattet rundt i denne.
Hadde den vel i 2-3 år før den ble byttet til en mer potent Triumph TR4 IRS, som jeg kanskje også kan finne noen bilder av.
Vis vedlegg 360726

Jeg ser at denne nok lever enda. Den ble avregistrert i 2017 av eieren som kjøpte den i 1986.
Den er nok hos en entusiast.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg fant noen bilde fra 80-tallet.
Her er min 68-modell.
Legg merke til de flotte mørke vinduene, og de fine magnesiumfelgene. Ekte MiniLite 5x10.
Vi skriver nok 1986.
Høvik Mini_1.jpg


68-modellen hadde jeg ikke så lenge. Den gikk til spiker til fordel for en 66-modell.
Etter litt over et år så den ut som på bildet nedenfor.
Min 66-modell før den fikk farven Surf Blue
Mini Høvik_1.jpg

Denne hadde jeg i 19 år. Den lever godt enda.

8