Hva var din garasje fylt med på 50, 60, 70, 80, 90 eller 2000- tallet?

Rød

Støttemedlem
Medlem
9. nov. 2011
Innlegg
6.220
Sted
Arendal
80-tallet og en forholdsvis ung Rød :)
IMG_3822.jpeg
 
Like spennende bilvalg på 90-tallet som i dag: Ford Fiesta 1986 1.1 med 45 spinnville hester.
Til tross for å være særs spinkle saker ble bilen flittig benyttet landet rundt.
Disse hadde en egenartet tikkelyd i symaskinmotoren.
Min så helt lik ut som denne:
1701347486586.png
 
Like spennende bilvalg på 90-tallet som i dag: Ford Fiesta 1986 1.1 med 45 spinnville hester.
Til tross for å være særs spinkle saker ble bilen flittig benyttet landet rundt.
Disse hadde en egenartet tikkelyd i symaskinmotoren.
Min så helt lik ut som denne:
Vis vedlegg 353211
10 år senere fulgte jeg opp med nok en spennende bil, Nissan Micra 1999 med 1.0 ltrs motor og hele 54 ponnier!
1701352761006.jpeg

Himla drittbil. Fiestaen hadde iallefall sjarm.
 
Er ikke noen bilentusiast, for meg har bil alltid vært et nytteredskap for å frakte kompiser og etterhvert familien i tillegg til alt av ting og tang i forbindelse med bolig, båt og hytte. Mine biler er derfor ganske så vanlige, småkjedelige bruksbiler. Alltid kjøpt brukt og som regel alltid eid noen år for lenge… Men artig å mimre litt.

Min aller første, 1969 Ford Cortina MkII 1600 Super. Kjøpte den for det første studielånet jeg tok i 1980. Hadde mye morro med den, men den var en kjelke på vinterføre og med tenningssystem og laderegulator fra Lucas - Prince of darknes var der ofte kleint med startstrøm
IMG_0861.jpeg


Før jeg kjøpte Cortinaen så hadde jeg kjørt min fars Volvo 144DL.
Sikkert derfor den neste bilen ble en 1977 Volvo 242. Bilen var hvit men etterhvert ble det mye rustrødt i kanaler, dører og når jeg måtte poppe inn en plate i bunnen sa fruen stopp, nå var det nok.
IMG_0862.jpeg


Men Volvo var kommet for å bli, neste ble en 1982 Volvo 244. Rød med grå stripe langs siden, riktig stilig. At rødfargen falmet kraftig, vel…
IMG_0863.jpeg


Etterhvert kom det unger og man fant ut at stasjonsvogn måtte være smart. Og skulle det først være, så hvorfor ikke gå for den største der var, nemlig Opel Omega Caravan.
Det litt spesielle med den var at jeg handlet den i Tyskland, dette var i importbilenes tidsalder. Mye plass var det men ellers ikke så mye å snakke om
IMG_0867.jpeg


Stasjonsvogn var kommet for å bli, neste ble en 1998 Volvo V70. 5 sylindret, 163hk, automatgir, skinnseter - ett snev av luksus! Første bilen med litt liflig eksoslyd når man slapp opp gassen inn mot rødt lys. God og morsom å kjøre, komfortabel, småstilig utseende og fremdeles mye plass.
IMG_0866.jpeg


Den neste var også stasjonsvogn, og enda en Volvo. 2006 V70 AWD Ocean Race. Spekket med utstyr, selvsagt automatgir, tlf, pop up skjerm for kart og tv (men norsk tv var blitt digitalisert så fikk ikke inn noe som helst), Storveis lydanlegg med 6 platers cd spiller i tillegg til egen harddisk for musikk. Og med awd var ikke hytteveien noe problem lengre, helt slutt på å legge på hurtigkjetting før siste bakken.
185hk diesel gav nok av krefter, en prektig bil.
IMG_0868.jpeg


Så har der helt siden Omegaen vært en nr. 2 bil, 2 x Ford Escort Mk3, en Ford Escort stasjonsvogn.
IMG_0871.jpeg

IMG_0870.jpeg

Disse ble kjørt til de ble levert til den lokale huggeren.
Men i 2007 ble det en helt ny Toyota Yaris, importert fra Danmark. 1,4 diesel, semi automat, fruen elsket den.
IMG_0873.jpeg

Selv om jeg ikke har noe behov for at bilene mine skal være spesielle, gå fort eller være dyre, så får man jo ofte et forhold til den enkelt bilen. Ikke alle, men noen av dem. Yngste datteren gråt da den siste «padda» en lurvete, sølvgrå Escort skulle kjøres til huggeren. Hun og nabogutten hadde blitt kjørt til barnehagen i denne i over 2 år, de hadde mange gode minner fra baksetet i den.
 
Redigert:
Svært lite spektakulær garasje her, biler har først og fremst vært et fremkomstmiddel, kun unntaksvis noe annet.

Første bil var en Opel Astra, 1995-modell eller så, overtatt da fastlegen til farfar ikke lot seg imponere lenger.

Etterfulgt av en 2012 Passat 1.4, der forrige eier hadde lagt ut masse ekstra for å få DSG og girpaddles på rattet - men slikt som ryggekamera? Nei, hva skal man med det?

Så ble det litt bedre, en 1998 Land Cruiser KZJ95, 3.0TDi. Denne lever nå ut sine siste dager i stallen, er like rundt 500' på telleren og kommer til å få beskjed om at den må bytte dyser på neste EU-kontroll. Når den også burde få nye sylinderforinger om den skal bli litt mindre sigen og oljetørst, så er det tid for å la den gå til en som har mer fritid å bruke på mekking enn jeg har.

I øyeblikket er garasjen fylt med den før nevnte Passaten og -gisp- en Prius+ sjuseter, som var fruens foretrukne valg da jeg trodde jeg kunne kjøpe meg noe litt morsommere noe.

På plussiden er dog at jeg fikk henne med på at om vi skulle ha en så dørgende kjedelig bil, måtte vi ha et eller annet som kunne gi en stakkar litt livsglede tilbake. Heller mot en MGB, de er billig moro og enkle å skru på. Får lete litt rundt etter en fin en.
 
Min første bil var en 92 modell Mazda 323 1,3l som jeg fikk billig av en "venn" av en "venn" av en kollega. Sånt kan det blir mye morro av.

Det viste seg nemlig senere at den hadde gått som Peppes Pizza bil og at den opprinnelig var rød og skrudd sammen av deler fra diverse biler av en småfull / høy hobby-mekanikker. En av spesial egenskapene med denne var at man faktisk måtte slå av lysene for at motoren skulle stoppe. Motoren duret og gikk selv om man slo av tenningen og tok ut nøklene dersom lysene stod på. Alle lister var for øvrig skrudd fast med solide skruer, kjekt...

bv0y7mwbosst_800.jpg


Jeg drømte dog om en slik, men det ble med drømmen:
Mazda 323 drøm.jpg


Jeg fikk heldigvis solgt Peppes-Mazdaen med de mange ekstra flotte egenskapene til en oppkjøper og kjøpte en burgunderrød Audi 80:

audi-80-1992-audi-80_8242300344.jpg
 
Jeg hadde denne 94 mod Toyota Supra twin turbo 330hk kliss original uten spoiler da jeg kjøpte denne.
Angrer som en hund på at den ble solgt etter få år.
Han som kjøpte den 'ødela' den fullstendig med med manometer i A-stolpe, stylingkitt over alt, gt stoler og div.


1701423133103.png


Hadde også denne (Arkivbilde) Var en 94 mod kun kjørt 26000km! Og helt original. Der er jeg i løpende kontakt med han jeg solgte bilen til for ca 10 år siden om en retrade den dagen han skal selge. Bilen er fremdeles helt original.

1701423653293.png


Den som vekker sterke følelser er denne også. En Volvo 262 Bertone (arkiv bilde) Husker jeg kjørte ned til Lillesand og hentet denne for ca 30 år siden!
Fantastisk bil, men for en ræva motor. Volvo brukte en V6 fra renault mener jeg, som det var bare problemer med.

1701423874902.png


Ikke lenge siden jeg solgte denne 2002 Pontiac Trans Am V8 med begrenset produksjonserie.
Ble vel mye for meg denne. Men en kul og gul bil.
1701424149378.png
 
Redigert:
Pøh. Dere har ikke levd før dere har hatt et italiensk industriprodukt som ruster mellom hendene. Rudolf Hruskas geniale konstruksjon med flat firer, et hjul i hvert hjørne og gokart-styring, skapte en bil som kjørte i ringer rundt datidens VW Golf.

Dessverre måtte politikerne blande seg inn og da gikk det som det gjerne gjør, til helvete med kvaliteten.

De siste produksjonsårene var derimot ganske bra, helgalvaniserte og mekanisk veldig pålitelig.

Hadde jeg funnet en Alfasud - eller Sprint - som ikke var rustet vekk, hadde jeg kjøpt en tvert.


Alfasu.png
 
Må benytte arkivbilder her. Første bil var en Peugeot 205 GTi (1,6).

DSC_4348a.jpg


Den andre var en Ford Escort XR3i

car_photo_293202.jpg



Under russetiden var det en kledelig Citroen 2CV. Teoretisk topphastighet var oppgitt i manualen til 115 km/t:

376_891370882.jpg


I en periode var det en brun Citroën CX fra 70-tallet det man fløt rundt i:

images



Sikkert GTI-dagene som ledet til at man innimellom kjørte en Citroën CX 2,5 GTi Turbo 2:

P3187037.jpg


Så endte man opp med en Ford Fiesta 1.1 Nevada beige 1978-modell av alle ting når studier og ditto studielån ble en realitet:

4993515967_eaa0f718a5_z.jpg


Når den var utkjørt ble det en Golf 1,6, som stoppet hvis det regnet mye ute. Artig i køkjøring. Ble kjøpt en del kondensfordrivende spray på Biltema til fordeler i disse dagene:

resize



På slutten av studiene og jobbing ble det nok penger til å kjøpe en Peugeot 405 SRi:

Peugeot_405_SRI_1992.jpg


Så ble det fem sylindre og superfornuft. Volvo 850:

116_1060819464.jpg


Fornuften fikk 7 seter:

2005-Volkswagen-Touran-1.9-TDi-5-dr-mpv-for-sale-in-Spain-Costa-del-Sol-Marbella-Mijas-Costa-Malaga.jpg


Etter alt dette ble det helt andre biler og mer bevisste valg.
 
Redigert:
Kjøpte min første bil på 2000- tallet og det var en 94- VW Golf 1.9 TDI (90HK) som jeg syns var veldig sprek i forhold til det meste jeg hadde kjørt tidligere. Senere fulgte en 2005 BMW 525i, 2010 BMW 320d x-drive, 2011 BMW 530d og innimellom her en 2006 Lexus IS250. Så ble det et par Subaru Forester før jeg fikk behov for 7-seter og endte opp med en 2016 BMW 220d -xdrive. Nå er jeg lysten på Land Cruiser så vi får se fremover.....
 
18_-1707551085.jpg


Min første bil og den eneste i 2000-årene.

Lappen i noen måneder, bakhjulstrekk, mulighet til å slå traction control helt av og underutviklet hjerne. Dro den av veien på vinteren et par ganger, men kunne gått verre enn det gjorde.
 
Var dessverre ikke gammel nok til å kjøre bil før litt utpå ‘90-tallet, så jeg gikk dermed glipp av mange klassikere…. Dette var mine to første biler, på slutten av 90-tallet:

Jeep Wrangler TJ:
IMG_3913.jpeg


Polo G40:
IMG_3909.jpeg


Dessverre arkivbilder, men farger og felger er korrekte!