Hva skjer med Rolex og levering?

Hva gjør de lange leveringstidene med potensielle kjøpere?

Blir dere lei og ser etter alternativer, eller trigger dette måha-genet og medfører at dere føler dere får mer for pengene - jf "jakten er halve morroa....."?

Personlig blir jeg litt lei disse lange ventelistene på diverse modeller fra Rolex. Står selv på liste på den nye Daytonaen men tviler på at den AD’en jeg står på liste hos klarer å levere til meg før 3-5 år så tviler på det blir noe ut av dette.

Håper hypen roer seg snart så det blir mulig å gjøre et godt kjøp på Rolex igjen:)
 
Er det sånn at Bjerke tør ikke å bestille klokker som skal site i butikken og vente for en kjøper?
Eller er det sånn at Rolex forsyner ALLE på bestilling???o_O Det tviler jeg på.

Ettersom jeg forstår bestiller norske ADer maks antall sportsmodeller i stål, men Rolex begrenser leveransene sterkt til det bittelille markedet Norge representerer, men prioriterer større markeder. Korriger meg om jeg tar feil.


@Cuoresportivo : anbefaler en 116509 som ventepølse:) Relativt liten premiumpris ift stål, og i tillegg er det en sajko mye kulere klokke!
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød og Cuoresportivo
Ettersom jeg forstår bestiller norske ADer maks antall sportsmodeller i stål, men Rolex begrenser leveransene sterkt til det bittelille markedet Norge representerer, men prioriterer større markeder. Korriger meg om jeg tar feil.


@Cuoresportivo : anbefaler en 116509 som ventepølse:) Relativt liten premiumpris ift stål, og i tillegg er det en sajko mye kulere klokke!

Har tilgode å se en 116509 live enda, men tanken på en 116509 kommer nesten daglig så ikke utenkelig at det blir en 116509 i fremtiden @Genta :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Rød
Har en 5711 liggende et sted, men etter at 116509 kom i hus er Patekens funksjon degradert til kun å samle støv...

Kan sitte barnevakt for den jeg altså, passe på at støvlaget ikke blir for tjukt :rolleyes:

Føler meg rimelig sikker på at denne alvorlig lange ventetiden er nøye kontrollert av Rolex sentralt, men akkurat hva gulroten i det hele er for de skjønner jeg ikke helt. Mulig de lokker flere kunder i det lange løp når folk ser at de faktisk kan tjene gode penger på å kjøpe den rette sportsmodellen?
 
Kan sitte barnevakt for den jeg altså, passe på at støvlaget ikke blir for tjukt :rolleyes:

Føler meg rimelig sikker på at denne alvorlig lange ventetiden er nøye kontrollert av Rolex sentralt, men akkurat hva gulroten i det hele er for de skjønner jeg ikke helt. Mulig de lokker flere kunder i det lange løp når folk ser at de faktisk kan tjene gode penger på å kjøpe den rette sportsmodellen?

Finner den ikke, ligger nederst i støvete roteskuff! Hvis ikke kunne du bare fått den, men sorry...

Tror ikke Rolex kontrollerer voldsomt bevisst. Tror derimot at de har en begrenset produksjon ift etterspørsel og Norge får sistepeioritet. Samtidig som de ønsker å pushe TT og helgull pga lønnsomhet og passer på at disse er lettere tilgjengelig ift stål. Mine 2 ører.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 5295
Har en 5711 liggende et sted, men etter at 116509 kom i hus er Patekens funksjon degradert til kun å samle støv...
Finner den ikke, ligger nederst i støvete roteskuff! Hvis ikke kunne du bare fått den, men sorry...


Vist du skulle finne den nå som julevasken i huset nærmer seg, så kan jeg kjøpe den av deg til selvkost så slipper du å tape på denne hvertfall:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Ettersom jeg forstår bestiller norske ADer maks antall sportsmodeller i stål, men Rolex begrenser leveransene sterkt til det bittelille markedet Norge representerer, men prioriterer større markeder. Korriger meg om jeg tar feil.


@Cuoresportivo : anbefaler en 116509 som ventepølse:) Relativt liten premiumpris ift stål, og i tillegg er det en sajko mye kulere klokke!

Mulig ja...
 
Tror ikke Rolex kontrollerer voldsomt bevisst. Tror derimot at de har en begrenset produksjon ift etterspørsel og Norge får sistepeioritet. Samtidig som de ønsker å pushe TT og helgull pga lønnsomhet og passer på at disse er lettere tilgjengelig ift stål. Mine 2 ører.

Tror du er inne på det her. Fikk høre fra en AD at de ikke får bestille uendelig med stålmodeller, men må selge et visst antall TT og helgull modeller for å få ta inn flere stålmodeller.
 
Tror du er inne på det her. Fikk høre fra en AD at de ikke får bestille uendelig med stålmodeller, men må selge et visst antall TT og helgull modeller for å få ta inn flere stålmodeller.
Kan i den sammenheng gjenta substansen av et innlegg jeg hadde i en tilsvarende tråd her inne for en stund siden. Da stakk jeg helt tilfeldig innom en AD her i USA og prøvde en Submariner Date på hånda. Fritt salg over disk om jeg ønsket det. Dersom de ikke hadde på lager så ville leveringstid være 1-3 mnd., hvis jeg ikke husker feil. En helt annen situasjon var det for BLNR og Hulk, mens Daytona var helt håpløst. Sub, med eller uten dato, var derimot ikke det store problemet. Blir derfor litt overrasket over å lese at man i Norge nå opererer med over 12 mnd (?) ventetid på disse. Teorien til @Genta høres fornuftig ut. Vil anta at de store AD'ene her selger i bøtter og spann med glitter og gull, og får således større tilgang på de rimeligere stålmodellene.
 
Så vidt jeg vet får AD’ene levert vesentlig færre modeller enn de ønsker. Dette styres av Rolex sentralt, og styres kun av etterspørsel, og selvfølgelig hvor mye AD selger totalt.

Norge er et lite marked, og er neppe spesielt høyt prioritert hos Rolex sentralt. Det er riktig at det flere steder i verden ikke er spesielt langt ventelister på standard Submariner, for en liten stund tilbake kunne du plukke opp disse på dagen lengre sør og øst i Europa.
 
Har stått på liste hos Askeland siden Juli på en Sub-Date, og levering er TBC fortsatt. Virker som de får minimalt med stålmodeller tilsendt, og de kan ikke engang estimere om vi snakker levering i Januar eller Juni... Hvis noen har sykt gode kontakter hos AD, PM meg :p

Jeg vil si at en av utfordringene feks hos Askeland hvor liste ikke er bindende (null depositum) er at man i teorien kan være nummer 30 på lista, og de andre 29 egentlig ikke er interessert. Men, man kan også være nummer 30 på lista, og de 29 foran har satt seg på liste hos samtlige AD'er for å bare kunne plukke den med første tilgjengelighet.

Og, dessverre, noen stiller seg på liste kun for å selge over markedspris så fort den kommer inn døra..
 
Askeland vet temmelig nøyaktig hvor mange klokker/modeller de får i 2018, og omtrent når disse kan forventes.

Det er klart at prioritering av gode kunder og «uryddige» ventelister i praksis medfører stor usikkerhet rundt leveringstid. I jaget etter rask fortjeneste virker det som mange glemmer viktigheten av et godt og lokalt kundeforhold :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Vestante
Tror du er inne på det her. Fikk høre fra en AD at de ikke får bestille uendelig med stålmodeller, men må selge et visst antall TT og helgull modeller for å få ta inn flere stålmodeller.

Jeg kan tenke meg at Rolex sliter å selge gull-utgavene : det er et begrenset marked og de har sikkert opplevd mest av den største nedgangen på disse.
Men å tvinge butikkene til å selge gull-utgavene FØR de skulle få nye stål modeller er en dødfødt politikk som skal bare skape tap på stål klokkene.
Men hvorfor kjøper dere ikke Sub´n på nettet hvis den er tilgjengelig da?
Har aldri kjøp noe på urverket.no men er det så j@vle å kjøpe der?
 
Tror du er inne på det her. Fikk høre fra en AD at de ikke får bestille uendelig med stålmodeller, men må selge et visst antall TT og helgull modeller for å få ta inn flere stålmodeller.

Rolex kunne bare lagt færre gullmodeller og blitt kvitt problemet.