Hva skjer med Rolex og levering?

Jeg tror situasjonen er stikk motsatt, Askeland ønsker nok heller å prioritere gode og lojale kunder - fremfor «invistorer» som ringer rundt og setter seg på lister over det ganske land :)

Slik jeg har oppfattet det er listene blitt lange som vonde år, og skaper forventninger som ADene ikke alltid kan innfri. Det er vel ingen godt bevart hemmelighet at kunder har sneket i køen både her og der, og det skulle vel egentlig bare mangle hvis man er en lojal og god stamkunde.
Håper virkelig det er slik det er - og ikke slik jeg leste svaret fra Askeland.;)
 
Jeg syns det er underlig at kunder, som står på venteliste, ikke blir personlig informert om slike endringer. Det er lang ventetid på noen ur, og jeg for min del ringer ikke AD med jevne mellomrom for å sjekke at jeg fortsatt står på liste; Det tar jeg som en selvfølge hvis jeg ikke blir informert om noe annet.

Jeg ville blitt noe forbannet hvis jeg etter 4-5 år tok en telefon for å høre status, og fikk beskjed om at "du ble slettet fra denne listen for 3 år siden".
 
Dette kommer nok til å bli praksis over hele linja så lenge de ikke klarer å levere. Utfra hva jeg forstår så er dette nettopp for å prioritere lojale og lokale kunder. Det er allment kjent at flere skriver seg opp på lister hos alle AD og ikke akkurat takker nei etter de har fått fra første AD. Synes dette blir ryddig og greit. Men litt fortvilendes når en har stått på liste lenge og blir strøket. Det får jeg leve med og håpe dette gjør at det blir litt bedre på sikt. Slik det har vært til nå med årelange lister er ingen tjent med. Tror både Askeland og Bjerke ønsker å selge så mange klokker som mulig og at de er like fortvilet som oss.

Når det gjelder kinesere så er ikke det en utfordring hverken i Kr. sand eller Stavanger slik som i Oslo.
 
Meanwhile @finn ... :confused:

upload_2018-7-25_14-5-18.png

upload_2018-7-25_14-5-33.png

upload_2018-7-25_14-5-48.png
 

Vedlegg

  • upload_2018-7-25_14-4-23.png
    upload_2018-7-25_14-4-23.png
    466,2 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Er lojal (og lokal) kunde av Lervik, handlet mye der, og står på liste på en Submariner, som i teorien skal komme i god før en merkedag for meg, og skal nettopp være dette, en "premie" og en klokke jeg skal beholde. Om jeg hadde fått beskjed om at jeg var strøket fra listen, og måtte begynne jakten på ny, hadde jeg blitt mildt sagt veldig irritert.
 
Er på utkikk etter Dark rhodium Datejust 41, med fluted og jubilee. Noen som vet om noen ADer med den på lager?
 
Som Daytona i stål og dens utvikling, når nå Hulk «etablerer» seg på +100 i bruktmarkedet, blir det den nye standarden?
 
Samme erfaring som @darkcho når jeg går inn i butikker i USA.
  • Samtlige har Yachtmaster 1 og 2
  • Samtlige har 20+ datejust
  • Samtlige har 1 Airking (hverken mer eller mindre)
  • Samtlige har en Milgauss
  • Samtlige har Daytona i edle metaller
Ellers lærte jeg at Cellini får man lett 30% på.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
<insert proper punchline>

Vis vedlegg 104334

For mange år siden levde det en keiser som var så glad i pene klær at han brukte alle pengene sine til pynt og stas. Han brydde seg ikke det spor om soldatene sine, og fikk hverken i teater eller kjørte tur i skogen. Hvis han ikke hadde noen nye kjær å vise fram, da.

Hver time på dagen skiftet han til en ny drakt, og som man sier om kongen at “han er i kongens råd” sa folk bestandig om keiseren “han er i klesskapet”!

I den store byen der keiseren bodde var det riktig hyggelig og morsomt, for hver dag kom det tilreisende på besøk. En dag kom det også to bedragere. De gav seg ut for å være vevere, og stoffene de lagde var herligere enn noen kunne tenke seg. Det sa de i hvert fall selv. Ikke bare var fargene og mønstrene usedvanlig vakre, men klærne som ble sydd av dem, hadde en forundelig egenskap: de ble usynlig for alle dem som ikke dugde til embedet sitt, eller var utillatelig dumme.

– Det var da noen vidunderlige klær, tenkte keiseren. – Når jeg har dem på meg, kan jeg jo skjelne de dumme fra de kloka. Jo, det stoffet må dere straks veve til meg.

Og så gav han bedragerne god betaling for at de skulle gå i gang med det samme.

Bedragerne satte opp to vevstoler, og lot som om de arbeidet. Men de hadde ingenting på veven. Rett som det var forlangte de den fineste silke og det prektigste gull til stoffet sitt, men alt de fikk, puttet de i sine egne lommer, og arbeidet videre til langt på natt, mens vevene var like tomme.

Så en dag tenkte keiseren: – Nå skulle jeg gjerne vite hvordan det går med stoffet.

Men i det samme ble han urolig. Tenk om han ikke kunne se det! Tenk om det skulle vise seg at han var dum, eller at han ikke passet til å være keiser. Riktignok haded han aldri vært bekymret for sin egen forstand, men nå bestemte han seg for å sende ministeren sin av gårde til veverne, for å se hvordan det gikk. Han kan nok se hvordan stoffet tar seg ut, tenkte keiseren. Ingen passer vel bedre til embedet sitt enn han.

Så gikk den gamle, skikkelige ministeren inn i salen der de to bedragerne satt og arbeidet ved tomme vevstoler. Og så sperret han øynene opp, for han så jo ingenting. Men det sa han ikke. De to bedragerne ba han komme nærmere.

– Er det ikke vakre farger, spurte de.

– Og er ikke mønsteret nydelig?

De pekte på de tomme vevstolene, og den gamle ministeren så og så. Men han kunne ikke se det grann, for det var jo ingenting der.

– Er jeg dum? tenkte han. – Det hadde jeg aldri trodd, og det må ingen få vite!

– Nå, De sier ikke noe, sa den ene veveren.

– Åjo, det er nydelig. Aldeles herlig! sa den gamle ministeren og myste gjennom brillene. – For et mønster, og for noen farger. Jeg skal fortelle keiseren at dette stoffet likte jeg riktig godt.

– Det gleder oss, sa de to veverne, og ramset opp en masse vanskelige navn både på farger og mønstre. Og ministeren hørte nøye etter, så han kunne fortelle alt sammen når han kom hjem til keiseren.

Nå forlangte bedragerne flere penger. Mer silke og gull ville de også ha, men alt sammen tok de selv, og fortsatte å veve luft.

Snart sendte keiseren en annen flink embedsmann avgårde for å se hvordan det gikk. Var kanskje stoffet snart ferdig?

Den andre flinke embedsmann så og så han også, men ettersom det ikke var noe i vevene, kunne heller ikke han se noe.

– Ja, er det ikke et vakkert stykke stoff? spurte de to bedragerne, og viste og forklarte det n ydelige mønsteret som slett ikke var der.

– Dum er jeg ikke, tenkte mannen. – Da er det altså det gode embedet mitt jeg ikke duger til. Men det må ingen få greie på. Også roste han stoffet som han ikke så, og forsikret bedragerne om at han frydet seg. – Vakrere farger og nydeligere mønster har jeg aldri sett, sa han. – Det er virkelig et herlig stoff. Dette må keiseren få vite øyeblikkelig.

Nå snakket alle folk i byen om det storartede stoffet, og endelig ville keiseren også det det. Sammen med en flokk utvalgte menn drog han av sted til de lure bedragerne, som vevet av alle krefter, uten en trevl eller tråd.

– Jaa, er det ikke praktfult? spurte de to embetsmennene som keiseren hadde sendt tidligere.

– Se her, Deres majestet. For noen mønstre, for noen farger!

De pekte på den tomme veven, og trodde at de adnre kunne se stoffet.

– Hva er det for noe? tenkte keiseren. – Jeg ser jo ingenting. Det er da forferdelig! Er jeg dum? Duger jeg ikke til å være keiser?

Men han sa:

– Jo, det er meget vakkert. Det tiltaler meg.

Og hele hans følge sa:

– Jo, det er meget vakkert.

Og ingen av dem så noen verdens ting! Alikevel rådet de keiseren til å få sydd klær av det fine stoffet. – Så kan Deres majestet bære dem under det store opptoget, sa de.

Det skulle nemlig finne sted et stort opptog i den lille byen om ikke så lenge. Og nå gikk det fra munn til munn rundt vevstolene:

…. praktfullt!

…. yndig!

…. bedårende!

Og alle sammen var inderlig fornøyd med hva de hadde sett. Keiseren gav hver av bedragerne et ridderkors til å henge i knapphullet, og tittelen “veverjunker”.

Hele natten før opptoget, satt bedragerne oppe og hadde seksten tente lys rundt seg. Folk kunne se at de hadde det travelt med å få ferdig keiserens nye klær. De lot som om de tok stoffet av veven, klippet hull i luften med store sakser, sydde med synål uten tråd, og sa til slutt:

– Seså, der er klærne ferdige.

Om morgenen kom keiseren selv bort med sine fornemste kavalerer, og de to bedragerne løftet armene i været som om de holdt i noe, og sa:

– Benklærne, Deres majestet. Og skjorten. Og kappen…

Og slik fortsatte de!

– Det er så lett som spindelvev. Som om man ikke hadde noenting på kroppen. Men det er nettopp fordelen ved dette stoffet.

– Ja, sa kavalerene.

Og alle kunne ikke se noe stoff. For det fantes ikke.

– Vil Deres keiserlige majestet behage å ta klærne av? sa bedragerne, og lot som om de rakte ham de nye plaggene, ett for ett. De tok ham om livet, for liksom å binde fast slepet. Og mens keiseren snudde og vendte seg foran speilet, sa alle i munnen på hverandre:

– Å nei, å nei, ås godt de kler ham! Så praktfullt de sitter. For et mønster! For noen farger! En meget kostbar drakt!

Overseremonimesteren kom inn og sa:

– Tronhummelen venter utenfor, Deres majestet.

– Nå er jeg ferdig, sa keiseren. – Hvordan sitter klærne?

Så snudde og vendte han seg enda en gng foran speilet, og så nøye etter at alt var som det skulle. Kammerherrene famlet bortover gulvet med hendene, og løftet opp noe som liksom skulle være slepet, men som bare var luft. De så slett ikke noe stoff, men det torde de ikke innrømme.

Og keiseren gikk i opptoget under den vakre tronhimmelen, og alle menneskene i byen så på og sa:

– Nei, så makeløse de er, keiserens nye klær. Og så nydelig som de sitter. Og for et vidunderlig slep han har.

Ingen nevnte med et ord at de ikke så noen ting. Det betydde jo at de ikke dugde til arbeidet sitt, eller at de var svært dumme. Derfor hadde aldri keiserens klær gjort slik lykke som akkurat denne dagen.

Da var det plutselig et lite barn som sa:

– Men han har jo ikke noe på seg! Keiseren har ikke noe på seg!

Og straks ble det hvisket og mumlet fra den ene til den andre:

– Hørte dere hva det uskyldige barnet sa? Keiseren har ikke noe på seg!

Til slutt ropte hele folket:

– Han har jo ikke noe på seg!

Og det grøsset i keiseren, for han syntes de hadde rett. Men han tenkte som så:

– Nå må jeg holde ut gjennom hele opptoget.

Også kneiste han med nakken, og holdt hodet enda høyere, og kammerherrene gikk der og bar på slepet som slett ikke fantes.
 
I lang tid nå har sportsmodellene til Rolex vært mest populære og spesielt det siste året er det blitt helt vilt. Er det sannsynlig at denne trenden plutselig snur om noen år og Oyster Perpetual, Datejust og Day-Date blir de mest populære. At moten snur fra sports-modeller til mer dress-modeller? Jeg føler bare nå at alt jeg ser av Rolex'er over alt er Submariner og GMT-Master. Og på grunn av hvordan markedet er nå så kjøper folk alt de kan få av sports-modeller for de vet de kan selge de igjen med fortjeneste i gråmarkedet. Jeg vet ikke hvordan Rolex avgjør produksjonen sin. Men en skulle jo tro at de nå reduserte produksjonen for OP, DJ og DD og økte produksjonen av Submariner og GMT-Master. Det gir ingen mening å overprodusere OP, DJ og DD, samtidig som det heller ikke gir mening å la det bli alt for vanskelig å få tak i sportsmodellene for da mister de kunder til konkurrentene som Panerai, Omega, IWC osv...
 
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life
(Min)AD sier at Rolex produserer et gitt antall av hver modell hvert år. Meg beskjent blir ikke fordelingen per modell offentlig, bare totalt salg, som igjen nesten er total produksjon da det er relativt få modeller stående i hyllene til ADs til en hver tid. Denne tråden tyder iaf på at det er lite varer i hyllene.
Det kan tolkes som at Rolex ikke kunne brydd seg mindre om å tilfredsstille etterspørsel (hype). Offpist: det ser ut som AP/PP/Rolex har hatt samme managementkonsulent (sikkert McKinsey avd Colombia, global head of productpricing) inne her når det kommer til å øke verdien på dette giffen-godet uten å miste kundemassen som står for mesteparten av profitten.

På den andre siden vil den «årlige prisjusteringen» som for kun 5 mnd siden sto i alle salgsannonser fyre opp under bruktpriser. Endog det har ikke vært noen prisjustering siden 2016(15?). Noe jeg tolker som Rolex sin måte å håndtere annenmarkedet på, sammen med streng dressur av sine ADs (les. listehåndtering og svartelisting av «flippers» og gråmarkedshandlere på.)

Edit:
For å svare konkret på svaret ditt om skifte til OP etc: nNæ. Da vil det i første omgang vises ved tegn på manglende modeller i hyllene hos AD etterfulgt av «Finn-bruker» fra Oslo som ikke responderer på bud under prisantydning
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Ja jeg kjenner heller ikke til at fordelingen blir offentlig. Men Rolex må likevel justere tilbudet etter etterspørselen. Slik at som du også sier at det ikke blir stående mange modeller igjen hos AD'ene i lang tid. Derfor vil det i disse tider være naturlig at produksjon av sportsmodeller øker og produksjonen av dress-modellene reduseres. Hvis det florerer av OP, DJ og DD'er vil ikke folk ha de og dersom det blir helt umulig å få tak i sportsmodeller, mister de kunder til konkurrentene. I tillegg er det slik nå at mange kjøper opp så mange sportsmodeller de får tak i, kun for å selge de i gråmarkedet igjen med en fortjeneste. Noe som skaper en falsk etterspørsel som igjen vil føre til en boble i markedet. Om dagens populæritet av sportsmodellene fortsetter i lang tid, vil alle som eier Rolex gå rundt med Sumbariner eller GMT-Master, noe som igjen gjør at flere vil snu til andre Rolex-klokker som OP, DJ eller DD kun for å skille seg litt ut fra mengden. Ihvertfall er det slik trender normalt fungerer.
 
Enig i noe av det du sier. Når det kommer til justering av tilbud for å møte etterspørsel er jeg uenig. Det vil føre til en «spotpris», dvs en veldig fluktuerende pris som luksusvaremerket ikke opererer eller vil assosieres med. Dårlig for brandet da det senker verdiene luksusvarer har (dyrt og i tillegg noen ganger vanskelig å få tak i).

Bobletendenser i luksusgoder er svært korrelert med makroøkonomien overordnet. En (øvre)middelklasse (hei alle asylanter) med romslig økonomi vil etterhvert søke slike goder. Om Rolex skulle bygge sin business for å tilfredsstille middelklassen vil det antagelig sprekke en boble ved neste resesjon i de største økonomiene.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi