Hva skjer med Rolex og levering?

Fakta: SSB artikkel fra 2019 - "Gjelden til norske familier vokser mindre enn før"


Så, ja - bildet er slik pga (unormalt) høye boligpriser. Imidlertid er jo 1/6-del av nordmenn helt gjeldfrie. Man kan derfor velge å se om glasset er "halvtomt eller halvfullt".

Uansett - og imidlertid er det nok slik at en stor andel av de såkalte invistorene (sic) søker (les; søkte) ikke bare Rolex, men andre kanskje mer attraktive objekter som AP Royal Oak, PP 5711, FPJ, Chronometre Bleu, o.l. Disse tre siste har jo hatt en langt høyere "avkastning" og representerer litt mørketall i den typiske debatten.

Høyt at flyve - høyt at falle. Så, de som er i markedet etter invisteringer, sitter nok med både huslån, billån og AP, PP og FPJ. De vil nok få den aller største smellen - dersom de tilhører den øvrige 5/6-delen av nordmenn som også har (for høy) gjeld.
 
  • Liker
Reaksjoner: Wirefox
My guess er at det kommer til å ta en stund før dette gir betydelig utslag på ventetider. Folk flest får fortsatt lønn og selv om folk hamstrer dassruller så virker det som folk tenker at dette blåser greit over. Tipper at det er ganske få som nå får telefon fra Bjerke om Rolex til butikkpris som sier nei. Kredittkortet virker fortsatt og Finn-prisene ser fortsatt fristende ut.

At klokker begynner å ligge lengre på Finn og at annenhåndsprisene begynner å gå ned, det tror jeg nok vil kunne skje ganske raskt, men markedet har mye overpris å absorbere før invistorene sier nei når Bjerke ringer.
 
...men markedet har mye overpris å absorbere før invistorene sier nei når Bjerke ringer.
Og med nylig Bjerkesalg, så kommer nok mange andre merker enn Rolex til salgs fra invistorene som kjøpe på salg. Noen kjøpe sikkert av genuin klokkeinteresse, men mange kjøpte nok for andre grunner (les; for stor, passet ikke, andre prioriteringer, grail, ny bil, uforutsette utgifter, etc)
 
Og med nylig Bjerkesalg, så kommer nok mange andre merker enn Rolex til salgs fra invistorene som kjøpe på salg. Noen kjøpe sikkert av genuin klokkeinteresse, men mange kjøpte nok for andre grunner (les; for stor, passet ikke, andre prioriteringer, grail, ny bil, uforutsette utgifter, etc)

Ja, det blir nok mye "grail på veg inn" fremover. Tror for så vidt at denne viruskrisen kan slå raskere inn på andre merker enn Rolex/Patek/AP hvor det ikke er like mye etterspørselsoverskudd, så vi kan jo håpe at en del blir brennende inne med klokker de ikke har råd til/lyst på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Den siste ukes prisutvikling på chrono24 vitner i alle fall ikke om et fall i priser på populære Rolexmodeller, snarere tvert om...:eek:
 
Den siste ukes prisutvikling på chrono24 vitner i alle fall ikke om et fall i priser på populære Rolexmodeller, snarere tvert om...:eek:
7FA3B9E9-B50C-4206-8FBF-F901D83CB7C7.png

I tøffe økonomiske tider søker man trygge havner? :oops:
 
Fakta: SSB artikkel fra 2019 - "Gjelden til norske familier vokser mindre enn før"


Så, ja - bildet er slik pga (unormalt) høye boligpriser. Imidlertid er jo 1/6-del av nordmenn helt gjeldfrie. Man kan derfor velge å se om glasset er "halvtomt eller halvfullt".

Uansett - og imidlertid er det nok slik at en stor andel av de såkalte invistorene (sic) søker (les; søkte) ikke bare Rolex, men andre kanskje mer attraktive objekter som AP Royal Oak, PP 5711, FPJ, Chronometre Bleu, o.l. Disse tre siste har jo hatt en langt høyere "avkastning" og representerer litt mørketall i den typiske debatten.

Høyt at flyve - høyt at falle. Så, de som er i markedet etter invisteringer, sitter nok med både huslån, billån og AP, PP og FPJ. De vil nok få den aller største smellen - dersom de tilhører den øvrige 5/6-delen av nordmenn som også har (for høy) gjeld.

Godt at jeg ikke eier, men kun disponerer bil.
Eier heller ikke AP, men disponerer både hus, PP og FPJ.
Glem heller ikke Atmos. Den perfekte husklokka.
B62A01A5-F4FA-46A2-A9BA-B427274A7595.jpeg


Hvordan er din situasjon @Loevhagen ?
Fortsatt gjeldfri med egen bil, bolig og klokkeboks?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TomB og Jørgen
Virker det som om det kommer ut flere rolexer om dagen på finn? Eller bare noe jeg innbiller meg?

Jeg har ikke sett veldig mye enda, men vil tro det kommer innen de neste månedene. Jeg tror slutten av mai/juni vil være den beste tiden å kjøpe seg brukt klokke på. Om det er en du tenker å beholde såklart.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Urmaker Bjerke stanset i går midlertidig all salg av Rolex, Tudor og Patek Philippe grunnet Covid19 og valutasvingningene.
Dette gjelder også de som har uavhentede klokker som allerede ligger i butikken og venter.