Hva leser dere om dagen?

På nattbordet ligger Crescent Dawn av Clive Cussler og en bok på 800 sider om porteføljeanalyse og investering.. Førstnevnte er helt klart den mest spennende av de to...
 
Leser "Chasing the Runner's High: My Sixty Million-Step Program".
51f3Zl8LyyL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU01_.jpg

Hvis man liker å løpe langt så anbefales den. Kjøpte den fra Amazon: Chasing the Runner's High: My Sixty Million-Step Program: Ray Charbonneau: 9781453845639: Amazon.com: Books

Anbefaler også "born to run" hvis man befinner seg i samme kategori!! Arti, spennende og lærerik lesning om vår nedre halvdel..
 
For tiden holder jeg fortsatt på med "X-15 - Extending the frontiers of flight" av Dennis Jenkins (det er en 704-siders koloss om det hypersoniske testflyet X-15). Så langt kan den anbefales - det er en særdeles detaljert fortelling om hvordan mennesket for første gang beveget seg inn i det hypersoniske regimet.

Holder også på med "Failure is not an option" av Gene Kranz. Gene Kranz var Flight Director på Apollo 13, og var med på å få guttene ombord trygt tilbake til jorden. Anbefales.

Videre er jeg også i ferd med å lese ferdig "British Leyland: Chronicle of a Car Crash 1968-1978" av Christopher Cowin - en interessant bok om hvordan det britiske bilmerket British Leyland" led en treg og smertefull død fra sin start i 1968, til det ble forsvant i 2005 - da under et annet navn. Det var en kombinasjon av å produsere biler av dårlig kvalitet som ingen ville ha, og det at de industrielle relasjonene var vanvittig dårlige. Det var streiker i en eller annen form nesten hele tiden. Boken kan anbefales.

Holder også på med "Joseph Goebbels - en biografi" av Lars Ericson Wolke. Goebbels var en interessant person på mange måter, men veldig avhengig av Hitlers støtte innad i NSDAP. Anbefales.
 
Igår leste jeg ferdig "No Easy Day: The Firsthand Account of the Mission that Killed Osama bin Laden". Ikke noe litterært mesterverk, men dog interessant.

Idag tidlig begynte jeg på "Rainbow Six" av Tom Clancy. En bok jeg sikkert har lest 10-12 ganger før, men jeg blir aldri lei!
 
Leser den siste fra James Lee Burke, husker ikke tittelen. Meget gode miljøskildringer og herlige karakterer, spesielt Clete Purcell :)
 
Idag tidlig begynte jeg på "Rainbow Six" av Tom Clancy. En bok jeg sikkert har lest 10-12 ganger før, men jeg blir aldri lei!

Digger Clancy. Har alle bøkene hans, det vil si alle han har skrevet selv. Ikke OpCenter-skrotet osv. Hele Jack Ryan-serien er fantastisk spør du meg, og Without Remorse, om John Clark, er den aller beste boken hans!
Leser Debt of Honour nå. Er snart ferdig med den, og vil gå rett på Executive Orders. Like spennende lesing gang nr 14 ;)
 
For tiden holder jeg fortsatt på med "X-15 - Extending the frontiers of flight" av Dennis Jenkins (det er en 704-siders koloss om det hypersoniske testflyet X-15). Så langt kan den anbefales - det er en særdeles detaljert fortelling om hvordan mennesket for første gang beveget seg inn i det hypersoniske regimet.

Da har du sikkert lest "The Right Stuff" av Tom Wolfe. Hvis ikke har du noe godt i vente. Beskrivelsene av de risikoignorerende gærningene som fløy disse maskinene, og av de første astronautene og kulturene rundt dem beskrives levende og litterært av en av USA fremste journalister og forfattere. Enestående bok.
 
Redigert:
Da har du sikkert lest "The Right Stuff" av Tom Wolfe. Hvis ikke har du noe godt i vente. Beskrivelsene av de risikoignorerende gærningene som fløy disse maksinene, og av de første astronautene og kulturene rundt dem beskrives levende og litterært av en av USA fremste journalister og forfattere. Enestående bok.

Og ikke minst enestående film :) Selv om filmen jo viser en sannhet med visse modifikasjoner (Yeager ble tilfeldig valgt ut til å fly X-1 dagen før osv..) er den fantastisk underholdende og meget bra laget :)

"Go, hotdog, go!"
 
Har vært en del reising i det siste, mao bedre tid til lesing :)

De siste ukers fornøyelse:
past_imperfect_julian_fellows.jpg

Festlig bok, liker du Snobs så liker du trolig denne også!

the_prisioner_of_heaven_carlos_ruiz_zafon.jpg

Enda en solid bok av Zafon.

jeg_nekter_per_petterson.jpg

Godt skrevet, men litt for dyster og overtydelig etter min smak
 
Har kommet godt i gang med "En sjøens helt - Skogsmatrosen" av Jon Michelet. Veldig interessant så langt!
 
Leser mye André Bjerke for tiden. Leste de dødes tjern i julen, og har nettopp begynt på nattmennesket. Utrolig bra.

Bjerke er uten tvil en av mine favorittforfattere, for ikke å snakke om all-time favorittpersoner. :D

Moan_tjern.jpg
 
Redigert:
"Fighter Pilot" av Robin Olds. Han er en av tidenes beste og mest respekterte jagerpiloter, som begynte sin karriere i 1944 i US Army Air Force i England, og deltok i Vietnamkrigen der han fløy F-4. Han ble senere sjef på US Air Force Academy.
Litt av en karriere, og litt av en mann!

Fighter_Pilot_The_Memoirs_of_Legendary_Ace_Robin_Olds-64672.jpg
 
Leser halvbroren av Saaby, ble litt hekta etter en liten intro på nrk:eek:
første bok på mange år. siste var vell noe skolebøker...