Hva leser dere om dagen?


Yes, at first I was happy to be learning how to read. It seemed exciting and magical, but then I read this: Atlas Shrugged by Ayn Rand. I read every last word of this garbage, and because of this piece of s**t, I am never reading again.

36764.gif
 
"Bitter Seier", siste bok i serien om krigen i Norge i 1940, skrevet av Alf R. Jacobsen. Fantastisk god lesing, akkurat som de andre bøkene hans! En skam at det gikk som det gikk, og at en av våre største krigshelter gjennom tidene, general Fleischer, endte sitt liv som han gjorde.
 
I Det siste har jeg lest følgende:

"Skunk Works" av Ben Rich.
Lockheed Skunk Works er kanskje best kjent for å ha bygget F-117 Nighthawk:
f117-4.jpg


Ben Rich jobbet hos Lockheed fra tidlig 50-tall, til 1991. I Løpet av denne tiden deltok han i utviklingen av intet mindre enn 27 forskjellige flytyper. Etterhvert ble Ben Rich sjef for Skunk Works-avdelingen, og foresto og ledet utviklingen av den tidl. nevnte F-117 Nighthawk. I boken får vi innblikk i hvordan det var å jobbe med Lockheed U-2 Dragonlady, og etterhvert Lockheed SR-71 Blackbird. En får også innblikk om hvordan det var å jobbe under den strenge og egenrådige Clarence L. "Kelly" Johnson - mannen bak bl.a P-38, P-80, F-104, U-2 og SR-71. Veldig interessant bok som jeg pløyde igjennom på to dager.

Fate Is The Hunter av Ernest K. Gann

Ernest K. Gann utdannet seg til trafikkflyger etter å ha levd noen år som "barnstormer", på 30-tallet. Boken tar oss igjennom hans karriere som trafikkflyger og er en særdeles interessant bok - den er også meget godt skrevet. Anbefales!
 
@HadronCollider : To av mine favorittbøker. Fate is the Hunter er som Hemingway i luften. Skunk Works er skrevet på en meget underholdende måte.

Kan anbefale Da Nang Diary av Tom Yarborough, som fløy OV-10 Bronco som Forward Air Controller under Vietnamkrigen. Historier som er for sinnsyke til å lage film av.
 
Redigert av en moderator:
Fyrsten av Henrik H. Langeland må leses i sommer dersom du er interessert i politikk, medier, finans eller "konsulent"-verden.
Dette er en god oppfølger til Wonderboy!
 
Fyrsten av Henrik H. Langeland må leses i sommer dersom du er interessert i politikk, medier, finans eller "konsulent"-verden.
Dette er en god oppfølger til Wonderboy!

+1, underholdende lesing!

Har nylig lest Putin av Masha Gessen. Synes den var et utrolig interessant bilde av ikke bare Putin, men også hvordan det politiske Russland er
 
Jeg leste også Fyrsten for en måneds tid siden eller så, og likte den godt. Jeg var imidlertid litt skuffet over at det virket som om Langeland ble lei mot slutten eller fikk hastverk med å få boken ut, for den siste fjerdedelen inneholder en del løse tråder og litt for enkle løsninger til at det blir troverdig og i stil med resten av plottet. Jeg er imidlertid fan av Langeland, jeg synes han har gode karakterer og er flink med dialog og situasjoner. Det er vel antagelig ikke akkurat stor litteratur, men god underholdning!
 
"Inferno" av Dan Brown. Skrevet over akkurat samme lest som alle hans andre bøker, men meget spennende...som alle hans andre bøker! ;)
 
@HadronCollider Siste kapittel av Skunk Works forklarer Ben Rich om alle de byråkratiske "problemene" de måtte gjennom i løpet av prosjektene sinde. Han sier jo at det prøvde å lage flyene sinde meg deler som allerede var tilgjengelig på markedet for å spare penger. Ved å se på hvordan Norge holder på mtp. jagerfly og nye helikoptere, virker det som om de har noe å lære av Skunk Works. Agree?
 
Redigert av en moderator:
Sammen med "The Sun Also Rises" og "For Whom the Bell Tolls" (også Hemingway) de tre beste bøker jeg vet. Hemingway er min soleklare nummer 1. Aner ikke hvor mange ganger jeg har lest disse tre bøkene.

Siden du liker "Klokkene ringer for deg", vil jeg anbefale deg "Hilmar Iversens ensomhet" av Jan Jakob Tønseth. Det er to veldig forskjellige bøker, men samtidig har de også noen likheter utover at de begge handler om den spanske borgerkrigen.
 
Har oppdaget lydbøker. Akkurat nå hører jeg Creole Belle av James Lee Burke. Den mest velskrevne kriminalforfatteren jeg har lest(hørt), og jeg har vært i gjennom mange. Bruker Audible, anbefales. Har akkurat vært på en liten bilferie og timene løper av gårde med boka på øret, nesten så jeg er litt trist når jeg kommer fram :)
 
@HadronCollider Siste kapittel av Skunk Works forklarer Ben Rich om alle de byråkratiske "problemene" de måtte gjennom i løpet av prosjektene sinde. Han sier jo at det prøvde å lage flyene sinde meg deler som allerede var tilgjengelig på markedet for å spare penger. Ved å se på hvordan Norge holder på mtp. jagerfly og nye helikoptere, virker det som om de har noe å lære av Skunk Works. Agree?

Det har du rett i. Norge er veldig flink til å lage store, byråkratiske prosesser ut av veldig lite. Se f.eks på dette med nye redningshelikopter - hadde det vært et sivilt, privat firma som skulle ha nye helikopter hadde man ikke brukt så lang tid. Mye av dette har jo å gjøre med offentlige prosesser, hvor man har blitt livredd for å gjøre feil, og alt man gjør må kvalitetsikres både to og tre ganger før man bruker penger på det faktiske resultatet. Virker nesten som om man er mer opptatt av at prosessen er god, enn at resultatet av prosessen blir godt.

Når det gjelder jagerflykjøp stiller jeg meg 100% bak F-35 som det beste alternativ for Norge.

For å holde tråden på sporet: I Det siste har jeg lest en bok som heter "Titans of the Rising Sun - The rise and fall of Japans Yamato class battleships" av Raymond A. Bawal Jr. Interessant bok som forteller noe om tankegangen blant 20 og 30-tallets japanske marinearkitekter, samt den verdensanskuelse og tankegang omkring krigføring til sjøs som ledet til at Japan benyttet enorme ressurser, penger og tid på å bygge de to skipene "Yamato" og "Musashi" - de absolutt største og mektigste slagskip som noengang er bygget. Yamato er kanskje mest kjent av de to skipene, og endte sitt liv under den desperate operasjon Ten-Go som var et forsøk på å ta tilbake Okinawa fra USA. Yamato sank da kruttmagasinene eksploderte etter å ha blitt truffet av utallige flybomber og torpedoer. Interessant verk for den som er interessert i denslags historie.
 
Redigert av en moderator:
Leser mye forskjellig:

Holder for tiden på med Michel de Montaignes Essaies. Utrolig interresant bok om du liker slik lesning. Ellers leser jeg også den nye boken til Henrik H. Langeland, Fyrsten. Artig lesning, ingen page-turner, men veldig bra skrevet. Ellers har jeg også begynt å lese litt i ny og ne i gamle bøker jeg ikke har lest på noen år: Bjørn Beltø serien av Tom Egeland og de første Harry Hole bøkene av Jo Nesbø.
 
Høykultur: Dan Brown: Inferno. Lettlest sommerunderholdning, men ikke fengslende heller..
 
Akkurat ferdig med Robopocalypse. Ligger vel i navnet hva det handler om, liker man slikt var dette meget bra.