Hva leser dere om dagen?

Nytt år, nye (gamle) bøker.

Startet året lesetørst. Først ut er tre bøker i "Gereon Rath Mystery series" av Volker Kutscher.
Kanskje mest kjent som boken bak serien Babylon Berlin (finnes på NRK bland annet, skal ha vært den dyreste serien filmet i Tyskland).

Begynte egentlig først å se serien og ble slått av hvor vellaget den var og hvor godt den fanget og beskrev et dekadent Berlin i slutten av 1920-åra, tiden efter krigstapet og før brune skjorter preget bybildet.

Der serien fanger miljøet og stemningen fokuserer bøkene heller på personbeskrivelser og krim, faktisk så skiller seg krim-plotten i første bok Babylon Berlin seg en hel del fra TV-serien. Men either way, en flott liten Troika bøker som absolutt var verdt tiden. Ser det skal være laget bok 4,5,6,7 og en "0.5" (prequel på godt norsk) - tror ikke de er oversatt til Engelsk enda så i tråd med poster over burde man kanskje lese på tysk :)

#1 Babylon Berlin, #2 The Silent Death og #3 Goldstein (Volker Kutscher)

Åtte-åringen er blitt bitt av Amuletten-basillen.
Så følte at jeg måtte ta ansvar og lese meg opp for å se hva det er.

Skjønner nå at han kanskje heller skulle startet med den om et år eller tre, men men.
Flott arbeid med tegningene og en kul plot, om ikke nytenkende så i hvert fall gjennomført.

Rukket å lese de første to og 3-6 reservert på lokale biblioteket.

1.jpg
2.jpg

Jeg leser gamle Ian Fleming-bøker. Har vært så heldig å få tak i gamle førsteutgaver som jeg nå koser meg med. Dr. No, On Her Majesty's Secret Service og The Man With The Golden Gun.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og BigT
Selv leser jeg Maria Navarro Skaranger sin «Alle utlendinger har lukka gardiner» og Dostojevskij sin «Brødrene Karamasov». Navarro gir et unikt innblikk i Oslo øst. Verdt hvert sekund.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly og Pinto
Begynte på Min kamp - pompøs skjit så den går i stabelen sammen med det 20 århundrets største Roman.

Leser Shetlandsgjengen av Asgeir ueland.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg er godt inne i andre runde på Harry Potter-serien.
Den er nesten bedre nå i andre runde, etter at vi har sett filmene x-antall ganger med barna opp gjennom deres oppvekst.

(Jeg leste "Min Kamp" en gang i studietiden. Helt grei, men "oppskrytt" bok. Jeg husker jeg satt å leste den da vi var på busstur med Skole-Koret. En jente satt på andre siden av midtgangen i bussen og hadde lagt merke til at jeg leste en gammel bok. Det var jo en offentlig godkjent utgave fra 1942. Jeg viste henne forsiden av boken, som var prydet av en tegning av en bebartede forfatter med navn og Min Kamp med store røde bokstaver. Hun snakket aldri mer med meg....)

8

Inspirert av shortlisten til Nordisk Råds Litteraturpris bestilte jeg meg to romaner som virket lovende - Lars Sunds 'Där musiken började' og Amir Saids 'Människan är den vackrasta staden'.

Halvveis gjennom finlandssvenske Sunds roman nå - den skildrer i løse trekk livet til den (fiktive) komponisten Alf Holm og menneskene og begivenhetene som formet ham og miljøet rundt ham i vestfinland fra sekstitallet og utover. Tidvis herrrrlig; skildringene av tenåringer som sitter der og er veldig, veldig ivrige på at de har vesentlig bedre musikksmak enn plebeierne som vanker på den lokale diskoen treffer nesten for nærme hjemme til å være morsomme... :)

Når jeg er ferdig med den tror jeg nok jeg finner meg noe på norsk før jeg gyver løs på Amir Said - tror det kan bli 'Turisten' av Erik Bakken Olafsen, om to nisser fra Solbergelva som ender opp som krigsturister i Nagorno-Karabakh, varmt anbefalt av min tante litteraturkritikeren. :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Pollux
Leste denne for noen uker siden. Utrolig fascinerende historie

34A5326E-5EF9-4864-96C7-9ACD1973BBAA.png

Begynte på denne i går. Helt forjævelig grusom historie hittil. Har en anelse om at den ikke kommer til å bli mindre grusom helller.

EA70E726-AB19-4D0F-AEBB-C14B1B72614A.jpeg