Hva fa.. er poenget med Steinhart??

På det ene bildet her ser du 'specification' hefte.
Der er det krysset av for 'ETA 2824-2' -28.800 vibrations per hour; 4 Hz, 25 Jewels, hva nå det er ?
Samt at garantien gjelder fra juni 2018!

Det er ikke juni før om noen få små dager, men det er nettopp slike små detaljer som skiller ut 'klinten - fra - hveten'.
Veldig bra!

IMG_0807.JPG
 

Vedlegg

  • IMG_0806.JPG
    IMG_0806.JPG
    112,9 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk Grendel

Ja, .. og smilet har kommet ;)

IMG_0812.JPG
 

Vedlegg

  • IMG_0808.JPG
    IMG_0808.JPG
    92,1 KB · Visninger: 0
  • IMG_0809.JPG
    IMG_0809.JPG
    92,7 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Denne diskusjonen har vel godt i over 100 år. En kollega av meg leverte en fake Rolex til ettersyn hos en meget anerkjent urmaker, han fortalte at han måtte sende klokka til fabrikken i Sveits for å få verifisere den. Klokka var en såkalt AAA Grade 100 Swiss copy Kjøpt i Asia for moro skyld nettopp for å sjekke om man kan se forskjell på ekte eller fake.

Hva er egentlig poenget med den historien? Mener du at det er greit å kjøpe en kopi dersom den bare er så god at det er vanskelig å skille fra en ekte?
 
Overraskende følelse etter å ha hatt klokken nå i 1 døgn.
Jaget - jakten etter Rolex GMT Master II Pepsi / BLRO senket seg...... :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
ETA 2824-2 er urverket. Solid og utprøvd og brukt i en rekke anerkjente klokker. Du kan lese deg opp på det her. :)

Takk for info til flere over her og takk for linken, TommyErwin.

Her lærte jeg masser om 'treskeverket'.
Bet meg merke i en påstand der om hvorfor folk med $5,000 klokker er så sure på folk som går med $350 Steinhart klokker.
- De begger har samme treskeverk- ETA 2824-2 :p

(sitat)
It can be a little hard to swallow when a £5,000 watch is apparently carrying the same movement as your £350 beater. But explaining why is a story for another day

So why are people so rude about ETA movements?
To be fair, the irritation around 2824-powered timepieces isn’t usually about the quality of the engine itself; it’s about the price.
A single ETA 2824-2 movement will set a watchmaker back around £225 (about $290), assuming they buy just one. And that same movement will pop up anywhere from “budget” watches to some serious, top-end timepieces with posh names on the dialand prices to match. (
sitat slutt)

Ja trådstarter har virkelig fått svar på tiltale..... ;)
 
Gratulerer!
Jeg liker hvordan denne tråden har utviklet seg, og nå er preget av klokkeglede.:)

Klokkeglede! o_O

Ja, selv om jeg er novise i 'klokkeverden', var det en av grunnene til at jeg 'tok opp' denne tråden igjen - restartet denne sure, snobbete, urettferdige tråd, i stedet for å lage en ny tråd om mitt 'Steinhart ' kjøp.
Makan til 'anti- klokke-glede' ser jeg heldigvis sjeldent.

Diskuterte samme sak, men om mc'er med en novise i ett MC forum ( i dette tema er jeg super veteran), om hvorfor folk er så kvasse, anonymt på internett..... konklusjon avslører jeg ikke her.

Derfor vinklet jeg mine innlegg slik jeg har gjort, og de aller fleste begrep det. :)
 
Da får jeg dra tråden ned på jorden igjen jeg da. Det er overhodet ikke noe poeng med Steinhart, og det har ihvertfall ingenting med klokkeentusiasme å gjøre.
Dette er rene kopier som ikke har annet å fare med en å kopiere anerkjente merker.
Ferdig snakka :p

Så der fikk trådstarter det korrekte svaret på spørsmålet sitt. Over og ut :cool:
 
Det finnes mange flotte klokker, rimelige og dyre, med ETA-verk. Steinhart er IMHO ikke en av disse, selv om kvaliteten helt sikkert er bra i forhold til pris - og sikkert bedre enn hos flere vesentlig dyrerer klokker.

Problemet med Steinhart er total mangel på egenart, for meg fremstår mange av modellene som rene kopier - det eneste som skiller Steinhart fra rene fakes er navnet.

Hadde Steinhart valgt en egen design skulle jeg gjerne applaudert. Velg heller en Seiko, Tissot eller en Certina i denne prisklassen!
 
Gratulere med en flott klokke!!!;)

Har kosa meg gløgg ihjel med å følge med på denne tråden.Tommel opp for godt engasjement!!
Morro at dere som ikke liker Steinhart har engasjert dere så mye også:D
 
Takk for info til flere over her og takk for linken, TommyErwin.

Her lærte jeg masser om 'treskeverket'.
Bet meg merke i en påstand der om hvorfor folk med $5,000 klokker er så sure på folk som går med $350 Steinhart klokker.
- De begger har samme treskeverk- ETA 2824-2 :p

Som tidligere nevnt i tråden har jeg både en Tudor Black Bay Heritage og Steinhart Ocean One maken til din. Må innrømme at jeg ble litt overrasket over at begge har samme ETA 2824-verk, men jeg tenker egentlig mer at det er bra at Steinharten har det enn at det er dårlig at Tudoren har det. Selv om urverket er "billig" er det ikke så mange produsenter i prisklassen til Steinhart som leveres med disse, så sånn sett får man ganske mye for pengene.

Når det er sagt er det jo ikke til å stikke under en stol at man betaler mye for å få "riktig" merke på urskiva, og hvis man skal låne et uttrykk fra boligbransjen er vel ikke nødvendigvis den tekniske verdien så voldsomt mye høyere selv om den ene klokka koster ni ganger mer enn den andre.
 
Overraskende følelse etter å ha hatt klokken nå i 1 døgn.
Jaget - jakten etter Rolex GMT Master II Pepsi / BLRO senket seg...... :rolleyes:

Gratulerer med Steinhart.
Om en stund vil nok suget etter en annen klokken komme. Jeg ser ikke bort i fra at det vil bli GMTmaster. Det er noe annet og den har ikke ETA urverk. Sjekk litt mer, så finner du ut mer. Jeg vil tippe at du har skaffet deg en klokke som vil gi deg mersmak. Et sted må man begynne og du har valgt din måte.

Det er mye å glede seg over!
Velkommen hit!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Når det er sagt er det jo ikke til å stikke under en stol at man betaler mye for å få "riktig" merke på urskiva, og hvis man skal låne et uttrykk fra boligbransjen er vel ikke nødvendigvis den tekniske verdien så voldsomt mye høyere selv om den ene klokka koster ni ganger mer enn den andre.

Skal ikke blande meg inn i debatten, og har ingen ting i mot Steinhart, men man betaler for mer en bare riktig merke på skiven. Utvikling av nye modeller og revisjon av gamle modeller koster mye penger. Tudor bruker nok mye midler på akkurat dette. Merkene som «låner» design og ideer fra andre slipper jo disse utgiftene. Hvorvidt det er verdt å betale det det koster, får være opp til den enkelte. Noen liker Steinhart, andre liker morra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Grendel
Som tidligere nevnt i tråden har jeg både en Tudor Black Bay Heritage og Steinhart Ocean One maken til din. Må innrømme at jeg ble litt overrasket over at begge har samme ETA 2824-verk, men jeg tenker egentlig mer at det er bra at Steinharten har det enn at det er dårlig at Tudoren har det. Selv om urverket er "billig" er det ikke så mange produsenter i prisklassen til Steinhart som leveres med disse, så sånn sett får man ganske mye for pengene.

Når det er sagt er det jo ikke til å stikke under en stol at man betaler mye for å få "riktig" merke på urskiva, og hvis man skal låne et uttrykk fra boligbransjen er vel ikke nødvendigvis den tekniske verdien så voldsomt mye høyere selv om den ene klokka koster ni ganger mer enn den andre.


Jeg vet ikke hva Tudor gjør av egne tilpasninger og justeringer på urverkek, men jeg vil tippe de spanderer noe. Prisen bør forsvare det.... Det er i alle robust og bra i seg selv, og mange kjører plain.

Selv har jeg bla en Tissot og en Sinn med uforandret vare. Det er ikke noe å klage på der.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: TommyErwin og Run AC
Skal ikke blande meg inn i debatten, og har ingen ting i mot Steinhart, men man betaler for mer en bare riktig merke på skiven. Utvikling av nye modeller og revisjon av gamle modeller koster mye penger. Tudor bruker nok mye midler på akkurat dette. Merkene som «låner» design og ideer fra andre slipper jo disse utgiftene. Hvorvidt det er verdt å betale det det koster, får være opp til den enkelte. Noen liker Steinhart, andre liker morra.

Vil anta at Steinhart har lavere marginer enn de mer anerkjente merkene, men selvsagt sparer de endel på å outsource mesteparten av designjobben til Rolex.

Når det er sagt har jeg mine tvil om at utvikling og revisjon koster mye penger at det alene forsvarer de høye prisene til for eksempel Rolex. Selv om man tar med inflasjon er disse prisene fra 1984 ganske langt unna det man må ut med i dag.

18700488_1386694294751815_497516453223609858_o.jpg
 
Jeg vet ikke hva Tudor gjør av egne tilpasninger og justeringer på urverkek, men jeg vil tippe de spanderer noe. Prisen bør forsvare det.... Det er i alle robust og bra i seg selv, og mange kjører plain.

Selv har jeg bla en Tissot og en Sinn med uforandret vare. Det er ikke noe å klage på der.

8

Har "hørt" at Tudor modifiserer sine noe, men hva det egentlig innebærer er utenfor både min interesse og kunnskapsnivå. Syns Tudoren føles en tanke mykere i bevegelsen når jeg trekker den opp, men det kan jo også skyldes at den har en litt større og mer behagelig krone.
 
Her lærte jeg masser om 'treskeverket'.
Bet meg merke i en påstand der om hvorfor folk med $5,000 klokker er så sure på folk som går med $350 Steinhart klokker.
- De begger har samme treskeverk- ETA 2824-2 :p

Ikke helt.
Du vet at ETA-verk kommer i forskjellige kvaliteter?
De har også vært solgt som ébauche, med påfølgende modifikasjoner.
Noen får også levert verk etter egne spesifikasjoner.
Et ETA er ikke nødvendigvis det samme verket i alle klokker.
Litt om det her.
Og her.

Ellers grattis med ny klokke.
Det tross alt klokkegleden som teller.:)