Hva fa.. er poenget med Rolex

@Hammerfjord
Jeg setter stor pris på din kunnskap og det du bringer til forumet. Nå har jeg lest din mening om Rolex så mange ganger at jeg er godt kjent med den, men i utgangspunktet har jeg ikke noe problem med å lese den flere ganger. Det kan jo alltids være noen nye på forumet som ikke har lest dine innvendinger mot merket. Og bare så det er sagt; jeg synes alltid det er bra at man får belyst både positive og negative sider med alle produsenter.

Når det gjelder uttalelsen som jeg har quotet over fremstår dette som en uttalelse fra en usikker 10-åring som har lite annet å spille på enn at han er litt større enn sine klassekamerater. Mener ikke å fornærme deg eller å sørge for at du legger meg for hat, jeg synes bare det er unødvendig med slike uttalelser i hytt og pine. Litt underholdende, men unødvendig. Hold deg heller til klokkeprat. Du er forøvrig velkommen til Drammen for en kaffe og klokkeprat når det måtte være, selv om ballene mine ikke er så veldig hårete.

Hilsen en som ikke eier en Rolex

Det jeg sier der er basert på uttalelser fra folk som hadde lyst til å møte meg, men som plutselig forduftet seg i luften.
La oss si at hvis de hadde meldt: "Nei beklager, egentlig har jeg ikke tid", hadde jeg aldri klaget på noe.

Men din måte å prøve deg som psykiater med sånn " en usikker 10-åring som har lite annet å spille på enn at han er litt større enn sine klassekamerater." er rikelig patetisk og skuffende.
En gang til jeg finer meg foran disse dumme forsøk til fornærmelse som er ganske typisk av noen få stykker som oppfører seg som de "eier" TS faktisk.
" Mener ikke å fornærme deg eller å sørge for at du legger meg for hat" : Hva prøver du da? Du er skikkelig mystisk du...
Du skal nok aldri se meg i Drammen @acnorway og kaffe sammen skal det aldri bli: Jeg holder meg langt unna folk som deg.
Og det er derfor jeg er fortsatt en fri man.
Og for å ende der:
Jeg har aldri spilt på noenting og jeg har aldri vært den som var større enn mine klassekameratene: Jeg har bare vokst opp senere i livet.
Sånn er det når man jobber ut i uvær...

Redigert av en moderator:
The proof is out there... :p
77_1668455841.jpg

Det jeg sier der er basert på uttalelser fra folk som hadde lyst til å møte meg, men som plutselig forduftet seg i luften.
La oss si at hvis de hadde meldt: "Nei beklager, egentlig har jeg ikke tid", hadde jeg aldri klaget på noe.

Men din måte å prøve deg som psykiater med sånn " en usikker 10-åring som har lite annet å spille på enn at han er litt større enn sine klassekamerater." er rikelig patetisk og skuffende.
En gang til jeg finer meg foran disse dumme forsøk til fornærmelse som er ganske typisk av noen få stykker som oppfører seg som de "eier" TS faktisk.
" Mener ikke å fornærme deg eller å sørge for at du legger meg for hat" : Hva prøver du da? Du er skikkelig mystisk du...
Du skal nok aldri se meg i Drammen @acnorway og kaffe sammen skal det aldri bli: Jeg holder meg langt unna folk som deg.
Og det er derfor jeg er fortsatt en fri man.
Og for å ende der:
Jeg har aldri spilt på noenting og jeg har aldri vært den som var større enn mine klassekameratene: Jeg har bare vokst opp senere i livet.
Sånn er det når man jobber ut i uvær...

Ut i fra dine innlegg,kommentarer og ditt tidl. avatar bilde,har jeg dannet meg et visuelt bilde av deg @Hammerfjord
Den filmen som sendes på min netthinne har 18-Års aldersgrense :eek:
Du er og blir en herlig, mystisk person med enorme klokkekunnskaper på et detalj nivå få er unt.
Du remser opp den ene etter andre gode forklaringen på intrikate problemstillinger.
Da får vi bære av med deg,- at du av og til "bruser" med fjæra......
Du furet, værbitt uværsarbeider av en Franskmann,-du er en flott motpol mot glattpolerte enstrømsmeninger
Sonen trenger deg !

God Helg.

Mvh
Phenix

Ut i fra dine innlegg,kommentarer og ditt tidl. avatar bilde,har jeg dannet meg et visuelt bilde av deg @Hammerfjord
Den filmen som sendes på min netthinne har 18-Års aldersgrense :eek:
Du er og blir en herlig, mystisk person med enorme klokkekunnskaper på et detalj nivå få er unt.
Du remser opp den ene etter andre gode forklaringen på intrikate problemstillinger.
Da får vi bære av med deg,- at du av og til "bruser" med fjæra......
Du furet, værbitt uværsarbeider av en Franskmann,-du er en flott motpol mot glattpolerte enstrømsmeninger
Sonen trenger deg !

God Helg.

Mvh
Phenix

Takk for det @Phenix .
Franskmenn er født misfornøyd men denne gangen fikk jeg smil på fjeset ;)

Vi har vel vært temmelig uenige i et par diskusjoner, og noen ganger har vi vel vært ganske enige. Uansett, om jeg er i Tromsø er jeg ikke fremmed for GTG, du har noen spennende ur det hadde vært kult å se live.
Samtidig får du også gi lyd om du vil møtes i Oslo for en hyggelig klokkeprat.

Om det noen gang blir en GTG med oss, får vi på forhånd avtale at vi holder oss unna tema som: Politikk, religion, Panerai og Rolex;)

Og, for å avslutte mer humoristisk. Jeg er ikke så veldig nervøs for å snakke klokker med deg, faktisk tror jeg du er en hyggelig fyr.
Hvis det viser seg at du er et fransk stort troll, så kan jeg betrygge deg om at jeg har løpt fra store troll før:)

Redigert:
Vi har vel vært temmelig uenige i et par diskusjoner, og noen ganger har vi vel vært ganske enige. Uansett, om jeg er i Tromsø er jeg ikke fremmed for GTG, du har noen spennende ur det hadde vært kult å se live.
Samtidig får du også gi lyd om du vil møtes i Oslo for en hyggelig klokkeprat.

Om det noen gang blir en GTG med oss, får vi på forhånd avtale at vi holder oss unna tema som: Politikk, religion, Panerai og Rolex;)

Og, for å avslutte mer humoristisk. Jeg er ikke så veldig nervøs for å snakke klokker med deg, faktisk tror jeg du er en hyggelig fyr.
Hvis det viser seg at du er et fransk stort troll, så kan jeg betrygge deg om at jeg har løpt fra store troll før:)

Er egentlig ikke i Tromsø: Liker meg best på små plasser meg;) Fikk byoverdose med 27 år i Paris.
Jeg kan snakke om politikk, religion, Panerai og Rolex: I mange timer, uten å bli irritert faktisk.
Men man må holde seg til fakta, ikke fantasi.
Det de andre elsker er ikke ett problem for meg i helle tatt. Jeg har nok vokst opp og jobbet med mange fargefull mennesker: Uten å spise dem... Jeg spiser bare babier, da er det ikke så farlig for dere.:mrgreen:
Jeg syns at debater som dette er bra: Og sikkert veldig informerende for mange taus leser.
Da får de ta hva de vil ut av det...Det er ikke min lommebok som er på spill der.

keep calm and carry on

Jeg håper å bidra med en litt annen lyssetting av diskusjonen. Et mekanisk ur er et mesterverk, hvor form og estetikk følger funksjon i perfekt samarbeid. Noe som vi gjerne kaller ingeniørkunst. Samtidig snakker vi i prinsipp om en minst 500 år gammel teknologisk dinosaur. Menneskeheten utvikler seg dag for dag i konstant konkurranse om de beste og nyeste innovasjoner. I min høyre hånd en Iphone spekket av teknologi, på mitt venstre håndledd et mekanisk ur som tar meg tilbake i tid. Det påminner meg om å ikke undervurdere fortiden og heller ikke overvurdere fremtiden.

Jeg elsker tanken på at over hundre deler jobber sammen nærmere 4 ganger så hurtig som min egen hjertefrekvens, samtidig som drivkraften er konvertert fra min egen bevegelsesenergi. En praktisk tilnærming til perpetuum mobile, med ekstremt lite avvik med tanke på frekvens og gitte påvirkninger.

Jeg setter derfor blant annet pris på at mitt ur benytter seg av en mer enn 300 år gammel glidelagerteknologi. Et glidelager som er inspirert fra naturens måte å løse leddbevegelser på. Men som vi alle dessverre før eller siden vil bli kjent med, vil tidens tann føre til slitasje på alle våre bevegelige kroppslige deler. Et ledd og glidelager må ha sin leddvæske eller smøremiddel. Det preventive er i slike tilfeller mye enklere enn det korrektive. For våre mekaniske ur kreves kun en liten rens og noen dråper olje fra tid til annen.

Det har tidligere versert flere diskusjoner om nødvendigheten av å følge et 5-årig serviceintervall på blant annet Rolex ur. Menigheten stiller seg delt til dette spørsmålet. Det avhenger av driftsfilosofi: Kjør til havari, eller utfør preventivt vedlikehold. Økonomisk er det kanskje «same, same», men min egen oppfatning er at mekaniske ur skal ha sin jevne service for å yte forutsigbart. Jeg blir heller derfor ikke overrasket over bilder av slitasje på rotorakslinger. Jeg tror jeg vet grunnen til denne slitasjen. Samtidig vet jeg om ur som har overlevd sin herre og antagelig vil overleve neste også. Svaret er ofte godt vedlikehold.

Rolex er antagelig det største jappesymbolet vi kjenner, samtidig er det så mye mer. Du kan aldri fjerne Rolex fra historien, altfor mange suksesser, bragder, historier og myter er skapt. Dette til tross for hverken å være det mest kompliserte, presise eller pålitelige manufaktur. Rolex har gjort noe rett, men man trenger ikke like det.

Så, før jeg slukker mitt horologiske lys helt, håper jeg vi kan anerkjenne de ulike teknologiske og estetiske løsninger vi finner i de ulike manufaktur. Vær vennlig respekter ulike preferanser, og tolerer også at popularitet er et lett valg for mange.

«Nobodys perfect. Hello my name is Nobody»