Hjelp: Ny klokke 15-25k

Medlem
6. jan. 2012
Innlegg
116
Sted
Oslo
Hei,

Jeg skal kjøpe ny klokke og ser ingen vei utenom å søke hjelp blant kjennere her på forumet. Opprinnelig bedrev jeg langtidssparing frem mot en Jaeger, men grunnet tap av min nåværende klokke i nyttårshelgen er jeg tvunget ut i markedet allerede nå :( Budsjettet er dermed begrenset.

Jeg har noen få kriterier:
- pris mellom 15 og 25k. Kan nok strekke meg til 30k dersom jeg finner en skikkelig godbit.
- automatisk urverk.
- Ø<42 da jeg har relativt tynne håndledd. 42 blir stort men går akkurat.
- Anvendelighet. Uret kommer til å bli brukt til alle anledninger og antrekk.
- Jeg ønsker i utgangspunktet å kjøpe nytt.
- Anerkjent produsent

Håper dette er nok å gå etter. Jeg setter stor pris på forslag.
 
Omega Speedmaster Pro 3570.50

Den får du til akkurat 25k ny. Den har egentlig alt om du synes det er greit med manuelt opptrekk.
 
Omega Speedmaster Professional 3570.50 ligger på ca. 27500 ny hos forhandler. Denne kan du nok få prutet ned til 25000.

speedmaster.jpg


Dette er en klassiker som var med på blant annet Apollo 11 flighten til månen. Den er så å si uendret i design. Litt oppgraderinger på urverk, lenke og urskive bare.

EDIT: Ser at flyback slo meg på målstreken der ja ;)
 
Hahaha! Tre råd, og samtlige bryter med trådstarters ønsker :p

Jeg ville ha sjekket om det er noen AD'er som sitter inne med en Omega Seamaster PO med 2500-verket (den "gamle" typen PO). Den kan du nok få prutet ned mot rundt 25k ny :)

Den oppfyller alle kravene dine :)

Velkommen til TS; det dyreste medlemsskapet du noengang har tegnet :p
 
Takk for tipsene som har kommet så langt.

Jeg har sett på en del Omega Seamaster og Speedmaster på egenhånd også, og det er fine klokker som er oppe til vurdering. Sitter dog med en følelse av at Omega er et merke det går 13 på dusinet av...

Dersom vi styrer unna Omega, har dere andre forslag?
 
Av de billigere merkene, i den prisklassen?

Longines.

Tag Heuer går det, dessverre, mye mer enn 13 av på dusinet, det samme med Breitling. Breitling har dog noen få, hederlige, unntak, f.eks. Superocean og Superocean Heritage 42mm :)

I tillegg er det jo plenty av merker man kan nevne, som ikke har fast AD i Norge, men som selges på nettet. Surf litt rundt og titt :)

Obs! Den Rolexen som ChristianN linker til, har en litt spesiell selger... Se en annen tråd her, for informasjon.

Edit: Helt enig i den Tag Heueren som Sponon linker til under her ;)
 
Eneste TAG Heueren jeg kan anbefale med god samvittighet er Monacoen. Den får du for 31k hos urverket.no

tag-heuer-monaco-CAW2111.FC6183_LRG.jpg


Det er jo en nydelig klassiker :)
 
Hvis du kan se bort fra å kjøpe nytt kan en litt eldre Rolex DJ være et godt alternativ. Vil du ha nytt og ikke Omega, har IWC noen fine alternativer. 3717 f.eks
 
Støtter forslaget om IWC, siden du føler Omega blir litt for mainstream. Et annet alternativ er jo å kjøpe en rimeligere klokke som ventepølse og spare opp til klokken du sparte til i utgangspunktet.
 
Aiai, Den Zenith'en var strøken. Og størrelsen er perfekt - jeg vil ha mindre enn 42.
Men hva er nyprisen på noe slikt? Og er det noen som forhandler Zenith i Norge (Oslo)?

Sjekk Tidemann i Oslo, men tror merket er på vei inn i en større kjede også. Har de Zenith på David Andersen rett ved siden av også, tro? Denne modellen ligger vel uprutet i underkant av 30k.

EDIT: Det ona sa.. :)
 
Ja, listepris rundt 30k er selvsagt for stålvarianten. Det glemte jeg å nevne.. Lykke til med jakten videre!
 
For å ta en liten oppsummering:

Forslagene som er oppe til vurdering hittil er Omega Seamaster og Speedmaster og Zenithen. Liker alle 3, men alle er også høyt oppunder/over opprinnelig budsjett.

IWC er foreslått, og jeg liker mange av dem, men det er vel bare Portofino som er nede i denne prisklassen. Portofino blir uaktuelt fordi en god kamerat har en av disse.

Jeg liker forsåvidt en del av TAG modellene, men Monacoen syns jeg blir for dyr.

Longines vekker ikke det store "må ha" instinktet, uten at jeg kan forklare hvorfor...

Flere forslag folkens?