Historiske bilder

må være på vei inn i karusellen på ringen vel? Nordsløyfa

Ser ut til å være den andre karussellen som er nærmere slutten på banen. Her er jeg i 190 graders Karussellen for noen år siden (beklager at bildet ikke er historisk hehe):

tourifotos.de 02 jt.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Golfballen

Artig mimring det ja, det var en RA Limited edition, det ble laget ca. 694 med venstreratt og av disse var 9 RA utgaven og den på bildet var en av 3 biler som stod igjen etter Mäkkinen og Blomqvist i Hellas etter at Nissan trakk seg ut av WRC i 92. Uheldigvis var det en Belgisk samler som fikk ettermontert takluke, her på berget ble den godkjent for vei så brukte jeg noen år på å modifisere og sette den opp :)
 
En herlig digresjon dette, som jeg gjerne hører mer om:D
Har du bilen ennå? Hva var specs på denne? Den må jo ha vært et beist, såpass liten og lett som den er.
Kort innpå..sikker (såklart er du sikker..) på at det ikke var en RB, som var homologeringsversjonen for WRC? @Bullitt

Jo, biler og banekjøring (og noe bakkeløp) var en artig hobby i mange år og hadde mye rart på fire hjul :) Gti-r'en hadde jeg fra 2005-2012. Jeg gjorde så mye med den at det er vanskelig å huske alt, men her er litt om den i grove trekk:
- Vekt fikk jeg ned i ca.1250 Kg
- SR20DET motor, 2 liter med Garret T3 keramisk turbo og stage 2.5 trim, leverte ca. 400 Hk og 600 Nm på 1,3-4 bar
- Samme 4WD system som Skyline GTR R32 med viskosekoblinger og diffbrems
- Drevet om og forsterket girkasse med lav utveksling på de første girene, men laang på femte (Speedo gikk til 235-40, men hadde 270 Km/h på GPS når jeg testet på Autobahn.
- Under et uofifsielt NM i drag for japsebiler ble det målt 0-100 på 3,9 sek og kvartmilen gikk på 11.39 med Nokian gatedekk
- Ventilerte og slissede skiver fra Prodrive med langdistanse klosser og stålomspunne slanger
- Samme organiske clutch som i WRX STI (den originale ga seg etter 300 HK)
- Lettet svinghjul ca. 55% lavere vekt
- Coliovers, uniballs og polyforinger
Det meste ble bygget så alt skulle stå i stil performance messig, men samtidig se originalt ut, den var driftsikker og leverte meget bra når den var satt opp riktig. Den var med i et engelsk blad og svenske Bilsport og jeg brukte den flittig på bane og da mest på ringen. Det var opprinnelig ikke bare en RB, men en av bilene som skulle rigges for løp, den ble brukt til testing og kartlegging av etapper før den kom så langt, RA ble en slags intern betegnelse på gateversjonen. Når jeg hentet denne stod den på grusdekkene fra 92. Noen arkivbilder:

RS01.JPG


RallyNissan 16.jpg


temp-IMG_0566.JPG
 
Redigert:
Alle medier er for tiden opptatte av å formidle historien om Warship F313, eller Helge Ingstad om du vil.

Som nevnt over, jeg har stor glede av å lese polar og maritim litteratur og det som vel startet det hele var Helge Ingstads storslagne bok 'Øst for den store bre'. Var vel 12 år da jeg leste den for første gang.
Synes det er på sin plass å peke på mannen Helge Ingstad – født i "heltetidens siste time", utdannet jurist, senere pelsjeger, polarhelt, vitenskapsmann og sysselmann både på Grønland og Svalbard. Mannen bak teorien om Leiv Eirikssons Vinland og på 1960-tallet var Ingstad, sammen med sin kone arkeologen Anne Stine Ingstad med på å oppdage den eneste kjente norrøne boplass fra vikingtiden på det amerikanske kontinent, L’Anse aux Meadows på nordkysten av Newfoundland. For denne oppdagelsen, som bekreftet sagalitteraturens opplysninger, høstet ekteparet internasjonal berømmelse. Mer her http://www.polarhistorie.no/personer/Ingstad, Helge
For de spesielt interesserte - videointervju med Ingstad som 75 åring, del 1:
https://tv.nrk.no/serie/helge-ingstad-forteller/1975/FOLA01007074
Del 2:
https://tv.nrk.no/serie/helge-ingstad-forteller/1975/FOLA03008175

Så til historiske bilder som denne tråden egentlig omhandler:

standard_ingstad_helge.jpg

Ingstad-Helge_productimage.jpg

Helge_Ingstad_-_1942_-_Oslo_Museum.jpg


bb43bf8a-3b7c-4d88-bbeb-f63f4bd91a2a.jpeg

INGSTAD_SQUARE_PREVIEW_6_2000x.jpg
 
Fra familiealbumet. Min oldefar kjempet på fransk side i første verdenskrig, satt en periode i tysk fangenskap og døde av tuberkulose i 1922. Det første bildet er fra 1915, antagelig tatt i nærheten av Somme, min forfar er nr fem fra venstre.
_20190302_094639.JPG


Camp St-Ouen, 7/11-18, 11 dager før våpenhvilen. Hvilken St-Ouen og hva slags leir dette er, vet jeg ikke, men legg merke til YMCA- og Cinemaskiltene på brakkene.
_20190302_094603.JPG

En ukjent 'cousin' i 1915 og noe som kan være et Farman MF.11?
_20190302_093003.JPG


Farman var visst også et tidlig feilkjøp i det norske forsvarets historie.

_20190302_131546.JPG

https://www.flysam.no/utstillingen/flyene/farman-f-46/
 
Redigert:
Attention, attention! For Wittering alert crew only - readiness zero five - readiness zero five ! Bomber control out.
Victor Scramble.jpg


Det vi ser her er en Handley Page Victor bomber i anti flash white-fargeskjema som skulle reflektere noe av det intense lyset og varmen fra en atombombe som detonerer. Denne flytypen, pluss Avro Vulcan og i en kortere periode Vickers Valiant utgjorde den såkalte "Bomber Command Main Force" eller "V-force" om du vil, i britiske Royal Air Force. Hensikten med disse flyene var å fly til predefinerte mål i Sovjetunionen og slippe atombomber på dem hvis det ble atomkrig. Flygerne visste at det mest sannsynlig var en enveisbillett de hadde. Frem til 1. juli 1969, da Royal Navy tok over den såkalte "nuclear deterrent" med Polaris-utstyrte atomubåter stod det bestandig en flight med enten Vulcan eller Victor 24/7/365 på såkalt QRA - Quick Reaction Alert - der besetningen bare hadde minutter på seg til å komme seg i luften hvis alarmen gikk. Avviklingen av Bomber Command Main Force's atomvåpenberedskapsoppgave betød likevel ikke slutten for V-force-flyene. Riktignok ble Vickers Valiant tatt ut av tjeneste etter knappe 10 år (1955 - 1965) grunnet en konstruksjonsfeil som gjorde at vingebjelkene knakk, men Avro Vulcan fortsatte i tjeneste, etterhvert i rollen som tankfly, helt til 1984. Det eneste skarpe bombetoktet de gjorde var bombingen av flyplassen i Port Stanley under falklandskrigen i 1982. Handley Page Victor fløy frem til 1993, også den som tankfly.
 
Redigert:
Peter Fonda, Dennis Hopper og Jack Nicholson i Easy Rider fra 1969. Kanskje tidenes beste "road trip"-film?
easy_rider.jpg

HIstoriske Bilder.jpg


Hopper i Apokalypse Nå.
fa0ce097ccf4c757be7e00ac48e46830.jpg


McQueen på en av sine mange sykler:
tumblr_ouqc7mRXhi1rf1jvro1_1280.jpg


Kennedy på seilbåten:
Skjermbilde 2019-01-25 kl. 15.28.21.png


Roger Moore og Jane Seymour i Live and Let Die. Pluss en rollie på armen da.
Roger-Moore-with-Jane-Seymour-in-Live-and-Let-Die-Rolex-Submariner.jpg

Den britiske kongefamilien ute på tur – i stil.
tumblr_o455vycFTF1rf1jvro1_1280.jpg