Historiske bilder

Vis vedlegg 135631
For meg, et legendarisk bilde.

Og...
Clint.jpg

Som ivrig leser av polar- og maritim litteratur så er det noen bilder som jeg alltid husker:

Fritjof Nansen - som ung sportsmann, i egen-designede ullklær:

Nansen.jpg

Roald Amundsen - den erfarne polfareren:
Roald Amundsen.jpg

Det ikoniske bildet tatt på Sydpolen:
på sydpolen.jpg

Endurance fastfrosset i den mektige antarktiske pakkisen, på vei til å bli skrudd ned (Endurance var ekspedisjonsskipet til briten Ernest Shackleton. Skipet gikk ned, Shackleton klarte å redde resten av ekspedisjonen minus 3 mann fra partiet som ble igjen i basen på isflaket, ved at han og noen frivillige la ut på en uvirkelig, senere herostratisk berømt seiltur tilbake til Sør Georgia):
Endurance-trapped-in-ice.jpg

Endurance fastfrosset i den mektige antarktiske pakkisen, på vei til å bli skrudd ned (Endurance var ekspedisjonsskipet til briten Ernest Shackleton. Skipet gikk ned, Shackleton klarte å redde resten av ekspedisjonen minus 3 mann fra partiet som ble igjen i basen på isflaket, ved at han og noen frivillige la ut på en uvirkelig, senere herostratisk berømt seiltur tilbake til Sør Georgia):
Vis vedlegg 135674

Artig at du skulle nevne Shackelton i dag, siden den eminente siden "The Art of Manliness" skrev om ham i går:

https://www.artofmanliness.com/articles/the-libraries-of-famous-men-ernest-shackleton/

Her er lugaren hans:
library.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Golfballen

Artig mimring det ja, det var en RA Limited edition, det ble laget ca. 694 med venstreratt og av disse var 9 RA utgaven og den på bildet var en av 3 biler som stod igjen etter Mäkkinen og Blomqvist i Hellas etter at Nissan trakk seg ut av WRC i 92. Uheldigvis var det en Belgisk samler som fikk ettermontert takluke, her på berget ble den godkjent for vei så brukte jeg noen år på å modifisere og sette den opp :)