Historiske bilder

Siden det er fredag:

318810053_623096836365849_7634746081325587811_n.jpeg


Lewis Nixon of the 101st Airborne Division grabbing some wine following a long night of drinking Hitler's wine. Photograph taken in 1945.

Kilde
 
SAS innviet sin rute København-Los Angeles over Nordpolen i 1954. Her er DC-6B «Helge Viking», OY-KM, klar til å ta av fra København for å fly mot Søndre Strømfjord og Winnipeg til Los Angeles med statsminister Oscar Torp om bord på den historiske ferden:

sp561766.jpg



Ludvig og Marja Braathen foran trappen til et nyanskaffet DC-6 i 1961:

sf09be37.jpg



1972. Da flyprodusenten Boeing skulle promotere sin jumbojet produsert for bruk innlands i Japan, ble det foreslått å gi flyet en ekstra tekstlinje for å vise potensialet. «Super Airbus» ble slagordet som ble benyttet. Boeing 747-100SR (Short Range) ble bygget for Japan Airllines JAL som en maskin som var sterkere enn den tradisjonelle 100-utgaven, for denne skulle kunne tåle mange flere landinger og avganger per dag, enn de som ble benyttet på langdistanseruter verden over.

Flyet hadde også flere seter, opp til 498 passasjerer kunne bli fraktet i tidlige versjoner, og mer enn 550 i senere modeller. 747SR hadde et «økonomisk designet livsmål» med 52 000 flyvninger over 20 år, i motsetning til vanlige 747 med kun 20 000 flyvninger på 20 år. Den originale 747SR, -100SR, hadde et forsterket skrog og landingsutstyr for å takle økte belastninger forbundet med de ekstra avganger og landinger.

747airbus.jpg
 
SAS Boeing 747B Interior, Service first class. 1970s:

SAS-history-SAS-Boeing-747B-first-class.jpg



The Boeing 747 was introduced in 1970 as a answer to handle the demanding mass tourism boom of the late 1960s. Built by the Boeing Corporation and guided by legendary Juan Trippe of Pan American airways – it allowed almost 500 people in its biggest configuration to be elegantly whisked around the world in style at 30,000 feet – without having to be a person of wealth:

sas-boeing747-1.jpg


sas-boeing747-5.jpg


sas-boeing747-7.jpg


sas-boeing747-8.jpg