Hi-Fi tråden

Litt usikker på ka du meiner med " sitter i ryggmargen" God lyd er subjektivt . Noken hører på piano og liker at det er oppløst med stram bass , andre får helt noia når det skriker og ringer i øra av en overivrig diskant og tørr bass .

Nå er vi inne på en filosofisk diskusjon. God lyd er ikke subjektivt. Det er gode lydopplevelser som er subjektive. Du kan være enig, eller avvise kriteriene for god lyd, men det endrer ikke realitetene. Klarer ikke musikkanlegget å skille nylonstrenger fra stålstrenger på en gitar, så er ikke lyden god. Man kan fortsatt synes det låter fett, og like det, men god lyd er det ikke. At det igjen finnes mennesker som ikke klarer å skille giterene fra hverandre live er en annen sak som ikke angår dette

Det som sitter i ryggmargen er alle feilene de ufullkomne systemene vi har vokst opp med har innebygget. Tenk at alle TV'er i hele verden gjengir farger med et markert grønnstikk. At det har vært sånn i 40 år. Hvordan ville publikum reagere på et TV som gjengir fargene korrekt? Jeg tror ikke det ville bli møtt med jubelrop
 
@Blodstrupmoen Du lever i middelalderen min venn. Dette er det du trenger: http://steinwaylyngdorf.com/scase-discreet-home-stereo-system/

Så noen generelle betraktninger om hifi, som står helt for min regning:
Audiobransjen har dessverre vært veldig forelsket i feilene og manglene som tradisjonelle analoge systemer, fremfor å fokusere på gjengivelse av musikken. (Så du er ikke alene om å leve i middelalderen) Det å dyrke forvrengnig i rørforsterkere eller faseforskyvning i høyttalere, er for meg en absurd øvelse. Det musikken jeg ønsker å høre. De digitale systemene fra Lyngdorf/Steinway Lyngdorf tar utgangspunkt i jobben som skal gjøres og hva man ønsker å oppnå, fremfor å ta utgangspunkt i et trangt definert utvalg av komponenter som setter rammen for hva vi kan gjøre.

Jeg har et system med "digitale" forsterkere. Hifi-folk som er på besøk reagerer ofte slik: "Det låter utrolig flott, MEN......"
Dette men er alltid forskjellig fra person til person. Ofte forstår jeg ikke helt hva de mener, og når jeg spør får jeg veldig svevende svar som bare gjør meg mer forvirret. :) Via noen venner fikk jeg en gang besøk av en konsertpianist, som reiser verden rundt og spiller i store konserthus med kjente orkestere. Hans reaksjon etter første lytt var absolutt stillhet. Han klarte rett og slett ikke å finne noe fornuftig å si på flere minutter. Så jeg fortsatte å spille plater. Når han endelig fikk summet seg så var hans oppsummering ca. slik: "Detter er første gang jeg har hørt opptak av et piano som høres ut som et piano, og ikke et opptak av et piano!" Dere kan jo gjette hvilken tilbakemelding som bærer vekt hos meg.

Arsaken til dette tror jeg ligger i at vi liker det vi kjenner. Alle som er født frem til slutten av 80-tallet i alle fall, har vokst opp med analoge forsterkere, og har forvregningsmønsteret programmert i ryggmargen. Den nye generasjonen med digitale forsterkere mangler det meste av dette, og låter derfor "fremmed". Denne mangelen av forvrengnig er det jeg tror mange beskriver som at det låter "digitalt". En velkjent komponent av lyden (som ikke kommer fra instrumentet) blir tatt bort, og lyden blir annerledes. Klart det er skremmende når det opplevesfor første gang. Og mange tviholder på det gamle, og snakker fortsatt i dag om "digital" lyd. Jeg omfavner heller det nye, fordi det gir meg mer av musikken. Selv om det er en sakte endring på gang, er audiobransjen fortsatt dominert av gamle menn som vet hvordan businessen var på 80-tallet. Men sakte kommer de moderne tidene......

Dette siste er ikke spesielt til deg @Blodstrupmoen, men en generell betraktning fra mitt lille hjørne i universet til de som orker å høre på meg. :)
Hvilken Steinway-Lyngdorf har du?
Dette er helt rått!
 
Redigert:
Hadde ikke tatt med Undertow eller Opiate.

Da jeg jobbet i bransjen var det veldig mange som tok med black album til min store forergelse. Maken til tynn, elendig miksing skal du lete lenge etter.

Ingen problem å få Black album til å låte bra , men eg er helt enig . Hørte foresten at justice for all er remastret så kan jo håpe at dei gjer det skikkelig denne gangen og ikkje kun for å lage dei mobil og hodetelefonvennlig .
 
Om man har et anlegg der man ikke klarer å skille lyden mellom stål- og nylonstrenger så er det vel ikke akkurat en kl. D amp eller ikke det ene og alene står på
 
Der finnes klasse d og der finnes klasse d. Som alt annet kommer det veldig an på ka komponenter ( eller moduler om en vil ) en velger på strøm og forsterking og kordan dette blir satt i sammen. En får faktisk klasse d med rør på inngangstrinn , dette sjølvsagt for å sminke lyden slik dei vil ha den . Som en forsterkerkonstruktør uttalte i et interjuv " vi lager ikkje nødvendigvis den beste forsterkeren , men vi lager den beste som kunder av vårt merke vil ha "
Som alt annet finnes der "dårlige" klasse d og bra . Dei virkelig gode koster en del penger , som alt annet.
Digitale klasse d må benytte matematiske formler for å gjenskape en analog kurve , eg er usikker på om der er så mange reine digitale forsterkere på markedet , men helt sikkert noken.

En står fordel med klasse D ( analog) er at transistorene er enten åpne eller lukket og en vil då få en effektiv forsterker . Halvåpne transistorer i klasse a leder strøm dårlig og en får et stort tap over dei.
Derfor vil en godt konstruert klasse d håndtere laster bedre en kl A.
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
@Preacher , eg har ikkje hørt eller lest om den . Men en ting er sikkert og det er at eg har fått meg noken wow opplevelser med slike små høytalere siste årene . Og med det meiner eg at dei ofte speler overraskande bra i forhold til størrelse/plassering/pris . Kjøp komponenter som løyser oppgava du ønsker på en best måte. Med det meiner eg at pleier du helst å sitte på en bestemt plass å lytte så er det ditt utgangspunkt . Ønsker du lyd over eit større område der du beveger deg så et det ditt utganspunkt osv osv . Det vil alltid bli en form for kompromiss en eller annen plass :)
 
Redigert:
Har ikke vært borti Jern i levende livet. Men jeg synes grunnidéen de bygger på er god. Er jo litt det samme som gode gamle Carlsson jobbet med på 80-tallet. Årsaken til at Carlsson ikke lykkes komersielt var nok at de løste et problem, men skapte et annet. Og markedet syntes nok at det nye problemet var større enn verdien av det løste problemet

Når du henger slanke høyttalere på veggen vinner du to ting, rent lydmessig. Impulsresponsen blir mye bedre, så du opplever at lyden har mer snert og "kick". Og så blir lydbildet bedre med større opplevelse av både bredde og dybde. (Og høyde for oss som opplever det) Bakdelen er at du mister kontroll over frekvensgangen. Ulike rom reagerer på forskjellig vis, og man mister muligheten til å "regulere" frekvensgangen med å flytte høyttaleren nærmere, eller lenger unna veggene. Derfor er jeg veldig glad i Lyngdorf sine forsterkere med Roomperfect. Da kan jeg henge høyttalerne på veggen, og få alle fordelene det gir, og Roomperfect hjelper med å rette ut frekvensgangen. Siden dette skjer digitalt er det uten "kostnad" fasemessig. SOm en bonus gir Roomperfect også en sømløs ingegrasjon med subwoofere, slik at du kan få med hele lyden uten at det låter snålt. :)

Hvis du er såpass glad i musikk at du er villig til å investere litt i det så synes jeg du bør få en demo av dette: https://www.hifiklubben.no/stereo/stereosystem/lyngdorf-tdai2170--mh2--bw2-musikkanlegg/
 
Har gått til innkjøp av 2x Devialiet Reactor 900. WAF produkt plar aldri slå til. Men dette virker lovende. Selv om kun i mono enda(ikke støtte for stereo endå...)...
 
Har gått til innkjøp av 2x Devialiet Reactor 900. WAF produkt plar aldri slå til. Men dette virker lovende. Selv om kun i mono enda(ikke støtte for stereo endå...)...
Når de støtter stereo skal jeg også ha et par. Håper naboene er mer fornøyd med de, enn hva de var med gold phantoms...
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann