Jag tørr ikke engang begynne se på disse tingene.. Men har "arvet" et Bose special edition 2.1 oppsett fra min stefar. Og en eller annen Yamaha surround receiver jag kjøpte i 2001 
Funker for meg!
Funker for meg!
For å kompensere for konevennlige høyttalere til heimekinoen, så vart det kjøpt inn ein sub i går..
Holder på å sette opp litt 'entertainment' stuff på et lite rom i leiligheten. Gjennbruker gammel stereo forsterker og en eldre flatskjerm. Butter litt imot med tanke på lyd fra tv til stereo forsterkeren. Siden det ikke er optisk eller annen digital inn på forsterkeren. Inn signaler til tv kommer kun fra en Apple tv boks, via hdmi. Tror jeg har to alternativer. Enten ta lyden analogt fra tv til stereo forsterker, evt optisk fra Apple tv via en Dac.
Hvis jeg har forstått det riktig så vil jeg bruke Dac'en i tv'en når jeg henter analog lyd fra den ? Hvis jeg tar optisk fra Apple tv til en dac, så blir den prosesserertnder.
Så spørsmålet er om jeg kan regne med å få merkbart bedre lyd med en ekstern dac vs 'tv dac' ?
Osgå for ordens skyld, dette er et budsjett prosjektKan kanskje putte 500-1000 i en dac, så Seiko løsninger passer fint.
For å kompensere for konevennlige høyttalere til heimekinoen, så vart det kjøpt inn ein sub i går.
Då forhandlaren var tom for signalkabel over 5m til sub, så plukka eg opp kabel hos ein annan forhandlar på veg heim (selgar viste seg å være medlem på sonen)
Kabelen var splittet frå 1->2. Dette medfører at signalet som går inn på sub går gjennom filteret.
Forsterkaren har eigen utgang for sub, og eg meinar signalet er ferdig filtrert før det går til sub.
Spørsmålet vert då: Dersom eg hadde brukt 1-1 kabel, og då kopla forbi filteret på subben - vil det då verte betre signal (og lettare for forsterkaren ved kalibrering)?
Er ganske fersk på dette, og har ikkje hatt anledning til å lese meg opp enda.
Du kan kjøpe deg en billig FIIO DAC, da slipper du å ha på TVen for å spille musikk. Bruker dette selv hjemme. Finner den her: http://www.soundgarden.no/fiio-d07-d-a-konverter-sort.html
Hvorvidt det låter bedre er vanskelig å si, men det er jo ikke akkurat DACer i referanseklassen i TVer. Om du vil hive mer penger i det, har jo Hegel, Rega og Pro-Ject mer raffinerte varianter.
Spiller musikk hos en kamerat idag.
Hei steike, det var noen høyttalere - de ser effektive ut. Hva slags er det?
DIY. TAD 16" basselementer, ALE mellomtone og diskant horndrivere.
Hvilken elektronikk da @Chalshus.
Det der er sweet, ikke noe WAF oppsett, men sweet. Hvordan er lyden? Må man sitte veldig nære sweetspot for at det i det hele skal funke? Min erfaring med horndiskant er det..